Bič na obchodníkov rozkolíše ceny potravín

Liter mlieka za supervýhodnú cenu len 40 centov (12 Sk) a kilo krkovičky za tri eurá (90 Sk). Takéto výhodné ceny vraj budú od mája minulosťou. ,,Bič na reťazce", čiže zákon, ktorý klepne po prstoch rafinovaným metódam obchodníkov pri vyťahovaní peňazí od potravinárov vo štvrtok poslanci schválili. Na dlhodobé šarvátky medzi obchodnými reťazcami a potravinármi však doplatia nakupujúci.

05.03.2010 06:52
nákupy, Vianoce, obchod Foto:
Zliav v predajniach má byť podľa obchodníkov menej a majú byť nižšie.
debata

Obchodníci tvrdia, že sa znížia zľavy a v akciách bude menej výrobkov. Striedmejšia ponuka postihne aj najlacnejšie potraviny predávané pod špeciálnymi značkami reťazcov. A ubudne vraj aj letákov s domácimi výrobcami mäsa či mlieka. „Je to nešťastný zákon, ktorý spotrebiteľ určite pocíti v ponuke a pri platení,“ povedal Martin Katriak zo spoločnosti Coop Jednota Slovensko. Mliekari, pekári, výrobcovia paštét či múky však oponujú a tvrdia, že obchodníci len vydierajú a budú sa musieť zriecť obrovských ziskov po upustení od niektorých praktík.

DISKUSIA: Súhlasíte so sprísnením podmienok pre obchodníkov pri určovaní akciových cien?

Obchodníci považujú za najbolestivejšiu novinku, že nesmú predávať potraviny lacnejšie, ako ich nakúpili od potravinárov. Nakoniec však poslanci prijali aj výnimky – napríklad predaj poškodeného tovaru alebo výrobky tesne pred vypršaním lehoty spotreby. „Zníženie ceny obľúbeného tovaru pod nákupnú cenu bolo vždy akousi pozvánkou pre ľudí, aby prišli do obchodu. Pri takejto akcii sa predpokladá, že si spolu so zľavnenými výrobkami nakúpia aj ostatné,“ vysvetlil stratégiu obchodníkov František Ťapuš, viceprezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu. Reťazce tak nebudú môcť dotovať ceny, aby nalákali ľudí.

Potravinári však nevidia dôvod na úbytok akciových cien. „Drvivá väčšina akcií sa robí pri cenách vyšších, ako je nákupná cena,“ oponoval jeden z predkladateľov, poslanec Marián Záhumenský (Smer).

Zasahovanie do cenoviek v predajniach sa obchodníkom nepozdáva aj pri ďalšom obmedzení – pri akciovom tovare nemôžu predajcovia pýtať od ľudí viac, ako sa dohodli s výrobcom. „Ak sa rozhodne mliekar výrobok, ktorý sa bežne predáva za euro, pre ľudí zlacniť na 50 centov, obchodník ho nemôže ponúkať za 80 centov. Zvýši si tak maržu a ľudia nepocítia zľavu od výrobcu v plnej miere,“ doplnil Záhumenský.

Zákonom by sa mali tiež vyčistiť poštové schránky Slovákov od kopy letákov. Po novom totiž budú môcť výrobcovia platiť za výrobu či umiestňovanie vlastných syrov, jogurtov či mäsových výrobkov na letákoch len do výšky 3 percent z ich ročných tržieb. „Letákov bude určite menej. Možno na nich bude zároveň aj menej domácich výrobcov, pokiaľ s platením propagačných akcií nebudú mať problém zahraniční výrobcovia,“ doplnil Ťapuš. Záhumenský v tom však problém nevidí. „Letáky sa tlačia v obrovských množstvách a obchodníci na nich ešte zarábajú,“ dodal.

Potravinári zákon vítajú, nepáči sa im správanie reťazcov, ktoré často nútia drobných mäsiarov či pekárov platiť nezmyselné poplatky. Napríklad sa platí za vymyslené služby, či za umiestňovanie tovaru v regáloch, alebo za dizajn výrobkov. „Vo Francúzsku, v Nemecku alebo vo Veľkej Británii ovládajú trh s potravinami domáci výrobcovia, na Slovensku sa presadili zahraničné reťazce. Správajú sa k slovenským potravinárom tak, ako si to v materskej krajine nemôžu dovoliť,“ doplnil Dušan Janíček, podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.

