Priekopníkom festivalov bola celkom nepochybne Malokarpatská vínna cesta. Už niekoľko rokov ja táto slávnosť vína a chutných malokarpatských jedál odohrávajúca sa v novembri, keď dozrejú prvé mladé vína, beznádejne vypredaná. S odstupom pár rokov začali usporadúvať v Strekove, 20 kilometrov na juhovýchod od Nových Zámkov, vinársky festival rovno uprostred vinohradov. Partnerom vína sú produkty juhoslovenskej kuchyne.
Pendantom vinárskych ciest sa stali bačovské cesty, teda cesty po salašoch stredného Slovenska. Na nápad prišli družstevníci v Turčianskych Kľačanoch. Ešte predtým však Liptáci ponúkli Ovčiarsku nedeľu v Pribyline a Ovenálie vo Východnej, Oravci Novotskú hrudku, v Hričove zasa ovčiarske pastorálie.
Priam explozívne narástol Mňam festival v Bánovciach nad Bebravou – na posledný piaty ročník sa zišlo takmer 15-tisíc návštevníkov. Podujatie, ktoré malo pripomenúť obyvateľom miest a vidieka, že najlepšie potraviny sú čerstvé, pripravované podľa pôvodných receptov, založili miestni poľnohospodári a potravinári s podporou mesta.
Presýtení priemyselnými výrobkami
„Naše podujatie malo spotrebiteľom pripomenúť, že potraviny sa nerodia na policiach supermarketov, ale na poliach, farmách, v mliekarňach, pekárňach, že sú dielom konkrétnych ľudí, ktorí si ctia generáciami preverené recepty,“ povedal Stanislav Voskár, riaditeľ mliekarne Milsy. Spolu so Štefanom Petríkom, šéfom spoločnosti MVL Agro, a skupinou zapálených predsedov družstiev z okolia Bánoviec je jedným zo zakladateľov festivalu.
Voskár tvrdí, že zistili to, čo tušili už dávno predtým. Ľudia sú presýtení potravinami, ktoré si bežne kupujú do svojich domácností, ako aj jedlami, ktoré im ponúkajú podniky verejného stravovania. Sú uniformované, dajú sa síce dlho skladovať, ale chýba im výrazná chuť a to, čo robí dobrú potravinu dobrou – čerstvosť. Práve takéto potraviny ponúkajú festivaly.
„Za posledné desaťročie sa slovenský spotrebiteľ významne zmenil. Spočiatku bol omámený výberom potravín, ktoré ponúkli super- a hypermarkety. Ako čas plynul, postupne sa presviedčal, že za pohodlným nákupom sú jedlá, ktoré sú konzervované, plné rôznych náhradiek a umelých zvýrazňovačov chutí, aróm či farebnosti potravín,“ všíma si zmenu v nárokoch a skúsenostiach spotrebiteľov Karol Herian, nestor slovenského mliekarenského výskumu.
Dnes sú vzácne a cenené pravý ovčí syr aj bryndza či žinčica. Rovnako potraviny, ktoré prv boli samozrejmosťou, napríklad rôzne mäsové či pekárske výrobky. Lenže nie je čerstvosť ako čerstvosť, to vedia dobre pekári, ktorí upozorňujú, že mnohé z pekárskych výrobkov v reťazcoch sú vlastne iba dopečené z mrazených polotovarov.
Ako spestriť ponuku
Iste, je na spotrebiteľovi, aby si vybral a tlmočil svoje nároky na potraviny obchodníkom a výrobcom. „Už vieme, čo ľudia chcú jesť. Neuveriteľne vysoká návštevnosť posledného Mňam festu nám potvrdila, že jedlá, ktoré sme im ponúkli, sú tie, čo im chýbajú v bežnej ponuke veľkých obchodných sietí. Teraz ide o to, ako umožniť spotrebiteľom kúpiť si tieto produkty nie raz do roka, ale pravidelne v obchodoch,“ analyzuje úspech Mňam festu Stanislav Voskár.
Alternatívou veľkých obchodných sietí by sa podľa Voskára mohli stať menšie súkromné predajne, kde by sa stretávala ponuka malých, doteraz roztrieštených výrobcov potravín. „To, čo potrebujeme vytvoriť, sú aliancie mliekarov, mäsiarov a pekárov, ktorí by ponúkli "festivalové“ jedlá obchodníkom, ktorí súperia s klasickými supermarketmi. Práve cez aliancie by sa dala zvýšiť a obohatiť nielen ponuka, ale aj zlacniť cena potravín," myslí si Voskár.
Festivaly sú krásna vec. Trochu však pripomínajú hody. Bývajú raz do roka, a to je predsa málo. Kvalitné čerstvé potraviny vyjadrujúce ducha, ale najmä chuť prostredia a remeselnú zručnosť tvorcov, by mali ľudia konzumovať pravidelne. Najťažšie je však zo sviatkov urobiť všednú vec. Ale dobré potraviny by mali byť predsa na stole každý deň.