Slovenské minerálky miznú z obchodov

Napriek tomu, že Slovensko je krajina bohatá na zdroje minerálnej a pramenitej vody, na pultoch predajní je ich zastúpenie čoraz menšie. Oproti minulému roku sa podiel slovenskej minerálnej vody v regáloch obchodov znížil o 15 percentuálnych bodov na 59 percent.

13.08.2013 11:16
voda, smäd, pitný režim, občerstvenie,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (25)

Zastúpenie domácich ochutených minerálnych vôd medziročne pokleslo o 10 percentuálnych bodov na 54 percent a slovenskej pramenitej vody rovnako o 10 percentuálnych bodov na 60 percent. Vyplýva to z výsledkov prieskumu GfK realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

Prieskum taktiež ukázal, že na pultoch predajní nájdu zákazníci aj menej nečokoládových cukroviniek od domácich výrobcov a to o 9 percentuálnych bodov Ich zastúpenie je tak len 17-percentné. Situácia sa obdobne vyvíjala aj pri mäsových výrobkoch, kde najviac poklesol podiel salám. Medziročne o 9 percentuálnych bodov na 40 percent. Nízke zastúpenie v regáloch eviduje komora aj pri konzervovaných potravinách s podielom 22 percent, čokoládových cukroviniek s 28 percentami a pri nealkoholických nápojoch, ktoré na pultoch majú 29-percentné zastúpenie.

"Ak porovnáme výsledky s rokom 2011, pri niektorých druhoch potravín ide o veľmi výrazné zmeny. Konkrétne podiel domácich nečokoládových cukroviniek klesol za dva roky o 20 percentuálnych bodov, čo je viac ako 54 percent. Negatívny trend má samozrejme ekonomické následky aj pre potravinárske podniky,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay. Podľa jeho slov medziročne zaniklo ďalších osem potravinárskych podnikov, ktoré vytvárali viac ako 630 pracovných mi­est.

Ako ďalej vyplýva z prieskumu, najviac domácich potravín je možné nájsť na regáloch reťazcov COOP Jednota, až 64 percent a CBA, kde ich je 57 percent, najmenej v reťazci Lidl len 18 percent. Najväčší medziročný pokles podielu vystavenia slovenských výrobkov zaznamenali na pultoch CBA o sedem p.b. a Lidlu o šesť p.b. „Jediný nárast, a to len na minimálnej úrovni, bol zaznamenaný v obchodnom reťazci Kaufland (+ 1 p.b.). COOP Jednota udržal pozíciu z roku 2012,“ zhodnotila PKS.

V hypermarketoch majú slovenské potraviny zastúpenie na úrovni 45 percent, v supermarketoch 51 percent, v malých predajniach na úrovni 61 percent a v diskontných predajniach 30 percent. Komora konštatuje, že medziročný pokles podielu vystavenia slovenských potravín nastal vo všetkých formátoch.

25 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #minerálka #slovenské potraviny