Nový zákon sa však vzťahuje výlučne na potraviny. Z hry sa tak dostal všetok textil, obuv či elektronika, ktoré sa tiež predávajú v obchodných reťazcoch a predchádzajúci zákon sa na ne vzťahoval.

Obchodníci majú čas do konca septembra, kým po novom upravia všetky existujúce dohody s výrobcami. Dozerať na dodržiavanie nových prísnych pravidiel bude ministerstvo pôdohospodárstva. „To je rovnaké, akoby v zápase Slovanu proti Trnave pískal rozhodca z Trnavy,“ dodal Katriak.

Aké zmeny môže pocítiť nakupujúci:

A) Sprísnenie zákona o neprimeraných podmienkach v obchodoch – od mája 2010

- menej letákov v schránkach – výrobcovia mlieka, mäsa či pekári už nebudú platiť reťazcom za letáky (len do 3 % z ročného obratu)

- menej výhodné ceny v akciách ako v súčasnosti – obchodníci môžu predávať tovar lacnejšie ako za nákupnú cenu potraviny, len ak je to pred vypršaním spotreby, ide o poškodené výrobky alebo výpredaj sezónneho tovaru. Reťazce tak nemôžu ľubovoľne dotovať výrobky, aby pritiahli ľudí – napríklad sa rozhodnú, že kilo cukru nakúpia za 0,80 eura a dobrovoľne ho budú doplácať za 0,75 eura (každé kilo dotujú 5 centami na úkor vlastného vrecka)

- menej výrobkov v akciách – hypermarkety stratia slobodu pri určovaní cien potravín v akciách z letákov – nemôžu ich predávať drahšie ako za cenu dohodnutú s výrobcom. Zabráni sa tak tomu, že obchodník za mlieko do akcie zaplatil mliekarni 0,60 eura za liter a v akcii ho predáva za 0,65 eura, z každej škatule by tak mal do vrecka 5 centov

- menej služieb a pohodlia pre nakupujúcich – obchodníci budú zarábať menej peňazí – nebudú môcť pýtať od pekárov a mliekarov a ďalších výrobcov napríklad peniaze za umiestňovanie tovaru na určitom mieste v predajni, za obal výrobku či za prieskum o výrobkoch medzi ľuďmi. Môžu zrušiť časť služieb, ktoré doteraz ponúkali nakupujúcim

- nižšia ponuka najlacnejších potravín pod značkami reťazcov – ide o najlacnejšie výrobky ako napríklad mlieko, káva či múka v obale s logom napríklad Tesco, Clever v Bille, Euroshoper v Hypernove, Štandard v Coop Jednote. Obchodníci už nesmú tlačiť mliekareň do toho, že budú predávať jej bryndzu a maslo, až keď dodá mlieko pod značkou reťazca

B) Predaj z dvora – od mája 2010

- lacnejšie mlieko, mäso a vajcia pri predaji z dvora na farme – spotrebná daň bude len 6 % (doteraz 19 %), ale zvýhodnenie sa dotkne len väčších farmárov, ktorí ročne produkujú za viac ako 300-tisíc eur (1,5 milióna Sk)

C) Sprísnenie zákona o potravinách (navrhuje sa od mája 2010, poslanci to určia o pár dní)

- menej pokazených potravín v predaji – horné hranice pokút pre výrobcov potravín, ale aj obchodníkov za predaj zdraviu škodlivých potravín narastú o 10 až 30 %. Otázne je, ako veľmi sa obchodníci zľaknú, keďže kontrolóri horné hranice nevyužívajú

- drahšie rožky a žemle – obchody budú musieť predávať nebalené pekárske výrobky len cez pult a pomocou predavačky, vyššie náklady na ich platy prenesú do cien

- menej oklamaných nakupujúcich – obchodníci nesmú vedľa seba predávať riadne maslo (živočíšne) s napodobeninami s masielkom a pod. ( z rastlinných tu­kov)

- presnejšie informácie, čo vlastne jeme – krájané výrobky, napríklad salámy a podobne, musia mať jasne na pulte uvedené zloženie

debata chyba