Oslovili sme predstaviteľov najväčších reťazcov, aby opísali meniace sa správanie slovenského spotrebiteľa.
„Zákazníci citlivo reagujú na cenu. Najviac sa predávajú promované výrobky v daný týždeň,“ charakterizovala základnú nákupnú črtu obyvateľov hovorkyňa spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová. S týmto súhlasili aj zástupcovia ostatných reťazcov.
Na margo aktuálnej krízy však generálny riaditeľ Ahold Retail Slovakia Libor Ondráček poznamenal: „Slovenská ekonomika rástla v poslednom štvrťroku o 3,4 percenta a celoročne o 3,3 percenta. To nie je kríza. Zatiaľ!“ Ondráček však poukazuje na iný fenomén, a to, že zákazníci obchodu veľmi dramaticky vnímajú medializáciu ekonomickej situácie.
„Využívajú stupňujúcu sa konkurenciu na maloobchodnom trhu vo svoj prospech. A to je správne!“
„Zákazník je opatrnejší, preferuje častejšie nákupy a zároveň obsah nákupného košíka je menší. Dôležitým faktorom v rozhodovaní pri výbere potravín je cena,“ dopĺňa novú črtu slovenských spotrebiteľov Martin Katriak, podpredseda predstavenstva Coop Jednota Slovensko.
Nič však nie je všeobecné. „Regionálne môže byť miera uskromňovania spotrebiteľov odlišná v závislosti od ekonomickej sily jednotlivých regiónov,“ všíma si Tadeusz Frackoviak z reťazca CBA. A je tu ešte jeden významný detail, ktorý dáva do pozornosti Libor Ondráček z Aholdu: „Za zmenou v počte návštev predajní a objemov nákupov je najskôr väčší počet predajní, ako čokoľvek iné.“
Obchodníci sú ako lekári diagnostici. Precízne vyhodnocujú každú zmenu na trhu, v ekonomike a príjmoch spotrebiteľa, ako aj fakt, že na Slovensku nemá prácu 400–tisíc občanov. Rovnako zachytili, že po aférach s dioxínmi, E. coli či najnovšie soľou sa mení vzťah spotrebiteľov k pôvodu predávaných potravín.
Aká je budúcnosť? Ekonomická neistota a stále vysoká nezamestnanosť podľa predpokladov slovenského Tesca povedú k tomu, že častejšie nákupy a menej položiek v košíku budú pretrvávať aj tohto roku. Ľudia sa odviažu len dva razy do roka, najbližšie počas už rozbiehajúcich sa veľkonočných nákupov a potom cez Vianoce. Vtedy si doprajú výrobky špičkovej kvality, niečo netradičné a nevšedné, inter pre tuje správanie Slovákov Oľga Hrnčiarová.
Ľudia viac ako v minulosti porovnávajú, čo dostanú v obchode za svoje peniaze. „Zákazníci pri výbere produktov ove ľa viac ako kedykoľvek predtým zohľadňujú pomer kvalita a cena,“ konštatuje hovorkyňa spoločnosti Lidl Jana Čupková.
Kto by nerozmýšľal, koľko čo stojí, keď príjmy rastú minimálne alebo stagnujú a rýchlo rastú výdavky za pohonné látky, cestovné, bývanie. Prostriedkom k prijateľnej cene sa stali akcie a potraviny predávané pod privátnymi značkami reťazcov. Sú lacnejšie ako zabehnuté potravinárske značky.
Takmer 500 výrobkov privátnej značky v reťazci Billa patrí medzi cenovo najvýhodnejšie v každom produktovom rade, tvrdí operatívny riaditeľ Billa Slovensko Jiří Králiček. Mierne podľa neho rástol aj predaj potravín, ktoré zákazníci vnímajú ako zdravšie a kvalitnejšie. Po celý minulý rok Bille rástol predaj značkových produktov v akcii a tento trend pokračuje aj tohto roku.
