Prečo patrí šošovica do jedálnička seniorov?

24.12.2020 06:00
šošovica, strukoviny, bielkoviny
Pravidelné pochutnávanie si na strukovinách pomáha dodávať seniorom potrebnú energiu. Autor:

Do boja proti cukrovke, tráviacim ťažkostiam či problémom so srdcom vyráža nenápadná potravina. Strukoviny, ktoré v dávnych časoch tvorili neoddeliteľnú súčasť nášho stravovania si treba dopriať aj v súčasnosti. Platí to najmä pre staršie skupiny ľudí, ktorým chýbajú potrebné vitamíny a minerálne látky.

Vitamínový zázrak

Fazuľa, hrach, šošovica, cícer, sója a mnohé ďalšie. Strukoviny sú skvelým zdrojom vlákniny, bielkovín, vitamínov skupiny B, ale aj minerálnych látok ako napríklad železo, zinok či draslík. Červená odroda fazule sa viac hodí do polievok, biely druh skôr do šalátov. Veľké využitie má aj cícer na prípravu pasty či kaše a nepochybne i sója, ktorá je súčasťou vegetariánskych jedál, náhrad mäsa a nájdeme ju v rôznych nátierkach a aj v niektorých sladkostiach. Pre zaujímavosť, necelá šálka varenej šošovice sa chváli až 12 gramami vlákniny a podobným množstvom proteínov.

Keď sme so šošovice v pohode

Vláknina, ktorá tvorí hlavnú súčasť všetkých druhov strukovín, je kľúčová pri regulovaní hladiny cukru v krvi. Pravidelná konzumácia tejto potraviny tak prispieva k zníženiu rizika výskytu cukrovky 2. typy. Vláknina spomaľuje vstrebávanie cukru do krvi. Spomínaná rovnováha tak prispieva nielen k ochrane pred diabetom, ale aj pred podráždenosťou, nervozitou a výkyvmi nálad.

Poradí si s lenivými črevami

Keďže sa strukoviny chvália vysokým podielom vlákniny, svoje využitie si nájdu aj u seniorov, ktorých trápi zápcha. Tento zdravotný problém sa objavuje u starších ľudí z viacerých dôvodov, pričom najznámejšími sú nedostatočný pitný režim a zlá životospráva. Napríklad, vysoký obsah vlákniny v šošovici absorbuje vodu v žalúdku, zväčšuje objem stravy a napomáha črevám, aby sa nespracované jedlo dostalo ľahšie von z tela. Šošovica a fazuľa sa tak používajú pri prevencii zápchy, ochorení čriev, ale aj hnačiek. Pri častej konzumácii strukovín tiež netreba zabúdať na pravidelné pitie väčšieho množstva vody.

Potešia chute i srdce

Viaceré štúdie presviedčajú, že konzumácia jedál s vysokým obsahom vlákniny, a strukoviny nie sú výnimkou, prispievajú k ochrane srdca pred rôznymi chorobami. V tomto smere opäť vyniká najmä šošovica, ktorá je ideálna pri prevencii srdcovocievnych chorôb. Navyše obsahuje vysoké dávky minerálu horčíka a kyseliny listovej, ktoré tvoria neodmysliteľný tandem pri ochrane srdcového svalu pred zdravotnými nástrahami. Horčík, známy tiež pod názvom magnézium, stabilizuje krvný tlak, mierne ho znižuje a kyselina listová pomáha znižovať hladinu homocysteínu. Ide o látku, ktorá predstavuje rizikový faktor pre kardiovaskulárny systém.

Pomôžu aj pri prevencii rakoviny?

Strukoviny rovnako obsahujú stopový prvok selén. Ten sa spolu s ďalšou minerálnou látkou zinkom, ktorý sa takisto nachádza v rôznych druhoch fazule, cíceri či šošovici, podieľa na posilňovaní imunitného systému. Obranyschopnosť organizmu môže byť oslabená nielen vplyvom počasia, ale aj z dôvodu vyššieho veku či podlomeného zdravia. Selén pomáha predchádzať zápalom, účinne bojuje proti infekciám a zároveň sa osvedčil v boji proti nádorovým chorobám.

Nakopne potrebnou energiou

Pre seniorov je zvlášť dôležité konzumovať potraviny s obsahom železa. Ide o minerál, ktorý je súčasťou krvného farbiva hemoglobínu. Pomáha tak krvou prepravovať dôležité výživné látky do všetkých častí tela. Výsledkom je vitalita a nízka miera únavy. Starší ľudia majú zvyčajne problém s dostatočným príjmom tejto mikroživiny, čo spôsobuje anémiu známu tiež ako chudokrvnosť. Pravidelné pochutnávanie si na strukovinách pomáha dodávať seniorom potrebnú energiu.

Pomoc aj pri chudnutí

Dobré správy prinášajú strukoviny aj v súvislosti s chudnutím. Vo vyššom veku je o čosi ťažšie zhadzovať nadbytočné kilogramy tuku. Pomôcť v tom môže práve konzumácia fazule, šošovice, cíceru či sóje. Obsahujú vysoké množstvo bielkovín, ktoré sú potrebné pre obnovu poškodených tkanív, rast svalov a regeneráciu organizmu. Strukoviny majú zároveň viac polysacharidov, teda takzvaných zložených cukrov, ktoré sa na rozdiel od tých jednoduchých, pomalšie vstrebávajú do krvi a zabezpečujú pravidelný prísun energie. Jedlo z tejto potraviny sa nepovažuje za kalorickú, ale najmä za vitamínovú bombu. Pre zaujímavosť, porcia varenej šošovice obsahuje približne 200 kilokalórií, čo je obsah energie asi troch jabĺk.

Čo tak miesto kapustnice, vianočnú šošovicu? Prípadne na prvý sviatok vianočný...

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#strukoviny #šošovica #chudnutie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku