Zreteľný je trend návratu k pôvodným slovenským potravinám, zdravým výrobkom, rastie dopyt po produktoch pre ľudí s rôznymi intoleranciami. Výrobcovia a obchodníci pritom musia splniť kľúčové očakávanie spotrebiteľov – predávať bežné každodenné potraviny za primerané ceny.
Vraví sa, že dva razy nevkročíš do tej istej rieky. Za tri desaťročia vyrástla nielen nová generácia spotrebiteľov, ale zmenili sa aj nároky pokolenia, ktoré zažilo socializmus. Ponuka potravín je dnes podstatne bohatšia, samotný predaj sa skvalitnil vďaka konkurencii obchodných sietí, a predsa ľuďom niečo začalo na pultoch chýbať – širšia ponuka kvalitných slovenských výrobkov od regionálnych potravinárov.
Onen deficit mal pôvod v poklese výkonnosti domáceho poľnohospodárstva a potravinárstva, čo súviselo s rozpadom pôvodnej výrobnej štruktúry. Na scéne sa však už v hojnejšom počte objavujú farmári aj družstvá a vitálne malé a stredné potravinárske podniky. Sú to najmä výrobcovia mliečnych produktov, pekári, mäsiari, celá plejáda vinárov, ktorí dosiahli aj medzinárodné úspechy, ovocinári, zeleninári. Práve oni odpovedajú na dopyt, ktorý priniesol hlad po chutných slovenských výrobkoch.
Rastie ako z vody
Na tento dopyt nemohli nereagovať obchodníci. Niet vari siete, ktorá by na trend čerstvosti a pôvodnosti nereagovala. Stavila naň aj maloobchodná sieť potravín Kraj. Na trhu je síce iba rok, ale jej koncept si za krátky čas získal zákazníkov, ktorí oceňujú kvalitné slovenské produkty od regionálnych dodávateľov, zdravé výrobky a produkty pre ľudí s rôznymi intoleranciami a bežné každodenné potraviny za primerané ceny.
Už názov siete hovorí o tom, že Kraj sa identifikoval s potravinami, ktoré sa rodia najbližšie k spotrebiteľovi, vyjadrujú jeho chute, túžby a predstavy. „Aktuálne obsluhujeme priemerne 10 000 zákazníkov denne a ich počet narastá. V predajniach registrujeme medziročný nárast počtu zákazníkov o 28 percent,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti TERNO real estate Stanislav Čajka.
Kraju sa darí. Začal v Bratislave, ktorá sa stala domovom ľudí z každého kúta Slovenska. Nič tak v človeku neprežíva ako jeho vzťah k rodisku a jedlám, na ktorých vyrastal. Lenže nič už nie je také, ako bývalo, zmenilo sa hospodárenie na pôde i príroda sama. Zrýchlenie života, stres priniesli prv neznáme potravinové intolerancie aj potrebu na ne reagovať. Odpoveďou obchodnej siete Kraj bola ponuka potravín, ktorá sa stretla s ohlasom medzi kupujúcimi. Našli to, čo hľadali.
Nečudo, že sieť predajní Kraja rastie, a to nielen v hlavnom meste. Kraj mieri aj mimo hlavného mesta a rozširuje sa do ďalších regiónov Slovenska. Už v apríli otvorí predajňu v Trnave a v priebehu roka pribudnú ďalšie. V Bratislave má už ôsmu predajňu na Drieňovej ulici v Ružinove a môže sa chváliť takmer 30-percentným medziročným nárastom zákazníkov.
S jedlom rastie apetít. Ambíciou Kraja je byť celoplošne fungujúcim reťazcom. "Svoje obchodné zámery zrealizujeme aj na Homolovej v Dúbravke a v lete sa pustíme do premeny svojej vlakovej lode v Auparku. Na jeseň budeme pokračovať v prestavbách predajní v Bratislave a zavítame do Prievidze a Novej Dedinky neďaleko Senca,“ povedal Stanislav Čajka.
Od začiatku pôsobenia sa sortiment slovenských značiek značne rozšíril. Dnes zákazníci na pultoch Kraja nájdu takmer 60-percentný podiel domácich výrobkov a viac ako 900 produktov od vyše stovky regionálnych výrobcov. Ich najväčšie zastúpenie je v kategórií vín, pečiva a mliečnych výrobkov.
„Sortiment regionálnych výrobcov kvartálne prehodnocujeme. Koncom roka sme zverejnili výzvu pre záujemcov na dodávky vajec z voľného výbehu z ekologického chovu či čerstvého mlieka v skle. Ponuky vyhodnotíme a vybraný sortiment potom zaradíme na naše pulty,“ vysvetlil proces prijímania nových dodávateľov Martin Mašeja, riaditeľ nákupu.
Nový spôsob komunikácie
Čo je typické pre Kraj? Moderný dizajn predajní a významné zväčšenie kapacity čerstvého sortimentu. A otvorenosť v komunikácii so zákazníkom. KRAJ je pri informovaní o pôvode potravín vo svojom sortimente maximálne transparentný a zákazníkov sa snaží v tejto oblasti vzdelávať.
„Dostupnosť informácií o produktoch pre našich zákazníkov berieme vážne, preto v rámci dlhodobej kampane predstavujeme malé rodinné firmy, ktoré sa venujú kvalitnej domácej výrobe,“ uviedol Marek Koštrna, marketingový a PR manažér spoločnosti.
Aj to bolo dôvodom pre vznik projektu Krížom Krajom s influencerom Milanom Bez Mapy, počas ktorého postupne navštívi 12 regionálnych dodávateľov priamo v ich výrobných prevádzkach. Ambasádorkou potravín KRAJ je aj milovníčka zdravej stravy a cvičenia Silvia Križanová alias Sisa_kr, ktorá ponúka fanúšikom na Instagrame tipy na produkty z pultov predajní. Oslovuje hlavne skupinu mamičiek a mladé ženy.
„Ak dnes chceme mladým ľuďom ponúknuť čo najviac informácií o trendoch v stravovaní, najprirodzenejším nástrojom sú digitálne platformy. Preto sme sa rozhodli spolupracovať s ľuďmi, ktorí vedia takýto koncept zdieľať najlepšie,“ objasňuje M. Koštrna.
O obľúbenosti konceptu Kraj svedčí aj prieskum spoločnosti KANTAR Slovakia, ktorý ukázal, že 89 % zákazníkov hodnotí predajne ako vynikajúce, veľmi dobré alebo dobré. Potraviny Kraj získali tiež prestížne ocenenie v súťaži Hermes Komunikátor roka za najlepší interiér predajného priestoru.