Predávate byt? Myslite na kupujúceho

Každý kupujúci sa pri výbere bytu riadi pocitmi z priestoru. A na to by mal predávajúci myslieť. Pretvoriť priestor, ktorý chcete predať, na miesto, ktoré chytí za srdce a v záujemcovi o kúpu okamžite navodí predstavu príjemného bývania, je umenie. Je to zároveň aj nová služba, ktorá k nám dorazila, a hovorí sa jej home staging. Robia ho nielen interiéroví dizajnéri, ale aj realitné kancelárie s individuálnym prístupom ku klientovi.

, 28.09.2016 07:00
loft, bývanie, byt Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Malá investícia, veľký efekt

Čo si môžete pod home stagingom predstaviť? Nuž, niečo ako malý veľký zázrak alebo veľa muziky za málo peňazí. „Home staging je služba, ktorá pri minimálnych nákladoch na prácu a čas maximálne zefektívni predaj nehnuteľnosti. Ako architekt vnímam, že pri zariaďovaní interiérov sa ľudia vo veľkej miere rozhodujú na základe pocitov. Stavebno-technické riešenia nie sú až také dôležité, väčšiu úlohu zohráva vizualizácia interiérov, ktorá umožňuje navodiť finálny efekt,“ hovorí architekt Štefan Kačáni zo štúdia plus 2 architekti.

Niekde stačí odstrániť niektoré kusy nábytku, inde niečo malé pridať. Napríklad v kuchyni pekne prestrieť stôl, v obývačke na sedačke naaranžovať tri štýlové vankúšiky a do spálne na posteľ prestrieť modernú deku. Jednoduché. Teda, pre niekoho, kto má pre interiér a zariaďovanie cit. Kto si netrúfa, ten nech využije službu home staging. Jeho peňaženka to v zásade nepocíti a efekt bude veľký v podobe rýchleho predaja za stanovenú cenu.

Kde hľadať pomoc?

Obrátiť sa môžete buď na štúdio interiérových dizajnérov, alebo si na pomoc pri predaji nehnuteľnosti vybrať takú realitnú kanceláriu, ktorá zabezpečí nielen všetky zmluvy a obhliadky, ale aj rýchlu bezbolestnú a milú premenu vášho intímneho priestoru.

Home staging robí napríklad realitná kancelária Aston Waldner. „Je to tá najlacnejšia vec, ktorú môže každý majiteľ pri predaji urobiť,“ hovorí maklérka Jana Švehlíková, ktorá sama home staging realizuje. „Ako realitná kancelária sme si zvolili cestu exkluzívnej spolupráce s našimi klientmi.

Majiteľ nehnuteľnosti má jedného makléra, ktorému zverí celý proces predaja od poradenstva, prípravy nehnuteľnosti, nafotenie, obhliadky až po zmluvy. Byt klienta, skôr ako ho začneme ponúkať, potrebujeme vidieť, a ak treba, navrhneme pár zmien, ktoré pomôžu ukázať z priestoru to najlepšie. Niekedy stačí iba vhodne doladiť miestnosť do farieb, pridať na stôl kyticu tulipánov alebo odstrániť tradičné magnetky z chladničky či červené závesy, ktoré zbytočne kričia. Ak je v miestnosti priveľa nábytku, jednoducho ho presunieme. Potom môžeme všetko nafotiť a spustiť predaj.“

Doma nikto nie je prorokom

Prípravu svojej nehnuteľnosti na predaj po estetickej stránke sa oplatí zveriť do cudzích rúk aj z veľmi prozaického dôvodu – cudzí človek má nadhľad. Nie je s interiérom spätý tak ako jeho majiteľ a ak je to navyše realitný maklér alebo interiérový dizajnér, má skúsenosti s tým, čo ľudí oslovuje, čo ich, takpovediac, chytá za srdce.

„Každý priestor je jedinečný a tiež je rozdiel, či robíte home staging v prázdnom byte, alebo v byte, kde býva mladá rodina s deťmi a so psom,“ hovorí Jana Švehlíková z Aston Waldner. „Tým, že sme už videli veľmi veľa bytov a dispozícií, vieme poradiť, čo by konkrétnemu priestoru pomohlo. Rovnako si treba byť vedomý toho, že fotky bytu budú prezentované na internete, preto je pri úprave interiéru vhodné odstrániť z viditeľných miest všetky výsostne osobné veci, fotografie detí a podobne.“

Na čo je to všetko dobré?

Home staging pomáha záujemcovi o nehnuteľnosť pri vytvorení predstavy, ako by mohol priestor vyzerať. „Samozrejme, každý si už predstaví svoju sedačku alebo svoj nábytok. Pri home stagingu ide o to, aby nehnuteľnosť ukázala svoj potenciál a všetky pozitíva. Takto upravené byty majú vďaka pekným fotkám vyššiu návštevnosť na portáloch, čo logicky prináša viac obhliadok, a tým aj zvýšené šance na predaj. Ak je správne stanovená cena, zvyčajne sa takto upravený byt predá už v priebehu týždňa na prvých obhliadkach,“ hodnotí prax maklérka.

Adriana Kollerová, ktorá aj vďaka home stagingu byt predala rýchlo a za takú cenu, akú chcela, jej dáva za pravdu: „Chceli sme čím skôr predať byt, v ktorom sme však ešte stále bývali s dieťaťom aj 30– kilovým psom. Vecí sme teda mali neúrekom. Realitná kancelária, ktorú sme si vybrali, ponúkala home staging v rámci svojich služieb, nemuseli sme nič extra organizovať ani platiť. Na náš byt sa dívali inak, pretože v ňom nežili niekoľko rokov ako my. Vďaka tejto pomoci sme rodinné fotky zbalili do prvých škatúľ na sťahovanie, viac ako metrový pelech pre psa bol počas obhliadok schovaný pod posteľou a pes u starých rodičov. Pochopili sme, že nejde ani tak o dokonale upratanú kúpeľňu, ako skôr o kuchynskú linku, ktorá nie je zaprataná spotrebičmi. Takisto sa hodí vymeniť zasneženú fotku terasy za aktuálny pohľad, aby to nevyzeralo, že byt zúfalo predávame rok, hoci sme začali iba pred pár dňami. V skutočnosti sme predali rýchlo a za cenu, ktorú sme chceli, bez zjednávania,“ pochvaľuje si pani Adriana.

Malé prvé balenie

Nachystať si úložný priestor alebo prvé škatule na sťahovanie už počas predávania nehnuteľnosti odporúča aj architekt Štefan Kačáni. „Oplatí sa mať miesto, kde si odložíte počas obhliadok svoje súkromné veci, fotky, zápisníky, ale napríklad aj veci z kúpeľne, ktoré veľa vypovedajú o ľuďoch, čo tam žijú. Ak sa takéto predmety neodstránia, kupujúci nebude schopný stotožniť sa s nehnuteľnosťou.“ Podľa neho je home staging lepšia voľba ako počítačové vizualizácie, pretože takto potenciálni noví majitelia reálne vidia a hlavne cítia priestor, ktorý si obhliadajú. Ak ich chytí za srdce, vyhraté majú obe strany.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj #bývanie #byt #nehnuteľnosti
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy