Neviete si nájsť prácu? Možno robíte tieto chyby

Úspech pri pracovnom pohovore nik nemá vopred istý, ale sú veci, ktoré personalistov v rámci výberového konania spoľahlivo odradia. Najmä pre začiatočníkov, teda čerstvých absolventov, je preto dôležité, aby vedeli, ktorým chybám sa vyhnúť.

28.02.2020 07:00
žena, muž, práca, pohovor Foto:
Personalista má za úlohu vybrať kandidátov, ktorí sa hodia do kolektívu, správajú sa vľúdne a pôsobia na okolie pozitívne.
debata (2)

Používate infantilnú e-mailovú adresu

Ak používate e-mailovú adresu zo svojho mládežníckeho obdobia, založte si reprezentatívnejšiu na posielanie životopisov, motivačných listov a akúkoľvek komunikáciu s personalistami či potenciálnymi zamestnávateľmi všeobecne. „Odporúča sa tvar meno.priezvisko@poskytovateľ.sk. Zabudnite na adresy anonymizujúceho typu lienocka123@debatka.sk a podobne „pikantné, odviazané a roztomilé“ varianty,“ upozorňuje personálna agentúra Grafton Recruitment.

Posielate neštruktúrovaný životopis

Keď už máte dôveryhodnú e-mailovú adresu, nepokazte si prvý dojem u personalistu životopisom vo forme románu. Svoje literárne ambície môžete čiastočne prejaviť v motivačnom liste. Ak od vás žiadajú štruktúrovaný životopis, naozaj ho spracujte vo forme bodov, kde sú najnovšie skúsenosti uvedené ako prvé. Pokojne sa nechajte inšpirovať odborníkmi.

Meškáte a máte nevhodný outfit

Aj keď sa vám podarí zaujať životopisom a dostať sa do štádia pohovoru, stále zostáva veľa možností, ako sa diskvalifikovať. Účinným spôsobom, ako personalistovi ukázať, že vám na príležitosti nezáleží, je meškať bez ospravedlnenia a prípadne to podporiť plážovým odevom so žabkami. Ak sa totiž nezvládate pripraviť ani na pohovor, pre personalistu je to jasný signál, ako by ste asi plnili pracovné úlohy a komunikovali s klientmi. Mimochodom, vedeli ste, ktoré farby oblečenia sú považované za nevhodné?

Netušíte vôbec nič o firme

Je síce pravda, že niekedy sa o otvorenej pozícii dočítate len základné informácie, práve to je však podnet na vyvinutie vlastnej iniciatívy. Nevyhnutným základom je vedieť aspoň to, v akom odvetví firma pôsobí (nie vždy to musí vyplývať z podstaty voľnej pozície – trebárs účtovníckej). Z praktického hľadiska je žiaduce včas si overiť, v ktorej budove spoločnosť sídli, aby ste nestrácali drahocenné minúty hľadaním správneho vchodu.

Prednostne sa zaujímate o mzdu a benefity

Kandidát, ktorý sa už medzi dverami pýta na svoj budúci príjem, je hneď podozrivý. Samozrejme, nie je nič zlé hovoriť aj o tomto aspekte, ale mali by ste počkať až na koniec pohovoru.

Vyžarujete negativitu

S predchádzajúcim bodom súvisí aj celkové naladenie. Netvárte sa nevrlo, nemajte pesimistické či cynické poznámky. Personalista má za úlohu vybrať kandidátov, ktorí sa hodia do kolektívu, správajú sa vľúdne a pôsobia na okolie pozitívne.

Ohovárate bývalého zamestnávateľa

O vašej lojalite k možnému novému zamestnávateľovi svedčí aj to, ako sa vyjadrujete o tom bývalom. Snažte sa držať faktov a hovoriť o svojej niekdajšej práci vecne. Koncentrujte sa predovšetkým na seba a vyhnite sa obviňovaniu kolegov z neschopnosti či hádzania polien pod nohy.

Prejavujete nízke alebo prehnané sebavedomie

Vystrašené typy, ktoré sa zdráhajú prehovoriť, respektíve suveréni, ktorí vám zoznamovacím stiskom ruky rozdrvia dlaň… Nezabúdajte, že všetko s mierou. Buďte zdravo sebavedomí, nie však žoviálni. Keď trpíte nervozitou, skúste sa na pohovor o to dôkladnejšie pripraviť – budete sa cítiť uvoľnenejšie.

Reagujete na telefonáty či správy

Mobilný telefón si pred pohovorom určite vypnite. Neverili by ste, ale existujú ľudia, ktorí si vybavujú agendu či odpovedajú kamarátom, zatiaľ čo im personalista vysvetľuje náležitosti. Venovať pozornosť však neznamená pasívne počúvať ako na prednáške: aktívne komunikujte, klaďte doplňujúce otázky, veďte plnohodnotný dialóg.

Neviete

Až 90 % personalistov v prieskume uviedlo, že neznášajú odpoveď „neviem“. Na každú otázku je vhodné odpovedať konkrétne, hoci by to bola „len“ formulka, ktorú ste si natrénovali. Nehanbite sa krátko sa zamyslieť. Kandidáti, ktorí sa vyjadrujú vyrovnane a rozvážne, vzbudzujú lepší dojem než free a cool typy, ktorým myseľ lieta od motívu k motívu.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #zamestnanie #hľadanie práce #pracovný pohovor