Čo je to chargeback?
Chargeback je proces spätného zúčtovania platobnej transakcie prostredníctvom platobnej karty. Ide o efektívny nástroj na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivými obchodníkmi.
Je to služba, ktorú držiteľom platobných kariet poskytujú kartové spoločnosti. Konanie sa preto riadi výlučne pravidlami kartových spoločností. Banka v celom procese vystupuje iba v postavení sprostredkovateľa žiadosti o chargeback.
Pre koho je služba určená?
Služba je určená pre každého držiteľa platobnej karty, ktorý uskutočnil platobnú transakciu platobnou kartou a stretol sa s nepoctivým obchodníkom.
Kedy ju možno využiť?
Možno ju využiť v prípadoch, keď vám obchodník nedodá tovar alebo služby vôbec alebo vám tieto dodá v rozpore s vopred dohodnutými podmienkami. Napríklad v inej kvalite, v inom množstve, či s poškodením. Službu možno využiť tiež vtedy, ak obchodník odmieta akceptovať odstúpenie od zmluvy.
Ako postupovať, ak chcem túto službu využiť?
Chargeback je až následnou reakciou na uplatnenie práv používateľov platobných kariet v prípade, keď nastane problém s nepoctivým obchodníkom.
Ak chcete túto službu využiť, musí jej predchádzať riadne reklamačné konanie na úrovni kupujúci a obchodník. Doklady z reklamačného konania je potrebné si uchovať. Budete ich potrebovať pri žiadosti o sprostredkovanie chargeback. Takúto žiadosť podáte u vydavateľa platobnej karty (banky).
Banky majú pre tieto účely vytvorené tlačivá. Tlačivo je potrebné vypísať, podpísať a doplniť o listinné dôkazy preukazujúce tvrdenia v ňom uvádzané. Najmä je potrebné predložiť dokumentáciu z reklamačného konania, doklad o kúpe (faktúra, objednávka apod.), z ktorého vyplývajú rozhodujúce skutočnosti pre posúdenie opodstatnenosti žiadosti o spätné zúčtovanie platby, taktiež doklad o zaplatení a akýkoľvek ďalší dôkaz podporujúci tvrdenia v žiadosti uvádzané. V žiadosti je nevyhnutné uvádzať pravdivé informácie.
Na čo si dať pozor?
Predtým, než sa rozhodnete nákupy realizovať, preverte si recenzie na daného obchodníka. Nákupy realizujte výlučne cez zabezpečené a autorizované internetové obchody prostredníctvom zariadení, ktoré sú zabezpečené proti zneužitiu dôveryhodných údajov.
To znamená, že majú pravidelne aktualizovaný operačný systém, internetový prehliadač a antivírusový program.
Platobnú kartu chráňte pred odcudzením a citlivé údaje o nej nikomu neoznamujte, nikde si tieto nezapisujte, nikam ich neposielajte. Vystavili by ste sa riziku ich zneužitia a taktiež by ste tým porušili bezpečnostné predpisy týkajúce sa používania platobných kariet.
Ďalej je podstatné prečítať si obchodné podmienky obchodníka ešte predtým, než pristúpite k záväznej objednávke. Poznať by ste mali nielen obsah obchodných podmienok, ale aj reklamačný poriadok. Je to nevyhnutné preto, aby ste vedeli posúdiť, či za daných podmienok do záväzkového vzťahu s obchodníkom vstúpite a čo môžete v prípade potreby reklamovať.
V prípade, ak obchodník ponúka možnosť uchovania údajov o platobnej karte, odporúčam takúto možnosť nevyužiť.