Koľko platíme za darčeky na Valentína?

Už tradične sa sviatok zaľúbených teší medzi Slovákmi veľkej obľube. Potvrdzujú to rastúce počty a objemy platieb kartami či mobilom práve počas Valentína.

14.02.2020 07:00
kytica - obdarovať ženu Foto:
Najviac rastú platby v kvetinárstvach, kde sa počas Valentína nakupuje až sedemkrát častejšie v porovnaní s bežným dňom.
debata

Čísla potvrdzujú, že niekoľkonásobne častejšie a viac platíme najmä v obchodoch s kvetmi, v parfumériách a v klenotníctvach.

Rekordér z klenotníctva

Slovenská sporiteľňa porovnala nákupy v obchodoch s kvetmi, šperkmi či parfumami počas bežného dňa a počas Valentína a zistila, že vo väčšine z nich narástli platby kartami až niekoľkonásobne. Rekordérom v roku 2019 sa stal klient, ktorý svojej polovičke kúpil šperk v hodnote až 1500 eur. Na Valentína sa celkovo objem a počet platieb kartou v klenotníctvach zvýšil viac ako dvojnásobne.

V parfumériách platby kartou v tento deň vzrástli približne o tretinu. Najväčší nárast bezhotovostných platieb však pravidelne zaznamenávajú v kvetinárstvach, kde sa počas Valentína nakupuje až sedemkrát častejšie v porovnaní s bežným dňom. Priemerná cena za kyticu v minulom roku bola 18 eur.

Zamilovaní na celom svete míňajú viac ako kedykoľvek predtým. V období bezprostredne pred dňom svätého Valentína stúpol počet kartových transakcií vo svete za posledné tri roky až o 31%. Čo do tempa rastu prekonáva „romantická ekonomika“ tú celosvetovú až päťnásobne: od roku 2017 sa výdavky v súvislosti s dňom svätého Valentína zvýšili o 17%. Tieto trendy sa nevyhýbajú ani zaľúbeným Slovákom, ktorí stále častejšie kupujú valentínske darčeky na internete. Za uplynulé tri roky sa u nás zvýšil počet valentínskych online platobných transakcií o 54%. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu Mastercard Love Index.

Za romantiku platíme radi

Na valentínske darčeky sme v minulom roku minuli takmer 7,4 milióna dolárov v porovnaní s rokom 2017, keď to bolo niečo vyše 5 miliónov dolárov.Prieskum Love Index spoločnosti Mastercard vychádza z údajov o kartových transakciách z 53 krajín sveta, vrátane Slovenska. Ukazuje, že Slováci zvýšili svoje výdavky súvisiace s romantikou od roku 2017 až o 46%.

Zároveň na valentínske výdavky stále častejšie používajú platobnú kartu – celkový počet kartových transakcií u nás v tomto období stúpol dokonca o 85%.

Medzi najpopulárnejšie valentínske investície patrili v minulom roku výdavky na hotelové služby. V celosvetovom meradle stúpol počet výdavkov za hotelové ubytovanie o 22% a celkové výdavky za letenky a pobyty dosiahli celosvetovo ohromujúcich 2,2 miliardy dolárov. Na Slovensku za týmito trendami nezaostávame, naopak, počet transakcií v hoteloch sa u nás minulý rok vo valentínskom období v porovnaní s rokom 2017 zvýšil o 39%. Stúpli aj sumy, ktoré slovenskí zaľúbenci na hotelové služby v minulom roku vynaložili a to až o 33% v porovnaní s rokom 2017.

Menia sa preferencie

Menili sa tiež preferencie zaľúbených Slovákov, najmä v tom, aký valentínsky darček pre svoju polovičku vyberali. V porovnaní s rokom 2017 vynakladali menej peňazí na darčeky v podobe leteniek. Kým pred tromi rokmi minuli na valentínske letenky približne 798-tisíc dolárov, v roku 2019 to bolo o 31% menej (549-tisíc dolárov).

Šperky sa netešili na Slovensku takej popularite ako v roku 2017. Tento segment zaznamenal 22%-ný pokles v porovnaní s rokom 2019.

Aj naďalej platí, že láska prechádza žalúdkom: od roku 2017 došlo vo svetovom meradle k 32%-nému zvýšeniu počtu transakcií na výdavky v reštauráciách, pričom celkové výdavky sa v rovnakom období zvýšili o 16% na hodnotu 3,4 miliardy dolárov za rok 2019.

Slováci na Valentína roku 2019 minuli v reštauráciách u nás 3,1 milióna dolárov. V porovnaní s rokom 2017 to predstavuje až 98%-ný nárast počtu kartových transakcií a až 88%-ný nárast vo finančnom vyjadrení. V raste u nás pokračujú aj online nákupy: za posledné tri roky zaznamenali online transakcie uskutočnené v predvalentínskom období na Slovensku nárast o 54%. A medzi tými, ktorí naďalej dávajú prednosť nákupom v kamenných predajniach, rastie raketovo množstvo zákazníkov platiacich bezkontaktne. Od roku 2017 došlo k nárastu o celých 144%, pričom medziročný rast bol z roka na rok vyšší.

Prieskum ukázal, že v minulom roku sa väčšina transakcií súvisiacich s Dňom sv. Valentína u nás zrealizovala 15. februára, kým v roku 2018 to bolo 12. februára a v roku 2017 deň pred, teda 13. februára. Výdavky na kvety stúpli podľa zrealizovaných kartových transakcií na Slovensku v roku 2019 až o 124% oproti roku 2017.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #darček #kvety #Valentín