Výpredaje sa začali skôr ako vlani

Výpredaje letného oblečenia či topánok sa začali skôr ako v predchádzajúcich rokoch. Kým napríklad vlani mohli ľudia kúpiť o polovicu lacnejšie tričká či letné šľapky za tretinovú cenu koncom júna, v súčasnosti sa výpredaje rozbehli v niektorých predajniach aj o dva týždne skôr. Obchodníci s odborníkmi predpokladajú, že až 70-percentné zľavy počas leta pritiahnu viac ľudí ako vlani.

11.07.2011 11:59
Výpredaj, obchod Foto:
Ilustračné foto
debata

,,Oproti vlaňajšku sa letné výpredaje začali o 14 dní skôr, pretože obchodníci sa potrebujú zbaviť starej kolekcie, aby si uvoľnili regály pre nový sortiment," vysvetlil Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno. V obchodoch by podľa neho ľudia mali očakávať aj širší sortiment ako vlani, keďže predajcom zostalo viac tovaru. ,,Klasický predaj bez zliav bol pre obchodníkov slabší ako vlani, preto im zostalo viac tovaru na výpredaje," spresnil Drahovský.

Aj zlacnený tovar by však mohol byť v niektorých prípadoch drahší ako vlani. Podľa Štatistického úradu totiž začali ceny oblečenia a obuvi rásť a v júni boli oproti vlaňajšku o viac ako percento drahšie.

Predaj oblečenia však podľa obchodníkov v porovnaní s vlaňajškom vzrástol. ,,Je to veľmi silné, keďže viac ako 60 percent predajnej plochy tvorí práve takýto sortiment tovaru," povedal Michal Dyttert, vedúci oddelenia vonkajších vzťahov v spoločnosti Tesco. Sieť obchodov podľa neho ponúka posledné dva týždne tovar v 30-, 50– a 70-percentných zľavách a rozšíril sa najmä sortiment tovaru vo vyšších zľavách.

Niektorí obchodníci začali najskôr s nižšími zľavami, no ich výšku pomerne rýchlo zdvihli. ,,Výpredaje sa začali na 30 percentách, v súčasnosti sú výrobky lacnejšie o 70 percent," potvrdila Katarína Zelinová z predajne s oblečením Gate. V bratislavskej predajni oblečenia C&A zas potvrdili, že ľudia v tomto roku nakupujú tovar zlacnený o polovicu vo väčšej miere.

Podľa odborníkov sú výrazné zľavy na začiatku výpredajovej sezóny často len marketingovým lákadlom. ,,Je to reklamný trik, keď sa hneď na začiatku predajne umiestnia zlacnené výrobky. Ľudia očakávajú, že väčšina tovarov bude za výrazne nižšie ceny ako bežne. Často to tak nie je a obchodník zarobí na tom, že ľudia si kúpia aj výrobky za štandardné ceny," doplnil Drahovský.

Ceny zľavnených tovarov sa však podľa neho stále nevyrovnajú zľavám v západných krajinách, kde je oblečenie vo výpredajoch výrazne lacnejšie ako na Slovensku. Ovplyvňuje to najmä veľkosť trhu, keď vo Francúzsku či Británii nakupujú obchodníci pre viac zákazníkov a centrálne, čím odpadajú výdavky na dodávateľov. Na Slovensko sa tovar dostáva cez regionálne objednávky. ,,Každý dodávateľ si dá na tovar drobnú prirážku, preto sú ceny na Slovensku také, aké sú," uzavrel Drahovský.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba