Odborníčka radí seniorom, ako si poradiť s podvýživou

31.03.2020 08:00
výživa - pacientka - podvýživa - stravovanie v...
Dôvodom podvýživy môže byť aj nezáujem o jedlo, nedostatok financií na prípravu plnohodnotnej stravy, komplikácie pri nakupovaní a príprave pokrmov. Autor:

Znížená chuť do jedla a potlačenie pocitu smädu vedú u starších ľudí k zažívacím ťažkostiam, spomalenému metabolizmu a často aj k problémom s podvýživou. Výživová poradkyňa a nutričná terapeutka Mgr. Monika Tělupilová, DiS. v rozhovore pre Pravdu prezrádza, ako si s týmito ťažkosťami poradiť.

Prečo dochádza u seniorov k problémom s výživou?

Problémy s výživou seniorov vyplývajú zo špecifík ich fyziológie, ktoré sa spájajú s vyšším vekom. Často z dôvodu nižšej pohybovej aktivity dochádza k úbytku svalovej hmoty, čo môže mať vplyv na samostatnosť seniorov a ich schopnosť nakúpiť si a pripraviť vhodné jedlo.

Aké najčastejšie ťažkosti teda v tejto súvislosti trápia starších ľudí?

Docháza u nich k spomaľovaniu metabolizmu a pomalšiemu tráveniu, takže seniori nemusia mať dostatočnú potrebu jesť. Horšie trávenie tiež negatívne ovplyvňuje vstrebávanie niektorých živín. Pomalšia peristaltika spôsobuje zápchu. V dôsledku vyššieho veku atrofujú chuťové poháriky, čo znamená, že jedlo neprináša starším ľuďom potešenie ako tomu bolo v mladosti. Rovnako môže dochádzať k strate pocitu smädu, čo môže viesť k dehydratácii organizmu. Ochorenia ďasien a kvalita chrupu môžu vo veľkej miere komplikovať príjem stravy. Znížená sekrécia slín zase sťažuje prehĺtanie. Podobne aj horší zrak znižuje vizuálnu atraktivitu konzumovaného pokrmu. Častým problémom je aj horšia tolerancia glukózy, kedy dochádza k vyššiemu riziku cukrovky druhého typu.

Zdá sa, že väčšina seniorov trpí opačným problémom ako je obezita, a to podvýživou. Ktoré faktory môžu mať na ňu vplyv?

Obezita je niekedy u seniorov skrytá, a to najmä pre to, že majú atrofované svaly a súčasne väčšie množstvo tuku i pri normálnej hmotnosti. To znamená, že obezita môže byť v týchto prípadoch horšie rozpoznateľná. I napriek tomu môže dochádzať k podvýžive aj u týchto osôb. Okrem toho sú seniori, ktorí trpia „iba“ na podvýživu. Okrem už uvedených fyziologických rozdielov, ktoré sú častou príčinou týchto problémov, dôvodom podvýživy môže byť aj nezáujem o jedlo, nedostatok financií na prípravu plnohodnotnej stravy, komplikácie pri nakupovaní a príprave pokrmov.

Spomenuli ste, že u seniorov dochádza k spomaľovaniu metabolizmu. S čím tento jav súvisí?

Základnou príčinou je znížená pohybová aktivita. Čím menej sa s pribúdajúcim vekom hýbeme, o to rýchlejšie dochádza k spomaľovaniu nášho metabolizmu a zníženiu energetického výdaja. Z dôvodu úbytku svalovej hmoty máme menej aktívnej hmoty, ktorá u ľudí zvyšuje bazálny metabolizmus.

Aké sú postupy, výživové opatrenia pri odstraňovaní podvýživy u seniorov?

Dôležité je vychádzať z pôvodných stravovacích návykov daného človeka, pretože seniori sú v prípade stravovania veľmi konzervatívni. Niekedy dokonca postačí len vhodne upraviť receptúry alebo suroviny obľúbených pokrmov tak, aby boli nutrične výhodnejšie. Vhodné je voliť teda menej tučné výrobky a menej tučné mäso, čím znížime obsah tuku a zvýšíme príjem potrebných bielkovín. Jedlo sa stáva pre seniorov atraktívnejšie a chuťovo výraznejšie vďaka bylinkám a koreninám, čím sa stimulujú chuťové bunky.

Čo teda odporúčate na začiatok?

Zmeny stravovania by mali byť robené pomaly. Odporúčam zaistiť pre starších ľudí príjem menších porcií jedla častejšie počas dňa. Vyberať by sme mali kvalitné základné suroviny a myslieť na pestrosť sortimentu. V niektorých prípadoch je dôležité upraviť konzistenciu stravy tak, aby bola adekvátna k stavu chrupu. V prípade podvýživy odporúčam konzultovať tento problém s lekárom a na základe jeho návrhu je treba zaradiť do stravovacieho plánu špeciálne výživové preparáty, ktoré telu dodajú potrebné živiny a advekvátnu energetickú hodnotu.

Na čo by sa mali seniori sústreďovať pri výbere potravín a ktoré pohybové aktivity sú pre nich ideálne pre udržanie celkového zdravia?

Zamerať by sa mali na kvalitné základné suroviny, čím sa vyhneme vysoko spracovaným potravinám, ktoré obsahujú vysoký obsah tuku, soli, cukru, aditív a podobne. Podotýkam, že niekedy sú základné suroviny často lacnejšie ako tie ochutené, alebo spracované. Vhodné je vyberať si chudé mäso, menej tučné mliečne výrobky a netreba tiež zabúdať na ovocie a zeleninu. Čo sa týka pohybovej aktivity, vhodná je najmä chôdza, ktorá je pre nás najprirodzenejšia a najdostupnejšia. Potrebný je tiež pobyt na čerstvom vzduchu. Pokiaľ senior už nie je priveľmi pohyblivý, tak je vhodné zabezpečiť pre neho rôzne stroje, ktoré ho pomôžu udržať aktívnym.

Ako môžu seniorom pomôcť ich príbuzní a čo v prípade, ak je senior sám?

Príbuzní môžu pomôcť najmä s nákupom pestrej škály potravín a motivovať k príprave pokrmov. Ak senior nie je samostatný, je vhodné mu pomôcť aj s prípravou jedla a varením. Pokiaľ je senior sám, je potrebné zabezpečiť napríklad dovoz obedov alebo využiť opatrovateľskú službu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#spomalený metabolizmus #podvýživa #nutričný špecialista
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku