Vlaky majú od januára zdražieť

Od budúceho roka si zrejme cestujúci na železnici priplatia. Štát uvažuje nad zdražovaním lístkov vo vlakoch. Železničná doprava je stratová a pri súčasných cenách si na seba podľa ministerstva dopravy nedokáže zarobiť.

19.08.2010 10:11
vlaky, vlaky, cestovanie, železnica, železnice Foto:
Štát uvažuje nad zdražovaním lístkov vo vlakoch. Naopak v diaľkových autobusoch prepravcovia lákajú na zľavy.
debata

Naopak, zvyšovanie cien v diaľkových autobusoch si cestujúci odtrpeli už na začiatku roka, keď dopravcovia pre mýto zdražovali o približne desatinu. Teraz sa snažia pokles ľudí v autobusovej doprave dohnať zľavami a špeciálnymi akciami.

„Ceny v osobnej železničnej doprave nepokrývajú náklady na jej realizáciu,“ odôvodnil možný rast cien Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. Lístky vo vlakoch podľa jeho slov nezdražovali od roku 2004, náklady štátu na prevádzku železničnej dopravy však stále rastú. „Jednou z ciest na riešenie tohto problému je aj zmena výšky cestovného. V súčasnosti sa vykonávajú predbežné prepočty,“ dodal Krajčovič. V tomto roku by sa podľa neho s cenami lístkov hýbať ešte nemalo. Rovnako sa vraj neuvažuje ani nad škrtaním spojov.

Autobusová doprava, naopak, zažila výrazné výkyvy cien už na začiatku roka. Väčšina dopravcov zvýšila ceny v diaľkovej doprave priemerne o desať percent. Mnohí dopravcovia však pociťujú úbytok cestujúcich, snažia sa ich preto prilákať cenovými zvýhodneniami. „Spustili sme špeciálnu akciu, poskytujeme zľavy do 60 percent na cestu späť pri kúpe spiatočného lístka,“ opísala Eva Vozárová, hovorkyňa bratislavského dopravcu Slovak Lines.

S rôznymi ďalšími zľavami prichádzajú aj menší dopravcovia. „Pri lístku s cenou nad šesť eur dávame každú piatu jazdu zadarmo,“ dodal Stanislav Hríbik, autobusový dopravca z Banskej Bystrice. Dôvodom zliav a akcií je úbytok ľudí v autobusoch. „Oproti vlaňajšku máme o približne 20 percent menej cestujúcich,“ doplnil Branislav Kováčik, autobusový dopravca z Brezna.

Keď už nie je iná možnosť, dopravcovia rušia nevýhodné linky. Na celoplošné zníženie cien lístkov si však autobusári netrúfajú, už teraz vraj ledva pokrývajú všetky náklady. „Najviac nás zaťažuje elektronické mýto. Vlani sme za celý rok za diaľničné nálepky zaplatili 3–tisíc eur, v tomto roku nás bude mýto stáť približne 57–tisíc eur,“ vysvetlil Hríbik. Do budúcnosti tak nie je vylúčené tiež ďalšie zdražovanie lístkov v diaľkových autobusoch. Doteraz sa na to žiaden dopravca neodhodlal. „Keby sme ceny ešte viac zodvihli, ľudí by sme odradili,“ opísal Ján Ulický, autobusový dopravca z Klenovca.

Na zdražovanie však v lete pristúpil Žilinský a Banskobystrický kraj. Kraje majú totiž pod palcom prímestskú dopravu do sto kilometrov. Odobrili tak zvyšovanie cien v prímestských autobusoch približne o desatinu. Ostatné kraje sa k zvyšovaniu cien zatiaľ nepridali. Župám však pre krízu chýbajú peniaze v kasách, ďalšie zdražovanie tak nemusí byť vylúčené.

debata chyba