Aký formát má mať motivačný list?
Rozsah motivačného listu by nemal presiahnuť jednu stranu. Buďte struční a výstižní. Ak radi píšete a chcete sa ukázať, verte, že dvoj- až trojstranový motivačný list nikto čítať nebude.
- Vždy uvádzajte hlavičku.
Obsahovať by mala vaše kontaktné údaje a kontaktné údaje firmy, ktorej píšete.
- Motivačný list deľte na odseky.
- Ak posielate motivačný list e-mailom, nie je potrebné ho podpisovať. Alternatívou je elektronický podpis.
Štruktúra motivačného listu
Základná obsahová štruktúra motivačného listu sa delí na tri odseky.
- V prvom by ste mali uviesť, prečo chcete pre spoločnosť pracovať a prečo ste vhodný človek na danú pozíciu.
- V druhom odseku opíšte vaše predchádzajúce pracovné úspechy, podporte ich konkrétnymi číslami a výsledkami.
- V treťom odseku venujte priestor vašim zručnostiam a schopnostiam, ktoré sú relevantné pre danú pozíciu. Ak viete, znova ich podporte praktickými príkladmi.
Základné princípy pri písaní motivačného listu
- prispôsobujte motivačný list pre každú ponuku osobitne
- ukážte, že niečo o firme viete
- zamerajte sa na to, čo je pre zamestnávateľa podstatné
- píšte o sebe pravdu a buďte pripravení každý bod na pohovore odôvodniť. Neprikrášľujte svoje skúsenosti.
- napíšte dôvod pre osobné stretnutie
- vaše požiadavky do motivačného listu nepatria
Vzor motivačného listu
Ing. Lenka Brčkavá, Mlynská dolina 25, 845 45 Bratislava
ITC Comp, a.s.
Ing. Pavel Malý
Prešporská 154
842 31 Bratislava
Bratislava 13. marca 2022
Vážený pán Malý,
na základe ponuky uverejnenej na pracovnom portáli XYZ sa uchádzam o pozíciu marketingovej špecialistky. Vaša spoločnosť ma veľmi oslovila prostredníctvom zaujímavej interaktívnej kampane k Vášmu najnovšiemu softvérovému produktu. ITC Comp, a.s., vnímam ako modernú spoločnosť s originálnym prístupom k promovaniu informačných technológií.
IT považujem za rýchlo rastúce odvetvie a nerobí mi problém orientovať sa v nových trendoch a technológiách. Vo voľnom čase ma baví študovať novinky z oblasti IT, aj preto by som chcela svoje marketingové skúsenosti preniesť do tohto sektora ako súčasť Vášho tímu.
Mám za sebou trojročnú prax na pozícii marketingovej špecialistky v spoločnosti pôsobiacej v online prostredí a mám pestré skúsenosti s tvorbou online i offline marketingových kampaní. Nadriadený v predchádzajúcej spoločnosti oceňoval najmä moje komunikačné schopnosti, a to vo vzťahu s verejnosťou, partnermi i s reklamnými agentúrami.
Organizácia marketingových eventov si vyžadovala flexibilnosť a správny time management pri stretnutiach s partnermi. Naučila som sa zvládať stresové situácie a viem sa prispôsobiť meniacim sa okolnostiam.
Plynule hovorím po anglicky, dokážem viesť obchodné rokovania, a dohovorím sa aj po nemecky. Ovládam strojopis, na úrovni používateľa pracujem s programami MS Office, Unix/Linux, som začiatočník v používaní C#, Java, HTML a CSS. Webový softvér WordPress zvládam na pokročilej úrovni ako administrátor. Bavia ma výzvy, považujem sa za empatickú a spoľahlivú osobu s aktívnym a pozitívnym prístupom v práci, ale aj v súkromí. Verím, že moje skúsenosti a osobnostné charakteristiky zo mňa robia vhodnú kandidátku na ponúkanú pracovnú pozíciu.
Ak Vás moja žiadosť o zamestnanie oslovila, ďalšie informácie veľmi rada doplním pri osobnom stretnutí.
S pozdravom
Lenka Brčkavá
Ako napísať sprievodný list
Keď reagujete na akúkoľvek pracovnú ponuku, mali by ste odpovedať tzv. sprievodným listom. Či už cez váš e-mail alebo formulár na stránke spoločnosti. Je to text, ktorým odôvodňujete, prečo sa zaujímate o danú pozíciu. Uvádzajte ho vždy, aj keď posielate motivačný list. Zdôvodnite v ňom svoju motiváciu reagovať na ponuku, utkviete tak personalistovi v pamäti.
Čo by mal obsahovať sprievodný list/e-mail:
- do predmetu uveďte pozíciu, o ktorú sa zaujímate,
- buďte struční, optimálna dĺžka sú dva odstavce, ak je niečo, čo sa nehodilo do životopisu (alebo motivačného listu), spomeňte to tu,
- vyzdvihnite súvis medzi vami a danou pozíciou a napíšte, prečo na ňu reagujete, a prečo ste vhodný kandidát,
- pred odoslaním skontrolujte, či je všetko gramaticky a fakticky správne a bez preklepov,
- upravte formálnu a grafickú stránku – používajte najviac dva typy písma, neutrálny font a primeranú veľkosť,
- aktualizujte dátum a miesto,
- nezavádzajte, nepreceňujte sa, no ani sa nepodceňujte, nechajte si poradiť od odborníkov a verte si.