Ako si dohodnúť dobrý plat?

, 15.11.2019 09:00
pracovný pohovor, zamestnanie, práca
Je skvelé mať konkrétnu predstavu o svojom plate a sebavedome ju odprezentovať aj zamestnávateľovi. Skúste ju však zaobaliť do finančného rozpätia. Autor:

Čaká vás pracovný pohovor a neviete, ako začať hovoriť o výške mzdy? Vyhnite sa najčastejším chybám, ktoré uchádzači o prácu robia.

Neúspech pri rokovaní o plate môžu spôsobovať okolnosti, ktoré neviete ovplyvniť (obmedzený rozpočet, zlá finančná situácia firmy), no inokedy za to môže niektorá z chýb, ktorej ste sa pri rokovaní dopustili.

1. Nepripravíte sa

V prípade, že sa na rozhovor o mzde nepripravíte, môže vaša požiadavka vyznieť neprofesionálne a nadriadený či personalista vás protiargumentmi prekonajú. Firma totiž veľmi dobre vie, aké má finančné možnosti a aké sumy dokáže vyčleniť na konkrétnu pracovnú pozíciu. Zistite si preto, „koľko ste na trhu práce hodní“. Ak budete poznať priemerný plat na pozícii, pomôže vám to vyčísliť jej trhovú hodnotu. v rámci prípravy na rokovanie o plate by ste tiež mali pouvažovať nad argumentmi, prečo by mal zamestnávateľ do vás „investovať“. Môžu to byť výsledky, ktoré dokazujete, vízia, s ktorou mu pomôžete zvýšiť zisk, alebo jedinečné skúsenosti.

2. Sústredíte sa len na jedno číslo

Je skvelé mať konkrétnu predstavu o svojom plate a sebavedome ju odprezentovať aj zamestnávateľovi. Skúste ju však zaobaliť do finančného rozpätia. Na jednom konci by mala byť minimálna hranica, ktorá je pre vás akceptovateľná a na druhom maximum, ktoré by bolo pre vás o niečo viac ako ideálne. Toto rozpätie by však malo byť rozumné a jeho priemerom by mala byť želaná suma.

3. Na pohovore prezradíte váš súčasný plat

Prácu zväčša meníme preto, aby sme si prilepšili. Pri rokovaní o plate preto mnohí zvyknú povedať, od akej sumy by sa chceli odraziť. Na pohovore by ste nikdy nemali prezradiť, koľko zarábate u?súčasného zamestnávateľa. Poskytli by ste tým personalistovi pre vás nevýhodný bod, o ktorý sa môže oprieť. V takej situácii?je veľká šanca, že sa nebude orientovať podľa aktuálnej trhovej hodnoty danej pozície.

4. Tému platu otvoríte ako prví

Zlaté pravidlo pohovorov znie: „Nechajte personalistu, nech tému o plate otvorí ako prvý.“ Ak sa na plat začnete pýtať v nevhodne skorom čase, môžete zamestnávateľa či personalistu odradiť. Dávate tým totiž najavo, že viac ako náplň práce vás zaujímajú peniaze. Toto pravidlo môžete porušiť jedine v prípade, že sa pohovor blíži ku koncu a o plate nepadlo ani slovo. Ideálna situácia prichádza vtedy, keď vás personalista vyzve na otázky.

5. Argumentujete nákladmi na život

Zamestnávateľa nezaujíma, koľko platíte za hypotéku, že sa vám pokazilo auto alebo očakávate ďalšieho potomka. Je pravdou, že vám môže pri výnimočných situáciách, ako je narodenie dieťaťa či svadba, poskytnúť finančný bonus, ale tieto témy do rokovania o plate nepatria. Jediné argumenty, ktoré môžete použiť, by sa mali týkať vášho pracovného výkonu a skúseností. Zamestnávateľ totiž pri vašej mzde počíta s tým, koľko peňazí mu vaša práca pomôže zarobiť alebo ušetriť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#životopis #pracovný pohovor #plat
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku