V reštauráciách by zrušenie gastrolístkov neprivítali

Možnosť zrušenia gastrolístkov, o ktorej sa teraz diskutuje, rezonuje dnes v reštauráciách a hoteloch. Mnohé hotely žijú z tzv. zamestnaneckej stravy.

04.09.2010 06:30
Obedové menu, euro Foto:
Gastrolístky dnes využíva na stravovanie v reštauráciach okolo 800-tisíc ľudí.
debata

Hovorí o tom Iveta Koberová, riaditeľka hotela Klar v Liptovskom Mikuláši. „Už druhý rok nás drží nad vodou príprava tzv. zamestnaneckého jedla. Pokles príjmov z ubytovania je aj tak výrazný, že ďalší prepad aj v časti reštauračnej by bol pre nás určite likvidačný. V čase výdaja stravy formou denného menu sú naše tržby v gastrolístkoch približne 60 až 70 percent z celkových tržieb. Neviem si predstaviť, čo by sa stalo po ich zrušení. Sme priamo finančne nadviazaní na množstvo vydanej stravy.“

Anna Chebenová z hotela Club si myslí, že zrušenie stravných lístkov určite zníži obrat v hoteloch a reštauráciách mestského typu. „A u nás obedy na stravné lístky tvoria takmer 80 percent financií z obedov.“ Do hotela Tatra v Poprade chodí až 80 percent hostí na denné menu a platia gastrolístkami. Niektoré malé firmy nakupujú lístky priamo v hoteli, aby mali istotu, že poskytnú ľuďom dobrý obed. „Hľadáme, ako vyhovieť hosťom, lebo už sa jedlá neobjednávajú deň vopred. Kreatívne musíme variť tak, aby sme predali. Konkurencia je veľká.“

Názory na zrušenie gastrolístkov majú však v hoteloch a reštauráciách rôzne. „Poloha nášho hotela nie je situovaná v blízkosti firiem, ktoré by mali záujem o stravovanie zamestnancov, preto gastrolístky nevyužívame a ani sme o tom neuvažovali,“ hovorí Katarína Cehuľová, riaditeľka hotela Amália. „Veľká väčšina zamestnancov ich nevyužíva na obedy, ale si nimi zlepšuje rozpočet domácností. Preto si myslím, že zamestnávateľ by mal zákonom určený príspevok na stravu vyplatiť zamestnancovi spolu so mzdou a je na každom, ako túto sumu využije.“

„Ak by gastrolístky boli využívané, ako bolo plánované, teda na stravovanie v reštauráciách a boli by podporované hlavne ony, bolo by dobré ich zachovať,“ zdôrazňuje Miroslav Kratka, riaditeľ horského hotela Remata. „Lenže dobre vieme, že 90 percent lístkov sa používa ako platba v potravinách, teda efekt pre reštaurácie sa stráca. Ale zrušenie gastrolístkov bude mať dosah najmä na zamestnancov, pretože gastrolístky ako cenina boli určitým spôsobom zvýhodnené.“

debata chyba