Kto zastaví rast nehôd malých motocyklov?

Od okamihu, ako štát povolil s vodičským preukazom skupiny B riadiť aj motorku s kubatúrou do 125 cm3, narástol nielen predaj motoriek, ale aj počet nehôd.

25.10.2013 12:15
Motorka, premávka, motocykel, skúter, doprava Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (15)

Sú totiž skútristi, ktorí nerešpektujú pravidlá cestnej premávky, nebezpečne predbiehajú autá stojace v zápchach či smelo prejdú cez križovatku na červenú. Na druhej strane však zvýšený počet motoriek na cestách musia začať rešpektovať aj samotní vodiči áut. Polícia by zase mala začať prísnejšie dohliadať na to, či motorkári neohrozujú ostatných, ale aj seba.

Za prvých deväť mesiacov tohto roka sa zaregistrovalo celkovo 2 635 motoriek do kubatúry 125 cm3, čo je nárast oproti vlaňajšku o 42 percent. Najviac malých motoriek sa predalo, prirodzene, v letných mesiacoch. "Od 1. mája 2013 do 30. septembra 2013 bolo na území Slovenskej republiky evidovaných 257 dopravných nehôd zavinených vodičmi malých motocyklov so zdvihovým objemom valcov do a nad 50 cm3, čo predstavuje nárast o 17 nehôd v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka,“ tvrdí Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Dopravný analytik sa nazdáva, že nehody môže zastaviť len zmena správania obidvoch skupín vodičov. "Osobne si myslím, že je to 50 na 50. Vodiči si potrebujú zvyknúť na viac skútrov, byť opatrnejší a ohľaduplnejší. Skútristi potrebujú získať väčšie skúsenosti, najmä ak sadnú prvýkrát na skúter s väčším objemom ako 50 cm3. Takýto skúter má iné jazdné vlastnosti, je ťažší, má dlhšiu brzdnú dráhu,“ vraví Andrej Korbel z Centra bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni.

Novela zákona o cestnej premávke, ktorá umožňuje držiteľom vodičského preukazu typu B riadiť ľahké motocykle, platí od začiatku mája tohto roka. V parlamente ju presadili poslanci Juraj Droba a Martin Chren (obaja NOVA). Hovorili vtedy o voľnosti pre ľudí, ale na opatrenia v oblasti bezpečnosti sa zabudlo.

"Prirodzene, s rastom počtu skútrov na cestách, rastie aj počet nehôd. Šoféri áut však neberú ohľad na ostatných. Vlastniť auto bolo kedysi veľkým statusom a vodiči v nich si stále myslia, že im patrí celá cesta,“ uvažuje teraz Droba a dodáva, že v zahraničí sa už dávno vytvorili podmienky pre skútristov, ako napríklad odstavné miesta, len naša krajina je podľa neho výrazne pozadu.

Droba by bezpečnosť skútristov a cyklistov teraz chcel zvýšiť tým, že pri ich predbiehaní autom by mala byť dodržaná vzdialenosť minimálne 1,5 metra. V susednej Českej republike schválili podobnú novelu začiatkom tohto roka. Skúsenosti z tejto krajiny naznačujú, že najúčinnejší spôsob, ako minimalizovať riziko kolízií najmä mladých, neskúsených vodičov sú špecializované kurzy bezpečnej jazdy na skútroch a malých motocykloch. Do novelizovaného zákona sa však táto povinnosť zatiaľ nedostala.

Maximálna rýchlosť 125 cm3 skútra je totiž okolo 110 km/h, čo je zhruba o 30 až 40 km/h viac ako pri menšom skútri. Analytik Korbel však napriek tomu dodáva, že skútre dokážu odľahčiť premávku, sú ekologickejšie a úspornejšie. "V niektorých európskych mestách skútristi štartujú z križovatky z 1. miesta, lebo majú väčšiu akceleráciu,“ poznamenal. Na druhej strane, ak skúter jazdí medzi autami v dopravnej zápche, porušuje tým dopravné predpisy. Deje sa tak aj preto, že policajti na frekventovaných križovatkách chýbajú.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #motorka #skúter #dopravná nehoda