Ďalší energetici zavádzajú odberateľov

Kým jeden alternatívny predajca lacnejšej elektriny i plynu sa polepšil a stopol klamanie spotrebiteľov pri podomovom predaji, denník Pravda odhalil neférové praktiky ďalšej spoločnosti.

16.05.2013 09:00
Elektrina, faktúry Foto:
Ilustračné foto
debata

Potvrdil to zážitok redaktora s podomovými predajcami plynu spoločnosti ZSE Energia v Leopoldove neďaleko Hlohovca. „Dobrý deň, sme zo Slovenských elektrární a chceli by sme skontrolovať, či máte správne nastavenú faktúru na plyn,“ predstavili sa dvaja predajcovia staršej obyvateľke. Už v prvej vete však zavádzali.

So Slovenskými elektrárňami totiž nemali nič spoločné, keďže si ich najímala Západoslovenská energetika. Takisto nepovedali úplnú pravdu, keď tvrdili, že chcú skontrolovať správnosť nastavenia platieb za plyn, pretože v skutočnosti chceli získať údaje na faktúre. Hneď ako im ju dôchodkyňa priniesla, začali z vyúčtovania odpisovať údaje o adrese odberného miesta, čísle plynomeru a vypisovať novú zmluvu na dodávku plynu.

Keď denník Pravda koncom vlaňajška na podobné praktiky upozornil u iného dodávateľa energií, energetici ich odsúdili a tvrdili, že im sa to nemôže stať. Teraz však hovorca ZSE Ján Orlovský priznáva, že s niektorými obchodníkmi už museli skončiť zmluvu. „Za posledných šesť mesiacov sme ukončili spoluprácu s dvoma predajcami,“ spresňuje Orlovský a dodáva, že ľudia sa sťažujú zhruba na tri desatiny percenta zo všetkých uzavretých zmlúv. Či budú prepustení aj zmienení obchodníci z Leopoldova, však hovorca v čase prípravy článku nevedel.

O individuálnych zlyhaniach jednotlivých podomových obchodníkov však v minulosti hovorilo aj Energetické centrum, konkurent ZSE Energia. Ohlásená pokuta od Úradu na reguláciu sieťových odvetví však ukázala, že neférový prístup k zákazníkom bol systémovou záležitosťou. Okrem zavádzania odberateľov totiž alternatívny dodávateľ mal podľa úradu fakturovať aj niekoľkonásobne vyššie ceny, ako mu umožňovali povolenia. Regulačnému úradu sa nepáčilo ani to, že firma nevyplácala svojim zákazníkom preplatky za dodávku lacnejšej elektriny či plynu.

Medzi takto poškodenými bola aj Magdaléna Hupcejová z Nového Ruskova v Trebišovskom okrese, ktorá sa na Pravdu obrátila so žiadosťou o pomoc. „V októbri 2012 mi bol vyčíslený preplatok vo výške 116,27 eura s tým, že mi bude vrátený poštovou poukážkou. Som dôchodkyňa s nízkym dôchodkom a takáto suma nie je pre mňa nepatrná. Mohla by som ju využiť na nákup najnutnejších vecí,“ píše čitateľka.

Redakcia sa preto s otázkou, prečo dôchodkyňa nedostala peniaze ani po zhruba siedmich mesiacoch, obrátila priamo na zástupcu nového majiteľa spoločnosti Energetické centrum, Jana Slabého. Ten povedal, že firma už problém vyriešila. „Preplatok vrátane úrokov z omeškania vo výške 120,97 eura sme klientke už zaslali, preto by malo byť všetko v poriadku,“ vyhlásil Slabý a podotkol, že nový majiteľ už vyplatil všetky dlžné preplatky.

„Spoločnosť Cromicron ako nový vlastník realizuje rad systémových zmien vedúcich k zlepšeniu vzťahov so zákazníkmi, takže nič podobné by sa opakovať nemalo,“ prisľúbil konateľ.

Alternatívni dodávatelia energií pôsobia na Slovensku od roku 2005.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba