Zistite si informácie o spoločnosti a vybranej pozícii
„Uchádzač by si mal v prvom rade naštudovať, do akej spoločnosti ide na pohovor. Pozrieť si filozofiu firmy, jej firemnú kultúru, úspešné projekty či aktivity na sociálnych sieťach. Druhá vec je potom sama pozícia – čo vyžaduje a ako sa s tým prelínajú moje skúsenosti,“ radí personalista Matej Kováč.
Premyslite si dopredu kľúčové odpovede
Na pohovore existujú otázky, ktoré sú štandardom. Na ne sa viete pripraviť vopred. Porozmýšľajte aj nad tým, aké sú vaše silné a slabé stránky. Pripravte si tiež otázky k inzerovanej pozícii, aby ste sa o nej dozvedeli čo najviac podstatných detailov.
Aké otázky sa na pohovoroch často objavujú?
- Prečo sa uchádzate o pozíciu?
- Prečo chcete pracovať pre našu spoločnosť?
- Prečo práve vy ste ideálny kandidát?
- Na aké kariérne úspechy ste najviac hrdý?
- Prečo ste odišli zo svojho predchádzajúceho zamestnania?
- Čo chcete dosiahnuť v rámci ponúkanej pozície?
- Kde sa vidíte o päť rokov?
- Porozmýšľajte, aké sú vaše silné a slabé stránky.
Na pohovore niekedy môžete naraziť aj na naozaj netradičné otázky
- Aké tri veci by ste si so sebou zobrali na opustený ostrov?
- Čo by ste na sebe zmenili, keby ste mohli?
- Akú otázku sa vás ešte nikto nikdy neopýtal?
- Koľko ladičov pián žije na celom svete?
- Koľkokrát za deň sa prekryjú ručičky na hodinkách?
Pripravte sa aj na otázku týkajúcu sa platu
Podľa personalistu Mateja Kováča býva často kameňom úrazu otázka platu. Uchádzači vo všeobecnosti nevedia, ako k nej pristupovať.
„Pripravte sa na to, že sa vás firma môže opýtať, na akú výšku odmeny sa ceníte. Mali by ste sa vedieť ohodnotiť a zdôvodniť si to. Pri technických či obchodníckych pozíciách, kde sa dá váš výkon odmerať, je to pomerne ľahké. Ťažšie sa to hodnotí napríklad u pracovníkov za priehradkou,“ vysvetľuje Kováč. Urobte si prieskum o platoch v danom odbore a pripravte si sumu, s ktorou budete spokojný, aj sumu, pod ktorú by ste už nešli.
Pohovor v angličtine alebo v inom jazyku
Buďte pripravený aj na možnosť vedenia pohovoru v cudzom jazyku, ak to daná pozícia vyžaduje. Je veľký rozdiel v tom, či budete cudzou rečou komunikovať na každodennej báze, alebo cudzí jazyk využijete iba sporadicky, napríklad pri občasnom preklade cudzojazyčných materiálov.
Zopakujte si najbežnejšie anglické frázy z bežného dňa v kancelárii a špecifickú terminológiu súvisiacu s pracovnou ponukou, na ktorú odpovedáte.
Pripravte si niekoľko viet o každej sekcii v životopise. Nacvičte si, ako budete hovoriť o predchádzajúcich pracovných pozíciách, dosiahnutom vzdelaní či vedomostiach a schopnostiach. Vedzte, že dôkladná príprava, pozitívna nálada a zdravé sebavedomie sú základnými piliermi pre úspešný pracovný pohovor v akomkoľvek jazyku.
Čítajte viac Zamestnávatelia zmierňujú požiadavky, prijímajú aj ľudí, o ktorých nebol donedávna záujemV deň pohovoru
Oblečte sa primerane
Výzor určite nie je všetko, ale nemali by ste ho ani podceňovať. Oblečenie dotvára celkový obraz a skúsený personalista vie na základe neho odhadnúť aj niektoré povahové črty – napríklad či ste konzervatívnejší, uprednostňujete trendy, či vám záleží na detailoch a podobne. Rôzne spoločnosti aj v tom istom odvetví môžu mať rozdielny dress code. Odporúčame vám pozrieť si napríklad sociálne siete spoločnosti a zistiť si, aká kultúra a atmosféra panuje na mieste, kde sa hlásite.
Ako sa obliecť na pohovor?
Nie vždy je však tento štandard jednotný pre celú spoločnosť. Príkladom môže byť bankové prostredie.
„Keď sa povie banka, okamžite vám napadne konzervatívne prostredie, obleky, kravaty… ale keď to rozmeníte na drobné, aj v takejto inštitúcii sú oddelenia, kde nie je dress code, a sú oddelenia typu privátny bankár alebo korporátny sales, kde musíte prísť oblečený tip-top a vystupovať veľmi formálne,“ hovorí Kováč.
Príďte načas
Na pracovný pohovor určite nikdy nemeškajte. Úplne ideálne je, ak prídete 10 až 15 minút v predstihu. Tento čas môžete využiť na pozorovanie okolitého diania, upokojenie sa a zrekapitulovanie si užitočných informácií, aby ste sa vedeli pýtať a reagovať.
Urobte dobrý prvý dojem
Prvý dojem je dôležitý a nikdy ho neurobíte dvakrát. Zhrňme si niekoľko užitočných odporúčaní, na ktoré by ste nemali zabudnúť, ak chcete výborne zapôsobiť.
- Vždy si pamätajte meno osoby, s ktorou sa máte stretnúť.
- Pri podávaní ruky zvoľte primeraný stisk.
- Vypnite si pred stretnutím zvuk v telefóne.
- Pred pohovorom radšej nefajčite, dym cítiť ešte veľmi dlho.
- Ponúknutú pozornosť vo forme kávy sa nebojte prijať. Môže byť výbornou príležitosťou na neformálnu konverzáciu na úvod, ktorá prelomí ľady.
- Nehrbte sa. Seďte vystretý, no nebuďte napätý a strnulý.
- Berte pohovor ako stretnutie, počas ktorého chcete ukázať to najlepšie zo seba. Hlavne sa nezabudnite uvoľniť a dobre naladiť. Zbytočný strach z pohovoru ničomu nepomôže.
Postup pohovoru:
- Predstavenie spoločnosti – osoba, ktorá vedie pohovor, vám predstaví spoločnosť.
- Predstavenie pozície – osoba, ktorá vedie pohovor, vám predstaví pracovnú pozíciu.
- Sebaprezentácia – personalista vás vyzve, aby ste sa predstavili.
- Otázky – personalista vám v priebehu pohovoru bude klásť otázky. Zároveň dostanete priestor, aby ste sa aj vy pýtali na to, čo vás zaujíma.
- Záver – osoba, ktorá vedie pohovor, vás oboznámi o ďalšom postupe.
Aké otázky by na pohovore podľa Zákonníka práce nemali zaznieť?
- Koľko máte rokov?
- Ste vydatá?
- Plánujete deti? Koľko ich chcete? V akom veku?
- Ste tehotná?
- Máte deti? Koľko majú rokov?
- Čo robí váš manžel/partner?
- Kto vám bude strážiť deti počas choroby?
- Kde bývate? Aká je adresa vášho trvalého bydliska? Máte aj prechodné bydlisko?
- Aká je vaša sexuálna orientácia?
- Aké je vaše vierovyznanie? Praktikujete ho?
- Koľko meriate a vážite?
- Aký je váš zdravotný stav? Trpíte nejakou chorobou?
- Ktorú politickú stranu preferujete?