Mnoho študentov získa pracovné skúsenosti už počas štúdia vďaka brigádam alebo pracovným programom či stážam. Nie je raritou, že zamestnávateľ ponúkne brigádnikovi po skončení školy aj trvalé pracovné miesto. Pre obe strany je to výhodné: ak je absolvent s prácou spokojný, môže jej venovať viac času, zažiť možno prvý kariérny posun a po skončení školy má isté zamestnanie. Zamestnávateľ svojich ľudí pozná, vie, ako brigádnik pracoval a na akú pozíciu sa hodí najviac.
Tohtoroční absolventi by mali mať už teraz jasnú predstavu o svojej pracovnej budúcnosti a vyhľadávať si pracovné ponuky z oblasti, ktorej sa chcú dlhodobo venovať. S aktívnym hľadaním práce by mali začať ešte kým študujú. Úvahy o posledných prázdninách či momentálnom nedostatku času sa im môžu vypomstiť. „Práve počas letných mesiacov a začiatkom jesene je na trhu veľa absolventov, a tým sa ich šance zamestnať sa logicky znižujú,“ upozorňuje Tatiana Sýkorová, HR manažérka Adecco Slovakia.
Čo ak nemám prax?
Zamestnávatelia vyžadujú na väčšinu pracovných pozícií prax. Nemusí ísť nevyhnutne o prax z odboru, sú pracovné pozície, kde zamestnávatelia uznávajú aj brigády, ktoré sú signálom, že absolvent už má osvojené určité pracovné návyky. Absolvent by si mal na základe dopytu zamestnávateľov vytvoriť životopis, v ktorom zdôrazní svoje konkrétne zručnosti a skúsenosti. Ak v životopise neuvedie ani jednu brigádu alebo prax, jeho šance nájsť zamestnanie sú výrazne nižšie. „Samozrejme, aj absolvent bez praxe má šancu zamestnať sa. Dôležité je správne reagovať na pracovné ponuky. Ak vidím, že v inzeráte uvádzajú, že je potrebná prax a ja ju nemám, zbytočne reagujem. V prípade, že absolvent je bez praxe, je dôležitý motivačný list, v ktorom uvedie svoje ambície, očakávania, motívy pre prácu na danej pozícii,“ radí Tatiana Sýkorová.
Byť absolventom na trhu práce môže mať aj výhody. Mnoho zamestnávateľov v nich vidí mladých ľudí s potenciálom, dôležité je dokázať, že majú o konkrétne pracovné miesto naozaj záujem. „V prvom rade je dôležitá motivácia a chuť učiť sa, nasávať informácie a využívať ich v praxi. Aktívny prístup k práci a pozitívne myslenie je určite to, čo zamestnávatelia oceňujú na absolventoch, rovnako ako mieru samostatnosti, ktorá je pre prácu prínosom,“ dopĺňa Sýkorová. Zamestnávatelia a personalisti si v prípade absolventov všímajú rôzne ukazovatele od formy spracovania životopisu až po ukončené vzdelanie a typ školy, ktorú navštevovali. Dôležitá je aj prax počas štúdia, do ktorej sa počítajú zahraničné stáže, kurzy, ako aj dobrovoľnícke aktivity. „Zodpovedná príprava životopisu a motivačného listu je alfou a omegou. Radšej si ich prečítajte viackrát a venujte ich príprave dostatok času. Nemá zmysel posielať narýchlo napísaný životopis plný gramatických chýb a preklepov," radí personalistka.
Ako preukázať, že máte požadované skúsenosti
Zamestnávateľ požaduje na pozíciu administratívneho referenta organizačné schopnosti, flexibilitu, tvorbu reportov a analýz. Môžete sa v životopise odvolať na skúsenosti z brigád.
- Organizačné schopnosti – finalizoval som a pripravoval výrobky na odvoz. Reorganizoval som jednotlivé položky tak, aby boli dostupnejšie, a tým som mal najvyššiu produktivitu v skupine.
- Flexibilita – počas vysokej školy ma zamestnávateľ opakovane uprednostnil v práci, keďže som flexibilný hráč. V lete sa bežne stávalo, že niekto neprišiel do práce, tak som sa ponúkol na záskok a nakoniec som sa naučil prácu na ďalšie tri pozície.
