Máte 55 plus? Vzdelávanie je v móde

, 17.10.2019 10:00
up-shutterstock 1458262451
Ilustračné foto. Autor:

Vedecké štúdie aj prax lektorov venujúcich sa seniorským skupinám potvrdzujú, že štúdium cudzieho jazyka dokáže oddialiť vznik a vývoj demencie.

Učenie cudzích jazykov u seniorov podporujú aj iniciatívy Európskej únie. "Dôvody, pre ktoré sa senior rozhodne pustiť sa do štúdia niečoho nového, sú celkom iné ako u mladého človeka,“ tvrdí pedagogická psychologička Gabriela Lojová. Nepotrebujú presviedčať šéfov o svojich kvalitách ani podávať nadľudské výkony. Starší ľudia sú podľa nej občas „uväznení“ v stereotypoch.

"Jazykový či akýkoľvek iný vzdelávací kurz býva prostriedkom oslobodenia zo zabehnutého spôsobu života. Často ich obohatí a neraz pomôže ukázať novú dimenziu života,“ dodáva.

K učeniu ju inšpiroval vnuk

Pani Milka (66) dlho naberala odvahu na štúdium angličtiny. Hoci ani na dôchodku neoddychuje – venuje sa svojej módnej značke, farme a zvieratám, čas na štúdium nemala. „Mám toľko aktivít, že som angličtinu nevedela nikam vtesnať. Hanbila som sa však za to, že dnes, keď celý svet hovorí anglicky, ja neviem ani otvoriť ústa,“ rozpráva.

K učeniu cudzieho jazyka ju inšpiroval vnuk, ktorý doma rozpráva slovensky aj anglicky. Poslednou kvapkou bola príhoda, na ktorej sa zabáva aj dnes. „Na Vianoce mi prišlo veľa pozdravov. Na viacerých z nich stálo Merry Christmas. Nevedela som, odkiaľ sa s pani Mary Christmasovou poznáme. Blízkych som sa pýtala, či im jej meno niečo hovorí,“ usmieva sa.

Do školy prišla ako úplný začiatočník, ktorý nič nevedel. "Kurz mi pomáha vo všetkých smeroch. Viem odpovedať na e-maily. Cítim sa sebavedomejšie na cestách, viem si prečítať a porozumieť názvom, kúpiť si lístok, spýtať sa na cestu,“ priznáva s tým, že angličtinu zároveň vníma ako užitočný tréning mozgových závitov. „Mám 66 rokov, no nestíham lúštiť krížovky. Učenie angličtiny vnímam ako precízny tréning pamäti. Dodnes nepoužívam diár, všetko si detailne pamätám.“

Podľa Kláry Bednárovej, riaditeľky jazykovej školy the Bridge, typický študent seniorských kurzov v jazykovej škole má od šesťdesiat do deväťdesiat rokov. "Najstaršia minuloročná študentka mala 84 rokov,“ tvrdí Bednárová, ktorá sa už niekoľko rokov venuje výučbe angličtiny v seniorských skupinách. Obyčajne ich podľa nej spája podobná pracovná minulosť a intelekt. "Väčšina z nich v minulosti pracovala hlavou. Mnohí študenti sú učitelia a lekári,“ dodáva.

V čom sú študenti 55 plus iní? "Na angličtinu sa tešia, prichádzajú do školy aj o hodinu skôr. Spravia si čaj, študujú, čítajú knihy v knižnici, debatujú so spolužiakmi. A po hodinách idú spolu na kávu,“ vysvetľuje Bednárová. Sú podľa nej pripravení učiť sa. Úlohy si nielen poctivo vyplnia, aj si ich navyše aktívne pýtajú.

Potraviny pre naštartovanie mozgovej činnosti

Ryby: Obsahujú aminokyselinu, pomocou ktorej si organizmus vytvára dopamín a noradrenalín, odporúčaná konzumácia rýb je trikrát za týždeň.

Kakao: Povzbudzuje látkovú premenu v mozgu, odporúčaná dávka aspoň jedna šálka denne.

Med: Produkt usilovného malého hmyzu je bohatý na vitamíny, minerály, enzýmy a biohormóny, ktoré pomáhajú v stresových situáciách, zvyšujú schopnosť sústrediť sa, odporúčané množstvo skonzumovaného medu aspoň 1 lyžica denne, buď čistého, alebo v nápoji. Pozor na alergie.

Avokádo: Bohatý zdroj vitamínu B6, K, železa, kyseliny listovej a pantoténovej, pomáha pri mentálnej únave.

Ananás: Aminokyselina, ktorú obsahuje, priam zázračne pomáha navodiť duševné uvoľnenie a odstrániť citový chaos a usporiadať proces myslenia.

Orechy: Obsahujú veľa bielkovín, minerálov a vitamínov. Táto zmes prinúti unavený mozog zvýšiť tempo. Odporúčané množstvo je denne aspoň 5 orechov.

Paprika: Obsahuje veľa vitamínu C a prírodných farbív a tieto zlepšujú elasticitu mozgových ciev. Látka kapsaicín uvoľňuje hormón šťastia – endorfín. Odporučená dávka je jedna červená paprika denne.

Figy: Ich enzýmy dodávajú mozgu energiu, zvyšujú schopnosť koncentrácie. Sú liekom pri tzv. „zatmení mozgu“, keď už nie sme schopní sústrediť sa, pomôžu 1 až 2 figy.

Cesnak: Vďaka obsahu alicínu je majstrom prekrvenia mozgu, pri jeho konzumácii prudko narastá podiel kyslíka v mozgových bunkách, odporúča sa aspoň pol strúčika denne.

Sója: Má vysoký obsah lecitínu a vitamínu B1 a vďaka nim zlepšuje medzibunkovú komunikáciu mozgových buniek. (nie geneticky modifikovaná).

Banány: Podporujú koncentráciu „mozgových atlétov“, vysoký obsah draslíka, obsahuje hormón sérotonín, odporúčaná konzumácia jeden banán denne.

#vzdelávanie #staroba #seniori #Dôchodcovia #demencia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku