Ak kúrite v kachľových peciach či krbe, potom by ste mali minimálne raz za rok zavolať kominára, aby skontroloval a vyčistil komín. Predpisuje to zákon a vyhláška; vykonať sa má v prípade všetkých spotrebičov minimálne raz ročne s výnimkou plynových kondenzačných kotlov, kde je povinná kontrola raz za dva roky. V prípade spotrebičov na pevné palivá s výkonom nad 50 kW sú vyžadované dve kontroly ročne. Ak komín skotroľovať nedáte a nezabezpečíte vyčistenie komína v stanovenej lehote, hrozí vám sankcia v blokovom konaní do 100 eur a v priestupkovom konaní do 331 eur.
Revízia je jednorazová a kominár alebo odborník s živnostenským oprávnením v odbore kominárstvo ju musí vykonať vo chvíli, keď komín uvádzate do prevádzky, meníte druh paliva, alebo meníte zdroj vykurovania či vraciate komín do prevádzky po stavebnej úprave alebo po požiari komína, prípadne aj potom, čo boli odhalené trhliny v spalinovej ceste, ale aj v prípade podozrenia, že by tam mohli byť. Po revízii dostanete revíznu správu spalinovej cesty a technickú správu.
Pozor na poistku
Najviac škôd následkom požiaru je totiž každoročne hlásených práve počas vykurovacej sezóny. Po požiari poisťovňa preverí, či bol komín alebo dymovod riadne udržiavaný.
Požiar môže spôsobiť aj zanedbaný technický stav vykurovacích telies
Neodborné inštalácie krbov či piecok, zanedbaná revízia a čistenie komínov, nevhodné umiestnenie vykurovacích zariadení v blízkosti nedostatočne tepelne odolných materiálov, poruchy elektronických zariadení (nabíjačky mobilov, napájacie zdroje notebookov) elektroinštalácií a elektrospotrebičov (najčastejšie chladničky) či ponechanie otvoreného ohňa bez dozoru (horiace sviečky) – to sú najčastejšie dôvody vzniku požiaru v domácnostiach, ktoré eviduje UNIQA na základe hlásení klientov. Značnú časť z toho tvorí práve zanedbaný technický stav komínov, dymovodov či kotlov. „V takýchto prípadoch vedia byť škody naozaj rozsiahle. Majiteľom nehnuteľností preto odporúčame, aby dodržiavali lehoty kontrol komínov a vykurovacích telies podľa platných predpisov a zabezpečili si ich revíziu/čistenie najneskôr pred začiatkom vykurovacej sezóny,“ hovorí Zdeněk Hruška, manažér poistenia majetku a zodpovednosti UNIQA. Škody následkom požiaru sú zahrnuté už v základnom poistení majetku – nehnuteľnosti aj domácnosti, ktoré by mal mať uzatvorené každý majiteľ domu či bytu. Toto poistenie už v základnom krytí hradí škody spôsobené komplexným živlom, kde patrí aj požiar.
Pokiaľ by bol príčinou požiaru zlý stav vykurovacích telies, poisťovňa bude požadovať od klienta doklad o revízii/čistení komína či pravidelných servisných prehliadok kotla. Majitelia nehnuteľností majú povinnosť udržiavať ich v dobrom technickom stave a v zmysle vyhlášok musia mať platné revízie stavebných prvkov ako sú komín, elektrina, či plyn ako aj pravidelné servisné prehliadky vykurovacích zariadení (napr. kotla). Neznamená to však automaticky, že ak doklad o servisnej prehliadke nemáte, poisťovňa Vám škody nepreplatí. „Poisťovňa sa v takýchto prípadoch zásadne opiera o stanovisko hasičov, ktorí príčinnú súvislosť medzi vznikom poistnej udalosti a zanedbaním revízie odborne posúdi,“ vysvetľuje Hruška.