- Tvorba reportov a analýz – zamestnávateľ dodnes využíva moju reportovaciu aplikáciu. V sklade sme používali neprehľadaný excelovský report, čo sa týka inventúr, tak som pomocou makra vytvoril nový report, čo prinieslo lepší denný prehľad súčiastok, ako aj zjednodušenie mesačného reportingu.
9 tipov pre absolventov pri hľadaní práce
1. Viete, čo chcete?
Ste úplne presvedčení o tom, že už nechcete študovať a chcete začať budovať svoju profesionálnu kariéru? Ak áno, ujasnite si, v ktorom odbore by ste chceli pracovať. Aj keď sa to nezdá pravdepodobné, čoraz viac ľudí pracuje mimo odboru, ktorý vyštudovali. Dokonca aj učiteľ môže pracovať ako obchodný zástupca, právnik môže byť vynikajúci PR pracovník a ekonóm sa môže úspešne zamestnať na marketingovej pozícii.
2. Viete, čo môžete ponúknuť?
Len čo sa rozhodnete pre odbor, v ktorom by ste chceli začať pracovať, je dôležité zvážiť, čo môžete skutočne ponúknuť svojmu budúcemu zamestnávateľovi. To je otázka, ktorú takmer každý personalista rád kladie počas pohovoru, a táto otázka by vás nemala zaskočiť. Nebojte sa vymenovať svoje kvality – či už ide o schopnosť pracovať v tíme, presnosť, komunikatívnosť, manuálnu zručnosť, výborné jazykové znalosti, technické zručnosti…
3. Čo očakávate od zamestnávateľa?
Môžete očakávať, že súčasťou pohovoru bude diskusia nielen o tom, čo môžete ponúknuť svojmu zamestnávateľovi vy, ale tiež o tom, čo potenciálny zamestnávateľ môže ponúknuť vám. Je teda výhodou vykonať si malý prieskum trhu, aby ste nemali nerealistické požiadavky a očakávania.
4. Majte široký záber
Nepodceňujte žiadnu metódu pri hľadaní zamestnania. Zašlite svoju žiadosť všetkým potenciálnym zamestnávateľom, monitorujte servery s inzerciou voľných pracovných miest, prezerajte si webové stránky personálnych agentúr, navštívte veľtrhy pracovných príležitostí a oslovte priateľov a známych. Čím viac pohovorov absolvujete, tým viac cenných skúseností získate.
5. Pripravte si záložný plán
Nedarí sa vám nájsť prácu? Medzičasom skúste inú alternatívu – prihláste sa na jazykový kurz alebo si nájdite neplatenú stáž. Najdôležitejšie zo všetkého je nezúfať a nezostať pasívny.
6. Skúsenosť je cenná
Potenciálny zamestnávateľ môže považovať aj zdanlivo bezvýznamnú prax za relevantnú. Nezabudnite spomenúť počas pohovoru aj letné brigády alebo dobrovoľnú prácu.
7. Vzdelávanie po celý život
Úspešné absolvovanie školy neznamená, že viete všetko. Buďte si vedomý toho, že stále máte potenciál rozvoja a v priebehu pohovoru vyjadrite záujem o pokračovanie svojho vzdelávania. To môže zahŕňať cudzie jazyky, komunikačné zručnosti alebo moderné počítačové technológie.
8. Dojem je dôležitý
Na vytvorenie dobrého dojmu je kvalitný profesijný životopis základom, ale musíte zvládnuť tiež ďalšie kroky. Napísanie žiadosti, správne sa predstaviť pri telefonovaní, vhodné správanie a vzhľad počas pohovoru sú ďalšie kľúčové aspekty.
9. Píšte si záznamy
Vzhľadom na to, že pravdepodobne budete v kontakte s mnohými firmami a ľuďmi, je dobrý nápad, aby ste si viedli záznamy o tom, kedy ste hovorili o čom a s kým. Nebudete zmätený a urobíte lepší dojem, keď vám niekto zavolá.
Zdroj: Grafton recruitment