O 2 000 eur prišiel senior jedným klikom, aj napriek upozorneniam rodiny. Drahý Black Friday alebo ako nenaletieť podvodníkom

Tento týždeň predstavuje najväčšiu zľavovú udalosť roka, takzvaný Black Friday. Mnohí z nás využívajú možnosť kúpiť si veci lacnejšie, iní sa tešia na príležitosť kúpiť si v predstihu vianočné darčeky za zvýhodnenú cenu.

24.11.2023 06:00
e-shop, online nákup, nakupovanie cez internet Foto:
Ilustračné foto.
debata

Veľké množstvo z nás objednáva a platí za tovar cez internet v e-shopoch. To však predstavuje určité riziká, ktorých by si mal byť kupujúci vedomý. Pred podvodníkmi každoročne varuje ľudí aj Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá eviduje nárast falošných e-shopov práve v období výpredajov od tzv. Black Friday až do Vianoc.

Na Slovensku aj v zahraničí sa však aktuálne množia prípady falošných e-shopov, ktoré v ponúkajú tovar za veľmi nízke ceny. Často ide o online obchody, ktoré sa tvária, že predávajú značkový tovar, zobrazujú sa aj na sociálnych sieťach a ľudia ich zdieľajú. To, že išlo o podvod, zistia ľudia až vtedy, ak tovar zaplatia, ten nepríde a e-shop zmizne. Podvodníci takto od Vás nielen jednorazovo vylákajú peniaze, ale zbierajú aj Vaše osobné údaje – teda meno, priezvisko, e-mail a samozrejme aj údaje o platobnej karte, ktorú môžu následne ďalej zneužiť.

Nedôveryhodný e-shop sa dá spoznať

Podľa odborníkov sa dá falošný alebo nedôveryhodný e-shop niekedy spoznať už na prvý pohľad. Zlá gramatika (nepresný preklad do slovenčiny zahraničnými útočníkmi), neúplné alebo chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi obchodu, nereálne nízke ceny ale aj chýbajúce kontaktné údaje či jediný možný spôsob platby kartou.

„Ďalším typickým výkričníkom býva chýbajúce šifrovanie komunikácie (httpS na zaciatku www adresy), prípadne problémy s elektronickým certifikátom (na ktoré zvyčajne upozorní prehliadač). Žiadny seriózny obchod nebude od svojich zákazníkov požadovať zadanie citlivých údajov prostredníctvom nezabezpečeného kanála,“ upozorňuje Zdeněk Hruška z UNIQA.

Plaťte radšej kartou alebo na dobierku

Ak chcete objednať tovar z e-shopov, ktoré nepoznáte, odborníci radia dodržať tieto pravidlá: Nikdy neplaťte prevodom na účet. Ak by išlo o podvodný e-shop a tovar nakoniec nepríde, prevodom platbu zrealizujete dobrovoľne a existuje len malá šanca, že peniaze dostanete späť. V prípadoch, kde nie ste si istý, využite platbu na dobierku. Ak aj tovar nepríde, aspoň neprídete o peniaze. Najbezpečnejší spôsob platby je s 3D Secure, ktorý podporuje väčšina obchodníkov na Slovensku. Ide o bezpečné overenie klienta pri platení kartou u online obchodníka, kedy platbu autorizujete osobitne cez svoju banku.

Právna pomoc a náhrada škody aj pri zahraničných e-shopoch

V prípade, že ste naleteli a stanete sa obeťou podvodu alebo sa sporíte s e-shopom pre poškodený alebo nedodaný tovar, odporúčame kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Pokiaľ máte poistené kybernetické riziká, máte nárok na finančnú a právnu pomoc.

„Ak si kúpite niečo cez internet a e-shop medzičasom zanikne, pričom Vám tovar nebol doručený, poisťovňa Vám poskytne právnu pomoc a ak sa spor nepodarí vyriešiť do 3 mesiacov, poisťovňa uhradí vzniknutú škodu do limitu plnenia,“ vysvetľuje Z.Hruška. To isté platí v prípade nedoručeného, poškodeného alebo nekompletne dodaného tovaru.