Tento jav je symptomatický aj pre ostatné reťazce. „Privátne značky majú väčšinový podiel na celkovom sortimente,“ odkrýva karty za Lidl Jana Čupková. A Martin Katriak z Coop Jednoty jej dáva za pravdu: „Predaj privátnych značiek je opäť na vrchole. Je to vždy výhodná voľba pre zákazníka, ktorý si stráži rodinný rozpočet.“
Rast privátnej značky potvrdila aj CBA. Tesco dokonca hovorí o rapídnom raste. Pekárenské výrobky vo vlastnej značke vzrástli z roka na rok o 10 percent. Hypernova konštatovala, že predaj pod vlastnou značkou posledné dva roky zostal rovnaký. Lekárom prekáža, že na Slovensku je stále nízka spotreba ovocia a zeleniny, do odporúčaných dávok spotreby chýba zhruba tridsať percent. Šetríme na vitamínoch?
Zdá sa, že áno. „Spotrebitelia podľa Tadeusza Frackowiaka z CBA nakupujú menej čerstvého ovocia a zeleniny, pričom dávajú prednosť ponukám s akciovou cenou. Ale Libor Ondráček z Hypernovy podotýka, že od veľmi medializovanej aféry s E. coli v apríli a máji minulého roka došlo k zásadnému poklesu cien, a to v niektorých mesiacoch až o 25 percent. A záver? Množstvo predanej zeleniny zostáva rovnaké, alebo rastie.
„Naši zákazníci preferujú slovenskú zeleninu a ovocie, postupne sme ich začali nahrádzať produktmi slovenských pestovateľov, čo sa nám darí najmä pri zemiakoch, cibuli a jablkách,“ uviedol Jiří Králiček z Billy.
Billa nahradila cesnak z Číny, Španielska a Talianska od slovenských dodávateľov, ktorí jej zaručili „dlhodobú kvalitu“. „Vývoj predaja ovocia a zeleniny je nad úrovňou predaja minulého roka,“ konštatuje Martin Katriak z Coop Jednoty Slovensko.
Tesco dosiahlo nárast predaja ovocia a zeleniny. Vitamíny boli každý týždeň promované cez ponukové letáky s výraznými až 50–percentnými zľavami.
Jedlo je základnou ľudskou potrebou bez ohľadu na to, či sa ekonomike a obyvateľstvu darí lepšie alebo horšie. Predaj sa nezastaví, iba sa modifi kuje a prispôsobuje možnostiam spotrebiteľov a ich rastúcej spotrebiteľskej skúsenosti.
Najpredávanejšie výrobky v reťazcoch
Tesco
Jogurty, mliečne dezerty, trvanlivé mlieko pod privátnou značkou, maslo, eidamské syry, smotany, konzumný chlieb, tukový rožok, kaiserky, bagety, cereálne pečivo, pagáče, makovka, šišky, vajíčka, balené mäso a balená hydina, ryby na ľade, kačice v akcii
Coop Jednota Slovensko
Mlieko, maslo, smotanové jogurty, kyslá smotana, topené syry, šunky, párky, suché a polosuché salámy, klobásy, žemle, pletenky, vianočky, regionálne chleby
CBA
Trvanlivé a čerstvé mlieko, smotanové jogurty, kyslá smotana, topené syry, bratislavské párky, dusená šunka, kurča, grahamový rožok, kaiserka, žemlička, makovka
Billa
Rožky, banány – toto prvenstvo majú už niekoľko rokov, rastie dopyt po výrobkoch Naše Bio, kaiserka, čerstvo dopečené chleby
Hypernova
Top 20 najpredávanejších výrobkov sa takmer nezmenil, všetky typy šuniek, trvanlivých salám, tradičné slovenské syry, kaiserka, slaninový rožok vlastnej výroby, smotanové jogurty preskočili nízkotučné
Lidl
Mäsové výrobky s vysokým obsahom kvalitného mäsa, kvalitné mliečne výrobky, kvalitné pečivo z pekární reťazca