Keď chýba draslík, neposlúcha srdce

07.05.2020 08:00
srdce
Nedostatok draslíka je zvlášť nebezpečný najmä u seniorov, kedy môže mať až fatálne následky. Autor:

Nezaobíde sa bez neho žiaden úder srdca. Draslík, minerálna látka s latinským názvom kalium sa stará o zdravie srdca, svalov a nervových tkanív.

Dáva telo do pohybu

Už malý pokles tejto mikroživiny dokáže u najviac ohrozenej skupiny ľudí, seniorov, znížiť celkovú výkonnosť a narobiť ťažkosti s trávením či krvným obehom. Draslík (K) sa nachádza v každej ľudskej bunke. Spolu s ďalšími minerálnymi látkami, akými sú vápnik a sodík, dáva naše telo do pohybu. Pozitívne vplýva na svalovú a nervovú činnosť, ovplyvňuje metabolizmus cukrov a bielkovín. Pri väčšom množstve odvodňuje organizmus a spolu s nadbytočnou vodou sa zbavuje aj škodlivých látok. Nedostatok draslíka je zvlášť nebezpečný najmä u seniorov, kedy môže mať až fatálne následky.

Prečo sú ohrození starší ľudia?

Nižšie hladiny draslíka sa prejavujú slabosťou, nevoľnosťou alebo zvracaním a únavou. Objavuje sa vyšší krvný tlak, svalové kŕče, problémy so srdcovým rytmom. Ľudský organizmus ho vylučuje obličkami, ktoré majú za úlohu regulovať množstvo minerálov v tele. Ak sa z organizmu odplavuje vyššie množstvo draslíka, môže dochádzať k takzvanej hypokaliémii. Podobný scenár straty tohto vzácneho minerálu nastáva aj pri hnačkách a zvracaní. Netreba zabúdať, že nebezpečenstvu nízkej hladiny draslíka sú vystavení najmä seniori, ktorí majú zníženú potrebu prijímania tekutín. Dehydratácia je tak jedným z hlavných dôvodov poklesu kalia v ľudskom tele. K nadmernému vylučovaniu draslíka dochádza tiež pri ochoreniach obličiek a dialýze.

Potešia zemiaky, banán i treska

Odporúčaná denná dávka draslíka sa pohybuje na úrovni 2 – 4 gramov. V prípade, že ho máme nadbytok, dochádza k hyperkalémii. Príznaky tohto ochorenia sú nenápadné. Najčastejšie však ide o slabosť, únavu, tŕpnutie v okolí úst, búšenie srdca. Vyšším obsahom draslíka sa chvália najmä zemiaky, ktoré majú takmer 800 mg tohto minerálu na 100 gramov suroviny. Výborným zdrojom spomínanej mikroživiny je aj surová mrkva, špargľa, paradajky, špenát, vodný melón. Z ovocia sa obsahom draslíka pýši najmä avokádo, banán a sušené slivky. Podobne kvalitnými zdrojmi draslíka sú aj jedlá z mäsa. Jahňacie mäso má takmer 500 mg draslíka na 100 gramov, o niečo menej kuracie prsia a hovädzina. Z rýb nesie v tomto smere prvenstvo najmä losos, treska a tuniak.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Treska so zeleninou na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#srdcovo-cievne ochorenia #srdce #draslík
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku