Väčšina ľudí neverí, že sa bude mať lepšie

Dve tretiny Slovákov neveria, že sa budú mať v tomto roku lepšie. Najviac sa pritom občania obávajú, ako zvládnu základné náklady na život, ktoré tvoria väčšinu ich výdavkov.

07.01.2013 10:35
Euro, peniaze, peňaženka, mince Foto:
Ilustračné foto.
debata (8)

Vyplýva to z prieskumu medzi zákazníkmi skupiny International Personal Finance (IPF), materskej spoločnosti Provident Financial v Českej republike, na Slovensku, v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Mexiku. Do prieskumu, ktorý pre Provident realizovala medzinárodná agentúra pre výskum trhu YouGov, sa zapojilo takmer 11 tisíc zákazníkov IPF v uvedených krajinách.

Podľa záverov prieskumu vstupuje do nového roka s obavami, ako zvládnu financovanie svojich životných nákladov, 68 % opýtaných Slovákov. Nasleduje strach z nezamestnanosti, ktorý deklarovalo 11 % opýtaných a rovnako i strach z výdavkov na vzdelanie a zdravie, konkrétne pri štyroch percentách opýtaných. “Mysleli sme si, že strach z nezamestnanosti bude na vyššom mieste, hlavne kvôli rastúcej nezamestnanosti v eurozóne. Je však zjavné, že veľká väčšina spotrebiteľov má najväčšie obavy z vysokých životných nákladov. Berúc do úvahy pokračujúce nepriaznivé ekonomické prostredie a vysoké ceny komodít, očakávame, že tieto obavy budú na poprednom mieste dlhší čas,“ konštatuje riaditeľ vonkajších vzťahov spoločnosti Provident Financial Aleš Janků.

Z prieskumu ďalej vyplynulo, že 60 % opýtaných očakáva, že hospodárska situácia v ich krajine sa v nasledujúcich dvanástich mesiacoch zhorší. Tento nedostatok dôvery je citeľne vyšší najmä v Českej republike, kde takto odpovedalo 68 % respondentov. V Poľsku tieto obavy prezentovalo 67 percent a na Slovensku 66 percent opýtaných. „V Maďarsku takmer polovica ľudí, konkrétne 45 %, očakáva, že sa hospodárska situácia v ich krajine veľmi zhorší. Väčší optimisti ohľadom stability ekonomiky a pozitívneho vývoja sú v Mexiku a Rumunsku,“ uvádza spoločnosť Provident Financial.

Prieskum, ktorého sa zúčastnilo celkom 10 833 dospelých nad 18 rokov, pre IPF realizovala spoločnosť YouGov v období od 6. do 28. septembra 2012 prostred­níctvom online dotazníka. Okrem toho sa na každom trhu uskutočnilo niekoľko menších telefonických prieskumov.

8 debata chyba