Aké predsavzatia by si mali dať seniori?

01.01.2020 06:00
Anketa: Dávate si novoročné predsavzatia?
Dávate si novoročné predsavzatia? Sústreďte pozornosť na zdravé stravovanie. Autor:

Americká geriatrická asociácia odporúča ľuďom vo vyššom veku, aby upriamili v novom roku pozornosť na zdravé stravovanie, cvičenie a na skoncovanie so zlozvykmi.

Jesť striedmo a zdravo

Ide o základný predpoklad dlhšieho života bez vážnych zdravotných komplikácií spojených s obezitou, cukrovkou, srdcovocievnymi ochoreniami či mozgovou príhodou. Asociácia radí, aby seniori jedli ovocie, zeleninu, celozrnné obilniny, ryby, nízkotučné mliečne výrobky a takzvané zdravé tuky, ktoré sa nachádzajú v mastných morských rybách, orechoch a semenách rastlín. Jedlo by sa malo konzumovať päťkrát denne, pričom pri každom z nich sa odporúča jesť jednu porciu ovocia alebo zeleniny.

Obzvlášť zdravými potravinami sú paprika, rajčiny, špenát, mrkva, hnedá ryža, celozrnné cestoviny a strukoviny. Staršie generácie by mali do stravovacieho plánu zaradiť tuniaka, lososa či makrelu. Mastné ryby obsahujú dostatočné množstvo vitamínu D, ktorý spolu s minerálnou látkou vápnik spevňuje kosti a posilňuje svaly. Pevné kosti sú pri úraze či páde odolné voči zlomeninám.

Viac pohybu, menej chorôb

Pokiaľ trpíte ochoreniami srdca, cukrovkou alebo artritídou, nemusíte sa obávať pohybu. Práve naopak. Fyzická aktivita sa pozitívne podpisuje pod zmiernenie problémov spojených s týmito ochoreniami. Mierne až stredne ťažká fyzická záťaž podľa odborníkov dokonca zlepšuje priebeh týchto ochorení. Vhodnými fyzickými aktivitami sú aerobik, chôdza, strečing, ktoré pomáhajú kontrolovať váhu, spevňovať svaly, kosti a zlepšovať rovnováhu.

Samotné cvičenie však nemusí postačiť pri udržaní skvelej kondície. Keďže sa vo vyššom veku hromadia viaceré zdravotné ťažkosti, vhodné je pravidelne navštevovať skríningové vyšetrenia, ktoré zahŕňajú kontrolu zraku, sluchu, rakoviny prsníka, rakoviny hrubého čreva alebo osteoporózy.

Starších ohrozujú depresie

S pribúdajúcimi rokmi sa skracuje aj čas na spracovanie alkoholu. Pitie alko drinkov sa má podľa odborníkov u starších ľudí obmedziť na minimum. Jedným z dôvodov je vyššia miera dehydratácie, čo je nebezpečné najmä u seniorov, pretože vo všeobecnosti pociťujú menší smäd a pijú menej tekutín. Ďalším dôvodom je zhoršenie rovnováhy, chôdze a vyššie riziko pádov. Alkohol vo vyššom množstve zapríčiňuje aj častejší výskyt porúch nálad, medzi ktoré patria depresie a úzkosť. Štatistiky hovoria, že asi 1 z 5 starších dospelých ľudí trpí práve depresiou alebo úzkosťou.

Cibrite si mozog

K najčastejším príznakom depresie patrí pretrvávajúci smútok, únava, strata chuti do jedla alebo celkovo strata potešenia zo života. Okrem toho sa zhoršuje najmä krátkodobá pamäť. Na zlepšenie pamäti sa teda okrem miernejšieho pitia alkoholu odporúča posilňovanie mozgových závitov, a to lúštením krížoviek, hádaniek, čítaním či písaním. Lepšiu kondíciu mozgu zabezpečí aj kvalitný spánok, ktorý sa u starších ľudí skracuje. I napriek tomu je vhodné, aby sa usilovali o spánok v trvaní siedmich až ôsmich hodín.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Treska so zeleninou na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zlozvyky #zdravé stravovanie #mozog #depresia #aktívny senior
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku