Ako vám banka vráti späť peniaze

Čo je to chargeback? Pre koho je táto služba určená? Prinášame otázky a odpovede...

16.12.2022 08:00
Banka, vrátenie peňazí Foto: ,
Ilustračná foto.
debata

Čo je to chargeback?

Chargeback je proces spätného zúčtovania platobnej transakcie prostredníctvom platobnej karty. Ide o efektívny nástroj na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivými obchodníkmi.

Je to služba, ktorú držiteľom platobných kariet poskytujú kartové spoločnosti. Konanie sa preto riadi výlučne pravidlami kartových spoločností. Banka v celom procese vystupuje iba v postavení sprostredkovateľa žiadosti o chargeback.

Video
S právničkou Slovenskej bankovej asociácie Sylviou Ďatelinkovou o bankovo-kartovej službe Chargeback - odvysielané 29.10.

Pre koho je služba určená?

Služba je určená pre každého držiteľa platobnej karty, ktorý uskutočnil platobnú transakciu platobnou kartou a stretol sa s nepoctivým obchodníkom.

Kedy ju možno využiť?

Možno ju využiť v prípadoch, keď vám obchodník nedodá tovar alebo služby vôbec alebo vám tieto dodá v rozpore s vopred dohodnutými podmienkami. Napríklad v inej kvalite, v inom množstve, či s poškodením. Službu možno využiť tiež vtedy, ak obchodník odmieta akceptovať odstúpenie od zmluvy.

Ako postupovať, ak chcem túto službu využiť?

Chargeback je až následnou reakciou na uplatnenie práv používateľov platobných kariet v prípade, keď nastane problém s nepoctivým obchodníkom.

Ak chcete túto službu využiť, musí jej predchádzať riadne reklamačné konanie na úrovni kupujúci a obchodník. Doklady z reklamačného konania je potrebné si uchovať. Budete ich potrebovať pri žiadosti o sprostredkovanie chargeback. Takúto žiadosť podáte u vydavateľa platobnej karty (banky).

Banky majú pre tieto účely vytvorené tlačivá. Tlačivo je potrebné vypísať, podpísať a doplniť o listinné dôkazy preukazujúce tvrdenia v ňom uvádzané. Najmä je potrebné predložiť dokumentáciu z reklamačného konania, doklad o kúpe (faktúra, objednávka apod.), z ktorého vyplývajú rozhodujúce skutočnosti pre posúdenie opodstatnenosti žiadosti o spätné zúčtovanie platby, taktiež doklad o zaplatení a akýkoľvek ďalší dôkaz podporujúci tvrdenia v žiadosti uvádzané. V žiadosti je nevyhnutné uvádzať pravdivé informácie.

Na čo si dať pozor?

Predtým, než sa rozhodnete nákupy realizovať, preverte si recenzie na daného obchodníka. Nákupy realizujte výlučne cez zabezpečené a autorizované internetové obchody prostredníctvom zariadení, ktoré sú zabezpečené proti zneužitiu dôveryhodných údajov.

To znamená, že majú pravidelne aktualizovaný operačný systém, internetový prehliadač a antivírusový program.

Platobnú kartu chráňte pred odcudzením a citlivé údaje o nej nikomu neoznamujte, nikde si tieto nezapisujte, nikam ich neposielajte. Vystavili by ste sa riziku ich zneužitia a taktiež by ste tým porušili bezpečnostné predpisy týkajúce sa používania platobných kariet.

Ďalej je podstatné prečítať si obchodné podmienky obchodníka ešte predtým, než pristúpite k záväznej objednávke. Poznať by ste mali nielen obsah obchodných podmienok, ale aj reklamačný poriadok. Je to nevyhnutné preto, aby ste vedeli posúdiť, či za daných podmienok do záväzkového vzťahu s obchodníkom vstúpite a čo môžete v prípade potreby reklamovať.

V prípade, ak obchodník ponúka možnosť uchovania údajov o platobnej karte, odporúčam takúto možnosť nevyužiť.

Zdroj: JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie
debata chyba
Viac na túto tému: #banka #vrátenie peňazí