dTest: Zahraničné cestovné kancelárie sú len pre odvážnych

Aké cenové stratégie si pre nás pripravili cestovné kancelárie a s čím počítať v prípade zakúpenia zájazdu v zahraničnej kancelárii?

12.10.2022 11:25
Maldivy, dovolenka, cestovanie, exotika, pláž,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

S príchodom sychravých jesenných dní sa môže zdať, že sezóna letných dovoleniek už povedala v tomto roku svoje posledné slovo. To však platí iba pre prímorské destinácie európskeho pobrežia. Vzdialenejšie exotické turistické letoviská, naopak, na začiatok tohtoročnej sezóny ešte len čakajú.

Zlatá éra last minute

Ak patríte k cestovateľom, ktorí namiesto organizácie zájazdu svojpomocne dávajú prednosť balíčku služieb zabezpečeného cestovnou kanceláriou, princíp cenových ponúk typu last minute určite poznáte. Ide o nákup zájazdu, postavenom na stratégii „čím bližšie k odjazdu, tým nižšia cena“, krátko pred jeho začiatkom. „Je to zákazníkmi veľmi obľúbený trend, ktorý sa však pomaly obracia a poskytovatelia zájazdov pristupujú k úplne opačnému typu cenotvorby,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Stále častejšie sa tak pri ponukách môžeme stretnúť s takzvanými dynamickými balíčkami, pri ktorých cena služby s ubúdajúcim časom do začiatku zájazdu stúpa. Pre klientov to potom pochopiteľne znamená, že čím neskôr si dovolenku zakúpia, tým ju budú mať drahšiu.

A prečo vlastne predajcovia zájazdov pristúpili k takýmto zásadným zmenám? „Tento západný trend odráža predovšetkým istú dávku opatrnosti cestovných kancelárií, ktoré stále častejšie už nenakupujú letenky a ďalšie čiastkové služby fixne dopredu. Kupujú ich až vo chvíli, keď majú dopyt od konkrétneho klienta,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.

Pri zájazdoch označených ako dynamický balíček sa tak bežne môžete dostať do situácie, kedy je váš vybraný pobyt podľa webových stránok inzerenta k dispozícii, avšak jeho skutočnú dostupnosť začne cestovná kancelária overovať až v momente, kedy sa dozvie o vašom záujme o kúpu zájazdu.

„A ako to už poznáme z trhu ubytovacích služieb či leteckých dopravcov, posledné miesta bývajú vždy najdrahšie,“ konštatuje riaditeľka dTestu. Ďalšou nevýhodou spomínaných dynamických balíčkov môže byť aj to, že cestovná kancelária v mieste pobytu zvyčajne nemá svojho delegáta a turisti tak v prípade potreby majú k dispozícii iba telefonickú linku. To môže znamenať istý diskomfort predovšetkým pre menej jazykovo vybavených cestovateľov či pre tých, ktorí na cieľovom letisku potrebujú akúkoľvek asistenciu.

Zahraničné cestovky

Aj napriek tejto nepriaznivej cenovej stratégii je tohtoročný dopyt po európskych aj exotických destináciách mimoriadny. V momente, keď sú zájazdy organizované tuzemskými cestovnými kanceláriami vypredané, vám môže cestovná agentúra či iný sprostredkovateľ zájazdov ponúknuť dovolenku organizovanú zahraničnou cestovnou kanceláriou – dajme tomu, napríklad nemeckou.

Čo v takom prípade môžete ako spotrebiteľ očakávať? Postup zakúpenia zájazdu v nemeckej cestovnej kancelárii sa od toho slovenského dosť líši. „Zákazníci musia počítať s tým, že vybraný zájazd najprv záväzne potvrdia, zaplatia a až potom im od nemeckej strany príde potvrdenie, že im uhradená služba skutočne bude v objednanej podobe poskytnutá. Navyše, v čase medzi zaplatením a potvrdením dotyčného pracovníka je výška úhrady pohyblivá a cena sa môže oboma smermi meniť,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Pri zakúpení zájazdu v zahraničnej cestovnej kancelárii musíte tiež počítať s formalitami, ktorí sa vybavujú v cudzom jazyku. V úradnom jazyku danej krajiny (v tomto prípade teda v nemčine) vám prídu nielen obchodné podmienky a niektoré ďalšie neoddeliteľné náležitosti cestovnej zmluvy, ale aj v destinácii vás bude očakávať nemecky hovoriaci delegát. Ich jazyková vybavenosť v podobe angličtiny sa síce očakáva, ale nie je povinná. Vašou jedinou možnosťou na komunikáciu v úradných záležitostiach tak môže zostať naozaj iba nemčina.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #last minute #cestovná kancelária