Prečo si dať pozor na srdce najmä po 65 roku

Ochorenia srdca sú v celosvetovom meradle hlavnou príčinou úmrtia ľudí vo vyššom veku. Až 84 % seniorov vo veku nad 65 rokom zomiera práve na choroby kardiovaskulárneho systému. Aké sú varovné signály chorého srdca?

03.04.2020 06:00
srdce, fibrilácia, EKG, fonendoskop, liek,... Foto:
K typickým problémom, ktoré sa objavujú pri chorobách srdca patria pocit slabosti, závrate, ťažké dýchanie.
1

Podľa viacerých štúdií riziko srdcových chorôb narastá s vekom. V mnohých prípadoch však nemusí byť nevyhnutnou súčasťou starnutia, pretože aj v pokročilom veku sa dokážu ľudia zdravou výživou a športom dopracovať k prevencii týchto ťažkostí. K základným ochoreniam tohto životne dôležitého telesného orgánu patria koronárna choroba, srdcový infarkt, zlyhanie srdca, bolesť na hrudníku a nepravidelný srdcový rytmus zvaný tiež arytmia. Varovné príznaky spomínaných problémov sa môžu objaviť až v čase, keď je už človek vo vážnom ohrození, čoho typickým príkladom je práve srdcový infarkt.

Nielen bolesti, ale aj slabosť

K typickým problémom, ktoré sa objavujú pri chorobách srdca patria pocit slabosti, závrate, ťažké dýchanie. Objavujú sa tiež pocity nevoľnosti, ktoré môžu vyústiť do zvracania. Sprievodnými javmi týchto ťažkostí sú tiež pocity plnosti na žalúdku, tráviace problémy. Typickými príznakmi sú bolesť na hrudníku, nepríjemný tlak na hrudi, ale aj bolesti chrbta a vystreľovanie bolesti do ramien a krku, potenie. K základným preventívnym opatreniam pri predchádzaní srdcovocievnych chorôb zaraďujeme znižovanie hladín cholesterolu v krvi a úprava krvného tlaku. Pomôže tiež udržiavanie cukrovky pod kontrolou a chuť zhodiť nadbytočné kilogramy tuku.

Keď srdce bije ako zvon

Netreba zabúdať, že aj srdce je sval, a tak ako každý orgán aj tento potrebuje pre zachovanie sily dostatok energie a cvičenia. Fyzická aktivita je teda základným pomocníkom v predchádzaní uvedených problémov, pričom zdravie srdca pomáha udržiavať už len tridsať minút akejkoľvek pohybovej aktivity každý deň. Z dôvodu zachovania bezpečnosti sa ľuďom vo vyššom veku odporúčajú menej intenzívne športy s nižším rizikom možnosti pádu a zranenia, ideálne chôdza, bicyklovanie a plávanie.

Z výživového hľadiska odporúčajú odborníci znížiť konzumáciu alkoholu, ktorý prispieva k vzniku arytmie, vysokého krvného tlaku a vysokej hladiny cholesterolu. Podobne je to aj so stresom, ktorý prispieva k produkcii stresového hormónu kortizolu. Pri napätí vyvolanom stresom sa zvyšuje krvný tlak a dochádza k nepravidelnému srdcovému rytmu. Zdravie srdca ohrozuje aj pravidelné fajčenie a pobyt v zadymených priestoroch.

Pomôžu zdravé tuky

V boji proti srdcových ochoreniam sa osvedčilo vynechávanie, respektíve obmedzovanie niektorých druhov potravín. Z mäsitých pokrmov je vhodné obmedziť klobásy, slaninu a údené lahôdky. Naopak, do jedálnička sa oplatí zaradiť chudé mäso, dostatočné množstvo vitamínov v podobe ovocia a zeleniny. V rámci prevencie srdcových chorôb sa používajú aj takzvané zdravé tuky, ktoré sa odborne nazývajú omega-3 mastné kyseliny. Okrem srdcu pomáhajú aj mozgu, zlepšujú pamäť a kognitívne funkcie u seniorov. Zdravé tuky nájdeme v avokáde, rastlinných olejoch, orechoch, semenách rastlín, ale tiež v mastných morských rybách, akými sú napríklad makrela, sleď či losos.

Lákavo vyzerajúci pstruh s krevetami je výsledkom snaženia herca a speváka Juraja Baču v našom štúdiu. Ukázal nám svoj vlastný recept na prípravu tejto dobroty.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #srdce #srdcovo-cievne ochorenia #srdcový infarkt