Lacno na webe, draho na faktúre

Prišli ste pri nákupoch na internete na to, že v zahraničí majú vami vybraný produkt výrazne lacnejší ako na našom trhu? Alebo zháňate konkrétny model, ktorý na Slovensku, prípadne ani v Európskej únii, nie je v predaji? Objednávanie tovaru zo zahraničia nikdy nebolo jednoduchšie. Pokiaľ takýto nákup zvažujete, je dobré myslieť na úskalia, ktoré pri tom môžu nastať a zvážiť si potenciálne pre a proti.

Kúpna zmluva po slovensky?

Aby ste vedeli, aké máte práva a ako sa bude nákup, prípadne reklamácia odvíjať, musíte najskôr zistiť, právo ktorého štátu sa pri vašej objednávke použije. Pravidlo, podľa ktorého to zistíte, je spoločné pre všetkých občanov členských štátov Európskej únie. „Kľúčové je zistiť, či predajca svoju obchodnú činnosť zameriava na štát, v ktorom spotrebiteľ žije, v našom prípade teda Slovensko,” vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Či je to tak, možno spoznať podľa niekoľkých typických znakov. Ak má zahraničný predajca jazykovú verziu svojej webovej stránky v slovenčine alebo uvádza údaje o doprave na Slovensko, dá sa povedať, že sa na slovenského spotrebiteľa zameriava. Uvedené znaky však nie sú jediné možné, zameranie sa dá identifikovať aj inak. Ak takéto zameranie existuje, na vami uzatvorenú kúpnu zmluvu sa aplikuje slovenské právo a kúpa, spory aj reklamácie budú prebiehať podľa nášho práva.

Ak však zameranie neexistuje, použije sa právo štátu, v ktorom predajca sídli. V takom prípade by sa kúpa i prípadné spory a reklamácie riadili cudzím právom. Vyššie uvedené je relevantné hlavne v prípade nákupu online. Pokiaľ totiž pôjdete napr. do Talianska a kúpite tam niečo v kamennom obchode, je šanca, že obchod bude zameraný zrovna na slovenského spotrebiteľa, mizivá.

Nie je zahraničie ako zahraničie

Ak zistíte, že sa nepoužije slovenské právo, ale právo iného štátu, je potrebné rozlíšiť ešte to, či ide o právo členského štátu Európskej únie, alebo štátu iného. Štáty EÚ majú totiž v oblasti ochrany spotrebiteľa harmonizovanú, čiže zjednotenú právnu úpravu. Tieto pravidlá vyplývajú z európskych právnych predpisov a budú teda podobné. „Funguje tu aj Európske spotrebiteľské centrum ako poradný orgán, kam sa môžete obrátiť vo veciach práv spotrebiteľov na spoločnom európskom trhu,” dodáva Eduarda Hekšová.

Ak však objednávate zo štátu, ktorý nie je súčasťou EÚ, je pre vás situácia menej výhodná. Aj keď predajca zameriava svoju činnosť na Slovenskú republiku a použije sa teda slovenské právo, môže byť vymáhateľnosť vašich práv veľmi náročná po administratívnej aj finančnej stránke. Ak sa použije právo štátu, v ktorom sídli predajca, právna úprava môže byť značne odlišná a problematicky vymáhateľná. V neposlednom rade budete musieť pravdepodobne zaplatiť clo, čím sa vám môže prípadná výhodná zahraničná ponuka dosť predražiť.

Pomoc v prípade zneužitia platobnej karty

V prípade, že sa cez falošný e-shop podvodníci dostanú k údajom o Vašej platobnej karte a zmiznú Vám z účtu peniaze, ak máte poistené kybernetické riziká, radíme nečakať a okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. Klient s poistením kybernetických rizík má nárok na kompletnú asistenciu pre nápravu a právne služby – poisťovňa zabezpečí všetky právne úkony a právne kroky tak voči osobe, ktorá útok spáchala ako aj voči banke, od ktorej si nárokujete vrátenie peňazí. Dokonca môžete splnomocniť poisťovňu a tá prevezme komunikáciu v mene klienta s bankou.

„Ak sa potvrdí, že zo strany klienta nedošlo k pochybeniu a naozaj prišlo k zneužitiu údajov cez podvodný e-shop, poisťovňa uhradí poškodenému náklady na právne zastupovanie a do limitu plnenia aj vzniknutú škodu,“ hovorí Zdeněk Hruška.

Pozor na podvodné SMS vydávajúce sa za správy z pošty alebo od kuriéra

Veľkým problémom sú aktuálne aj škodlivé emailové a sms správy, ktoré sa snažia vylákať od ľudí peniaze alebo sa pokúšajú infikovať ich zariadenia. Pred podvodnými emailmi už varovali zákazníkov banky, kuriérske spoločnosti ale aj Slovenská pošta. Odosielateľ falošných mailov napríklad používal zdeformované logo Slovenskej pošty a od adresátov pýtal poplatok za doručenie zásielky. Aktuálne ľuďom podvodníci doručujú na mobilné telefóny správu, že ich balík je pripravený na odoslanie a klikom na priložený odkaz majú potvrdiť colnú platbu v sume 1,99 eur.

Pošta ľudí upozorňuje, že za doručenie tovaru nikdy nepožaduje peniaze mailom. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru priamo eshopu, alebo na dobierku hotovosťou alebo kartou. O potrebe súhlasu s úhradou colného poplatku vždy informuje prostredníctvom doporučenej zásielky, nikdy nie sms. Ľudia tiež pred Vianocami hlásia podvodné sms, ktoré nápadne pripomínajú správu od kuriéra. V texte upozorňujú, že doručenie zásielky bolo zablokované a je potrebné aktualizovať adresu kvôli doručeniu na linku, ktorý je priložený. Mnohí ľudia čakajúci na zásielky pred Vianocami tak môžu naletieť.

Podvodnou smskou obrali klienta o 2000 eur

Obeťou podobných podvodníkov sa aj náš klient, ktorému prišla sms, nápadne pripomínajúca správy Slovenskej pošty o oznámení doručovania balíka. Tentoraz však s upozornením o zaplatení 2 eura poplatku za doručenie prostredníctvom platobnej karty. Keďže starší klient skutočne čakal doručenie balíka, cez priložený link zadal údaje svojej platobnej karty. Rodina ho následne upozornila, že môže ísť o podvod, keďže pošta nikdy platbu vopred nežiada. Kontaktoval teda svoju banku a požiadal o zablokovanie karty. Napriek tomu mu cez viaceré výbery následne z karty odišlo 2000 eur. Banka mu peniaze odmietla vrátiť s tým, že ona nepochybila.

Obrana je v takýchto prípadoch jednoduchá: nikdy neklikajte na prílohy v podozrivých e-mailoch. Nikdy neposielajte svoje platobné údaje, a to ani vtedy, keď vám niekto zavolá. Neoznamujte bankové autorizačné SMS kódy ani iným spôsobom neautorizujte platbu cudzej osobe. Kontrolujte e-mailové adresy, odkiaľ Vám správa prišla: spravidla sa ukáže, že nejde o oficiálny kontakt odosielajúcej inštitúcie. Napovedať môže niekedy aj nedokonalá slovenčina. Kontrolujte správnosť webových adries. Dajte si pozor na nezvyčajné výzvy ohľadom využitia aktivačného kľúča vášho internetového bankovníctva alebo na podozrivé e-maily informujúce o zablokovaní vášho účtu.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #zľava #e-shop #nakupovanie #zľavy #Black Friday