Osem z desiatich mužov a takmer šesť žien z desiatich si dopraje pivo aspoň raz týždenne]. Spotreba piva rastie, v porovnaní s inými alkoholickými nápojmi, a ročne sa ho priemerne na obyvateľa vypije až 72 litrov, čo predstavuje asi 144 veľkých pív.
A hoci sa po roku 1989 stalo vecou imidžu piť víno a rozumieť mu, podľa aktuálneho prieskumu Kantar Slovakia viac ako jedna tretina Slovákov (38 percent) sa viac považuje za pivárov, ako za vinárov (26 percent)[iii]. Najčastejšie si ľudia vychutnávajú svetlú desiatku a čoraz viac aj nealkoholické pivá a radlery.
Pivo je nápoj vyrábaný z prírodných surovín. Je nízkoalkoholické, nízkokalorické, ponúka množstvo druhov, chutí a tiež spôsobov pitia. Okrem toho pivo výborne chutí, osvieži a zahasí smäd. To sú viaceré dôvody, prečo majú Slováci radi pivo.
„Pivo je nápoj, ktorý vďaka nespočetným variáciám chutí a štýlov vie ponúknuť niečo na každú príležitosť, a dokonca aj reagovať na zmeny v životnom štýle ľudí,“ hovorí Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia piva a sladu.
Dnes sú Slováci náročnejší a častejšie hľadajú kvalitné a štýlové nápoje, ktoré si môžu vychutnať vonku, s priateľmi po práci. Pod rast spotreby a obľúbenosti piva sa podpisuje aj fakt, že spotrebitelia môžu siahnuť aj po nealkoholickom pive alebo radleroch. Tieto varianty piva sa stávajú čoraz vyhľadávanejšou alternatívou pre ľudí, ktorí často šoférujú alebo sa venujú športu.“
Reč krígľov, fľašiek a plechoviek
- Slováci pijú najmä klasické alkoholické pivo – aspoň raz týždenne si ho dopraje 72 percent Slovákov. Viac muži (86 percent) ako ženy (58 percent).
- Najradšej majú čapované (44 percent) a svetlé pivo 10° (44 percent). Ženy viac preferujú malé čapované pivo (45 percent) a viac ako tri štvrtiny mužov zas veľké čapované pivo ( 84 percent).
- Ženy popri svetlom pive (36 percent), obľubujú aj nealkoholické pivo, ktoré si zvolí 37 percent Sloveniek.
- Keď sa ide na pivo, tak sa objednáva najčastejšie veľké čapované pivo (60 percent), malé si dávame menej často (27 percent). Muži pijú najmä veľké čapované pivo (84 percent). Ženám viac vyhovuje malé čapované pivo (45 percent).
- Veľmi obľúbené sú však aj radlery, ochutené pivá a nealkoholické pivo. Aspoň raz týždenne si ochutené pivá a radlery dopraje 56 percent Slovákov – z toho viac ženy (60 percent) ako muži (51 percent) a nealkoholické pivo si dá polovica Slovákov (51 percent) – z toho viac ženy (58 percent) ako muži (43 percent.)
- 38 percent Slovákov sa pokladá skôr za pivárov, 26 percent skôr za vinárov. 16 percent sa nezaradilo ani medzi pivárov, ani medzi vinárov a 20 % respondentov nekonzumuje ani pivo, ani víno.