Vlaky pôjdu rýchlejšie, cestovné však zdražie

Od nedele budú vlaky jazdiť podľa nového cestovného poriadku. Niektoré spojenia štátna Železničná spoločnosť Slovensko ruší a iné zase zavádza a spolu by mal počet vlakov zostať približne nezmenený. Novinkou je zrýchlenie prepravy z Bratislavy do Nového Mesta nad Váhom o deväť minút. Vlaky budú v tomto úseku premávať rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

10.12.2010 11:37
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata

Aj keď kupovaniu drahších lístkov sa pasažieri zatiaľ vyhnú, v priebehu budúceho roka môžu ceny narásť. „Od terajšieho grafikonu sa cestovné meniť nebude. Nevylučujem však, že sa zvýši v priebehu budúceho roka,“ uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec (nominant KDH).

Časové – týždenné alebo mesačné lístky by podľa neho zdražovať nemali, zmenia sa skôr ceny štandardného cestovného. O koľko by mohli lístky zdražieť, zatiaľ železničná spoločnosť neprezradila.

Spoločnosť hľadá aj vlastné rezervy a zvažuje aj znižovanie počtu pracovníkov rádovo v desiatkach. Zvyšné dve štátne železničné spoločnosti, ktoré spravujú trate a nákladné vlaky, však uvažujú spolu o odchode okolo dvetisíc ľudí.

Osobný dopravca chce pritom zvyšovať cestovné, aj keď sa borí s prepadom počtu cestujúcich. Oproti minulému roku mu podľa predbežných čísel ubudne tento rok asi 1,6 percenta pasažierov, čo tvorí asi 700–tisíc cestujúcich. „Strácame klasického cestujúceho, ktorý jazdí na časový lístok pravidelne do zamestnania,“ vysvetlil Jozef Schmidt, riaditeľ úseku obchodu v ZSSK.

Tržby spoločnosti však paradoxne narastajú. Cestuje totiž viac ľudí na dlhšie vzdialenosti, ktorí platia drahšie cestovné. Celkovo pritom spoločnosť plánuje ukončiť tento rok so stratou približne 78 miliónov eur.

Spolu s novým cestovným poriadkom sa na železnice vracia aj rýchla vlaková súprava Pendolino. Po ročnej prestávke bude opäť nasadzovaná na spoj Slovenská strela, ktorý premáva z Bratislavy do Prahy. Po novom si však cestujúci v druhej triede nebudú musieť kupovať miestenku za sedem eur. Jednosmerný lístok ich tak vyjde rovnako ako doteraz na 24,2 eura a spiatočný na 33,3 eura. Prvá trieda sa však povinnému príplatku nevyhne.

Zároveň sa s trojmesačným oneskorením dostane na slovenské koľajnice aj poschodový elektrický vlak. Mal by začať premávať v medziregionálnej doprave. Prvý bude vypravovaný na trati zo Žiliny do Trenčína. V budúcom roku by k nemu malo pribudnúť ďalších päť a do konca roka 2012 ich má byť spolu desať.

V priebehu nasledujúceho roka nemusí byť vylúčené ani rušenie spojov. Železničná spoločnosť Slovensko totiž dostala zo štátneho rozpočtu na rok 2011 rovnaký balík peňazí ako v tomto roku, takmer 150 miliónov eur. Už teraz však tvrdí, že tieto financie nebudú stačiť.

Aké zmeny v železničnej doprave prináša nový grafikon

Medzištátna diaľková doprava

  • z Prahy do Bratislavy bude ako Slovenská strela opäť jazdiť súprava Pendolino, trasu prejde za 3.48 h
    • pribudne jeden pár vlakov na trase Púchov – Horní Lideč (ČR)
    • z Čane do Hidasnémeti (MR) sa zruší jeden pár letných vlakov
    • pripravované spojenie Košice – Krakow nebude vytvorené
    • EC vlak Moravia pôjde po novej trase Bohumín – Bratislava – Budapešť s priamymi vozňami do Varšavy
    • letné spojenie na Balkán príde o rýchlik Varšava – Plaveč – Košice – Budapešť
    • začne jazdiť nový letný rýchlik Praha – Bratislava – Burgas Vnútroštátna diaľková doprava
    • nové elektrické poschodové vlaky budú jazdiť ako osobné vlaky zo Žiliny na smer Čadca, Liptovský Mikuláš a Trenčín postupne od 12. decembra
    • na trase Bratislava – Nové Mesto nad Váhom budú InterCity vlaky jazdiť rýchlosťou 160 km/h, cestovný čas Košice – Bratislava sa skráti o 9 minút
    • na trati Žilina – Zvolen bude zrušený zrýchlený vlak, ktorý jazdil v nedeľu
  • pribudne osobný vlak z Košíc do Humenného o 12.35 h
    • zruší sa jeden posilový rýchlik z Bratislavy do Košíc

Regionálna doprava

Bratislavský kraj
- zrýchlené vlaky od Trnavy budú ráno v smere do Bratislavy zastavovať aj v Šenkviciach
- na trati Zohor – Záhorská Ves sa zavádza taktový cestovný poriadok

Trnavský kraj
- z Bratislavy do Trnavy budú jazdiť osobné vlaky v hodinovom intervale s odchodom vždy v celú hodinu a 10 minútu
- z Holíča bude nové priame spojenie do Trnavy v pracovných dňoch a do Bratislavy počas víkendov

Nitriansky kraj
- v Šuranoch bude ráno nový prípoj zo smeru Levice do Nitry
- zrušený posledný večerný vlak z Nitry do Leopoldova

Trenčiansky kraj
- v úseku Nové Mesto nad Váhom – Trenčín bude pri výlukách 25 % vlakov nahradených autobusmi
- pribudne nedeľné priame spojenie Trenčín – Trenčianska Teplá – Brno po 17. h

Žilinský kraj
- cesta v úseku Žilina – Krásno nad Kysucou sa skráti o 4 minúty
- nový vlak Dolný Kubín – Kraľovany s prípojom na osobný vlak do Košíc v pracovných dňoch

Banskobystrický kraj
- nový osobný vlak Lučenec (4.22 h) – Zvolen v pracovné dni
- na trati Banská Bystrica – Brezno bude päť vlakov jazdiť po zastávku Brezno mesto

Prešovský kraj
- nový priamy vlak Lipany – Poprad (odchod 4.47 h)
- vlaky Humenné – Medzilaborce budú jazdiť v celú hodinu a 26. minútu

Košický kraj
- osobný vlak Margecany – Červená skala (odchod 14.38 h) bude zastavovať v Jaklovciach a Žakarovciach
- zrušený vlak z Margecian (18.55 h) v úseku Nálepkovo – Dobšinská Ľadová jaskyňa

Zdroj: ZSSK

debata chyba