Ani seniori by nemali zabúdať na vitamíny skupiny B

11.05.2019 06:00
banán, špenát, nápoj
Banán a špenát rozmixujte, čaká vás vitamínová bomba. Autor:

Do boja nielen s únavou sa úspešne púšťajú vitamíny skupiny B, ktoré sú nevyhnuté na výrobu energie, podporu metabolizmu, udržiavanie zdravého kardiovaskulárneho a nervového systému. Okrem toho zlepšujú koncentráciu, pamäť a udržiavaniu duševné zdravie v dobrej kondícii. Prinášame prehľad niektorých z nich.

Vitamín B1 sa označuje ako tiamín a prvý raz sa o jeho existencii zmienil istý holandský lekár na konci 19. storočia. Zistil, že nedostatkom tejto živiny trpia najmä ľudia, ktorí konzumovali leštenú bielu ryžu. Postihovalo ich ochorenie nervovej sústavy zvané beri-beri. Ak jedli nelúpanú a neupravovanú ryžu, spomínané ochorenie vymizlo. Vitamín B1 pomáha premieňať glukózu (krvný cukor), tuky a bielkoviny na energiu. Podporuje tak nervový systém, fungovanie svalov, zažívacieho systému. Skvelými zdrojmi tohto vitamínu sú semienka rastlín, naklíčené obilniny. Pri rafinovaní, teda potravinárskej úprave obilnín, dochádza k stratám vitamínu B1. Dostatočné množstvo tejto mikroživiny poskytuje tiež sója, fazuľa, hrach, ale aj droždie.

Riboflavín proti kútikom

Vitamín B2 objavili vedci podobne na sklonku 19. storočia pri mikroskopickom pozorovaní mlieka. Vedci tvrdia, že v ľudskom tele je približne 70 biliónov buniek a ani jedna z nich sa nezaobíde bez riboflavínu. K jeho kľúčovým vlastnostiam patrí obnova červených krviniek a uvoľňovaniu energie zo sacharidov. Na rozdiel od „bé jednotky“ ho nájdeme predovšetkým v živočíšnych produktoch, akými sú mäso, vajíčka a mliečne výrobky. Nedostatok spomínanej mikroživiny sa nemusí prejavovať špecifickými problémami. Vari najznámejšími sú popraskané kútiky úst, pery a vysušený dehydrovaný jazyk. I napriek tomu, že sa v tele nestanovujú vo všeobecnosti konkrétne hladiny vitamínov, jeho obmedzené množstvo je možné zistiť vo vylúčenom moči.

Podceňovaný červený vitamín

Objav kyanokobalamínu, čiže vitamínu B12 nie je ani sto rokov starý. Pre začiatok minulého storočia bola typická zhubná anémia, ktorá sa prejavovala nedostatkom červených krviniek a končila sa smrťou. Vedci z univerzity v Rochestri zistili, že psy choré na anémiu sa vyliečili vďaka podávaniu hovädzej pečene. „Bé dvanástka“ bola izolovaná až po druhej svetovej vojne. Nakoľko tento vitamín pripomínal malé červené kryštáliky, nazvali ho červeným vitamínom.

Vitamín B12 chýba najmä u starších

Pri jeho nedostatku dochádza k poškodzovaniu nervov, čo sa prejaví znížením citlivosti končatín a ich slabosťou. Znížená hladina vitamínu sa tiež prejavuje anémiou zapríčinenou nedostatkom vitamínu B12, kedy dochádza k nedostatočnej tvorbe červených krviniek. Táto zložka krvi pomáha prenášať kyslík do všetkých tkanív ľudského organizmu. „Nevýhodou“ tohto vitamínu je, že sa nachádza len v niektorých potravinách, a to najmä živočíšneho pôvodu. Malé množstvá obsahujú fermentované potraviny, ako kapusta alebo pivo. Postihuje približne 8 % populácie, u starších ľudí sa toto číslo zvyšuje.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín B
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku