Salónky v obchodoch ohlasujú príchod šetrných Vianoc

Na pulty predajní prišli Vianoce. Obchodníci totiž už začiatkom októbra vybrali zo skladov salónky, čokoládových čertov či Mikulášov a núkajú ich na predaj.

10.10.2009 07:00
Vianoce, čokoláda Foto:
Obchodníci začali ľuďom sladkosťami pripomínať, že Vianoce sa blížia.
debata

Niektoré predajne pritom vianočné cukrovinky vyložili už koncom septembra. Obchodníci tak upozorňujú ľudí na vianočné sviatky a tento rok sa im snažia aj dodať odvahu na nákupy. Vianočná žatva však bude vďaka kríze zrejme omnoho skromnejšia ako vlani.

„Ľudia budú veľmi uvážliví a vianočné nákupy si nechajú na poslednú chvíľu. Budú hľadať akciové tovary, cena je v súčasnosti ešte dôležitejšia,“ povedal Gabriel Csollár zo spoločnosti Coop Jednota Slovensko. Koncom októbra by mali ľudia v obchodoch objaviť po cukrovinkách aj vianočné balíčky. „Postupne pribudnú hračky, dekorácie a ostatný vianočný sortiment,“ doplnila Diana Chovancová zo spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje predajne Hypernova a Albert.

Vianočná ponuka v obchodoch
niektoré predajne už od septembra ponúkajú vianočné cukrovinky a salónky
koncom októbra k nim pribudnú vianočné balíčky, hračky a dekorácie
akcie na elektroniku, obuv, textil či kozmetiku by mali prísť začiatkom decembra
vlani v decembri získali obchodníci na tržbách spolu viac ako 1,9 miliardy eur (57 miliárd Sk), o 5,3 percenta viac oproti decembru 2007
tento rok ľudia míňajú v obchodoch menej, oproti vlaňajšku priemerne o 10 až 15 %

Po Sviatku všetkých svätých sa Vianoce z obchodov ozvú ešte razantnejšie. A po Mikuláši by mali prísť vianočné akcie aj na elektroniku, obuv, textil a kozmetiku.

Ľudia však pre krízu počas tohto roka nenechajú cez sviatky v obchodoch toľko peňazí ako v minulom roku. „Vlaňajšie boli totiž mimoriadne – ľudia sa zbavovali v posledných dňoch starej meny. Nakupovali preto viac, ako si mohli dovoliť,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno. Vlani v decembri obchodníci získali na tržbách vyše 1,9 miliardy eur (57 miliárd korún), čo bol nárast o 5,3 percenta oproti roku 2007.

Najmä v ekonomicky slabších regiónoch – na východnom a južnom Slovensku, nebudú ľudia tento rok takí veľkorysí ako pred rokom. Budú nakupovať menšie množstvá a zamerajú sa na lacnejšie tovary. „Určite však platí, že ľudia chcú urobiť pekné Vianoce deťom, na nich budú šetriť najmenej,“ doplnila Oľga Hrnčiarová zo spoločnosti Tesco.

Slovenské Vianoce sa tak budú čoraz viac podobať tým v zahraničným, kde ľudia už tradične neutrácajú viacnásobne viac ako v iných obdobiach roka. „Na Slovensku zostal ešte komplex z čias socializmu, keď boli obchody po celý rok poloprázdne. Ľudia si tak chceli na Vianoce dopriať čo najviac,“ doplnil Drahovský. Vianoce tak podľa neho už nebudú v znamení zásobovania rodiny oblečením a topánkami, ale zamerajú sa viac na emócie a vzájomné obdarúvanie.

debata chyba