Najviac zraniteľní sú starší ľudia
Hoaxy, alebo falošné správy nie sú nástrahou len pre mladých ľudí, ale aj staršie generácie. Valia sa na nás zo všetkých strán a najmä z online prostredia. “Seniori sú v tejto súvislosti veľmi zraniteľná časť populácie, pretože na jednej strane je internet a práca s počítačom pre nich nová a veľmi užitočná vec a na druhej strane tam na nich číhajú rôzne nebezpečenstvá,“ hovorí pre Pravdu manažérka kampane Kamila Adamkovičová. Spomínaná kampaň si dáva za cieľ pomáhať seniorom zorientovať sa v zložitej sieti online prostredia.
Prežili viacero režimov
Veľká časť seniorov sa narodila ešte počas druhej svetovej vojny a ďalší o čosi neskôr. Výraznú časť svojho života boli konfrontovaní s komunistickým režimom, kde boli zvyknutí prijímať jednostranné informácie zo štátnej televízie, rozhlasu a novín. Nakoľko nad týmito správami držal „ochrannú ruku“ komunistický systém, nemali možnosť sa k týmto správam vyjadriť. S pribúdajúcimi rokmi sa život seniorov presunul do online prostredia a i napriek tomu, že naň nie sú zvyknutí, musia sa mu postupne prispôsobovať.
„Seniori sú skupinou ľudí, ktorá je výrazne zasahovaná množstvom informácií, dezinformácií či internetových hoaxov. Keďže nie sú úplne zruční v používaní technických prostriedkov, akými sú aplikácie, mobily či sociálne siete, môže to viesť k ich sociálnemu vylúčeniu alebo osobnej frustrácii,“ podotýka Adamkovičová.
Seniori sa učia bojovať proti hoaxom
Podľa správcu nadácie Vladislava Mateja sú však starší ľudia schopní overovať si informácie, ich zdroje či pôvod. „Len sa so seniormi musíme o tejto téme rozprávať, pomôcť im zorientovať sa. Chceme povzbudiť seniorov k aktivite a zdôrazniť potrebu vzdelávania. Aj toto patrí k prevencii proti zneužívaniu seniorov. Preto je témou tohtoročnej kampane Staroba sa nás dotýka mediálna gramotnosť seniorov,“ hovorí šéf nadácie. Kampaň podporili aj známe tváre, a to hudobník Peter Lipa, herec František Kovár a spisovateľka Etela Farkašová.
Pomáha humor
Kampaň sa teda zameriava na vyvolanie prirodzeného odporu proti manipuláciám v online prostredí. Podať seniorom informáciu o nástrahách internetu správnym spôsobom je preto pre nadáciu veľká výzva. „Nepokúšame sa v kampani strašiť, ale jemne humorným tónom upozorniť, že stretávať sa s hoaxami na internete je bežné, len si treba dávať na to pozor a správne vyhodnocovať informácie. Teším sa, že s nami vždy dobrovoľne spolupracujú významné slovenské osobnosti, ako aj skvelý fotograf Martin Fridner,“ hovorí Simona Bubánová, riaditeľka agentúry Creative Department, ktorá mala na starosti tvorbu kampane.
Vzdelávanie v závere roka
Súčasťou kampane Staroba sa nás dotýka bude aj decembrová konferencia venovaná mediálnej gramotnosti seniorov. Okrem seniorov sú na podujatie pozvaní aj mladí ľudia, zástupcovia samospráv a organizácií, ktoré sa venujú seniorom. Spíkrami podujatia budú napríklad spisovateľ Michal Hvorecký, šachový veľmajster a autor knihy Sila rozumu v bláznivej dobe Ján Markoš či občiansky aktivista Ján Benčík.
„Aj touto konferenciou chceme poukázať na to, aké sú dôležité kvalitné informácie či vzdelávanie a vďaka tomu nemusia seniori patriť medzi najzraniteľnejšiu skupinu v spoločnosti, ale patria do nej a nie sú vďaka pokrokom v technológiách a šírení informácií z prostredia vylúčení,“ uzavrela pre Pravdu Kamila Adamkovičová.