Inklucentrum podporí školy aj rodičov postihnutých detí

, 21.03.2020 10:00
postihnuté dieťa, špeciálne potreby, škola
Mnohé školy nevedia zabezpečiť podmienky pre vzdelávanie týchto detí. Tie sa potom musia vzdelávať doma. Autor:

Zdravotné znevýhodnenia nemajú len dospelí. Majú ich aj deti. Ako môže pomôcť organizácia Centrum inkluzívneho vzdelávania (CIV)?

Počet detí a žiakov so špeciálnymi potrebami v bežných školách stúpa, za posledných desať rokov sa viac ako zdvojnásobil. Na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu realizovaného iniciatívou To dá rozum však materské, základné a ani stredné školy nie sú na túto úlohu dostatočne pripravené. Významnými prekážkami sú pritom nedostatočná pripravenosť učiteľov pre prácu s deťmi s rozmanitými potrebami. Najmä z týchto dôvodov vzniká organizácia Centrum inkluzívneho vzdelávania (CIV), ktorú založili odborníci s dlhoročnou skúsenosťou v danej problematike.

„Centrum vzniklo ako odpoveď na súčasným systémom nenaplnené potreby detí, rodičov, učiteľov a učiteliek a škôl, ktoré sa usilujú o spoločné vzdelávanie detí s rozmanitými potrebami, narážajú pritom ale na množstvo praktických prekážok a nedostávajú v systéme dostatočnú podporu,“ uviedla Miroslava Hapalová, jedna zo zakladateliek CIV. Poslaním centra je podpora rozvoja otvorených škôl, ktoré sa snažia poskytovať kvalitné vzdelávanie a zabezpečiť rozvoj vzdelávacieho potenciálu všetkých detí, bez ohľadu na ich schopnosti, individuálne odlišnosti, nadanie či znevýhodnenie.

„Cieľom terénnej asistencie, keď pracovníci centra dochádzajú priamo do škôl, je spoločne s učiteľmi, rodičmi a odbornými zamestnancami hľadať riešenia a nastaviť proces spoločného vzdelávania detí s rozmanitými potrebami,“ dodáva Viktor Križo, riaditeľ a zároveň terénny pracovník CIV.

Pre rodičov detí so špeciálnymi potrebami ponúka centrum podporné skupiny, v ktorých sa budú spoločne a za účasti odborníkov deliť o svoje skúsenosti a komunikovať o témach a problémoch, ktoré ich trápia. Keďže mnohé školy nevedia zabezpečiť podmienky pre vzdelávanie týchto detí, časť z nich sa ocitá v takzvanom nedobrovoľnom domácom vzdelávaní, ktoré negatívne vplýva nielen na deti, ale aj na ich rodiny. „Je to náročná situácia najmä pre matky, ktoré s deťmi zostávajú doma, dostávajú do sociálnej izolácie a čelia aj existenčným problémom, vyplývajúcim z toho, že nemôžu dochádzať do práce," hovorí Lucia Rosáková, koordinátorka centra, ktorá podporné skupiny organizuje.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#inkluzívne vzdelávanie #inklúzia #deti so zdravotným znevýhodnením
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku