Cestujúci na Slovensku letáky o právach nedostali

Už tretí deň mali byť slovenské letiská a železničné stanice zaplavené letákmi, brožúrami a plagátmi o tom, aké práva majú cestujúci v lietadlách a vo vlakoch. Európska komisia totiž v utorok odštartovala celoeurópsku informačnú akciu, aby turisti vedeli, na čo majú nárok pri meškaní alebo zrušení ich spoja.

01.07.2010 11:55
Stanica, vlak Foto:
Ilustračné foto
debata

Určená je pre všetky krajiny Európskej únie a informácie má prinášať v 23 jazykoch. Železničné stanice či letiská na celom Slovensku však cestujúcim doteraz žiadne nové brožúry či plagáty neposkytli. Buď nové materiály od Európskej komisie nemajú, alebo podobnú akciu vraj už spustili vlani.

„Súčasná kampaň je podľa nás zameraná najmä na cestujúcich v železničnej doprave, kde sú pravidlá novo zavedené. Letisko Bratislava nemá nové informatívne letáky ani plagáty od Európskej komisie,“ uviedla Dana Madunická, hovorkyňa bratislavského letiska. Železničná spoločnosť Slovensko zase tvrdí, že podobnú akciu mala už v decembri minulého roka.

„Kampaň vrcholila v decembri 2009. Vydali sme informačný leták k právam cestujúcich a osobitnú brožúru s názvom Práva cestujúcich,“ povedal Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Európska komisia sa na nich mala obrátiť prostredníctvom svojej agentúry, ale doteraz tak podľa jeho slov neurobila. „V prípade, že sa tak stane, pripojíme sa,“ dodal Čikovský. Rovnako je na tom aj Česko.

Celoeurópska kampaň má pritom trvať dva roky a stojí milión eur. Nie je však povinná. Cestujúci by si mohli všetky práva v železničnej a leteckej doprave pozrieť na stránke Európskej komisie. Mali byť uvedené v 23 jazykoch, a teda aj v slovenčine, ale ani tento krok kampane doteraz nefunguje a všetky materiály sú iba v angličtine.

Aké práva majú cestujúci v doprave

Letecké spoločnosti musia poskytnúť

  • pri zrušení letu: zaplatenie letenky alebo jej nevyužitej časti do 7 dní alebo presmerovanie letu
  • čakanie pri zmene letu: telefonát, občerstvenie, jedlo, ubytovanie a dopravu na miesto ubytovania
  • ak meškanie presiahne tri hodiny: náhrada ako v prípade zrušenia letu
  • zodpovednosť za škody spôsobené meškaním letu
  • pri strate, poškodení a meškaní batožiny: náhradu do 1 220 eur

Železničné spoločnosti musia poskytnúť

  • meškanie viac ako 60 minút: vrátiť cestovné alebo jeho časť, ak cestujúci nenastúpi, využiť iný vlak, občerstvenie v hodnote 1 €
  • meškanie od 60 do 119 minút: vrátenie 25 % z ceny lístka, pri meškaní nad 120 minút – 50 % z ceny lístka, občerstvenie v hodnote 2 €
  • odškodnenie nižšie ako 4 eurá sa nevypláca
  • ak cestujúci nedorazí do cieľa v rovnaký deň – náhrada nákladov na informovanie ľudí, ktorí ho očakávajú, na ubytovanie do 20 eur, na pokračovanie iným dopravným prostriedkom
  • výhody platia v rámci medzinárodnej prepravy, neplatia, keď sú cestujúci o meškaní vopred informovaní alebo ich nezapríčinil dopravca
  • cestujúci sa môže obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu

ZDROJ: EK, ZSSK

Anketa: Poznáte svoje práva pri cestovaní vlakom?

Peter Jarombek z Ostravy
Neviem presne, aké mám práva, ani som si ich nikdy neuplatňoval. Niektoré z nich, ako byť informovaný o tom, že mešká vlak a kedy príde do najbližšej stanice, sa mi zdajú byť prirodzené. Možno by bolo dobré, keby boli informácie o právach cestujúcich v každom vagóne, určite by si ich človek prečítal.

Adriana Brezanová z Trenčína
Doteraz sa mi nestalo nič také, aby som si mala uplatňovať svoje práva ako cestujúca. Podľa mňa sú ľudia dosť informovaní. Osobne som si práva cestujúcich nikdy nevyhľadávala ani na internete. Nemám pocit, že by niekedy boli moje práva popierané.

Erik Novomestský z Vysokej pri Morave
Myslím si, že ľudia nie sú o svojich právach pri cestovaní dosť informovaní. Malo by sa o nich hovoriť viac. Osobne som sa doteraz nestretol s nijakou brožúrou či letákom o právach cestujúcich. Neovládam ich, ale počul som napríklad, že ľudia by mali mať právo na vrátenie cestovného, ak vlak príliš mešká.

Jana Nováková z Trenčína
Doteraz som si neuplatňovala nijaké právo pri cestovaní vlakom. Viem, že pri meškaní mám právo na vrátenie peňazí, ale neovládam všetky práva. Neinformuje sa o nich dostatočne, priala by som viac informácií.

debata chyba