Podľa prieskumu je počet zákazníkov nákupných centier na Slovensku pomerne stabilný. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená. Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. "Spomínané retail parky vznikajú už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi. To výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev,“ konštatuje sa v správe z prieskumu.
Nájomné v nákupných centrách pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. „Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom, ktoré sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách, sme zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške 2 – 6 %. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujeme vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách, ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším nákupným trendom a očakávaniam návštevníkov,“ komentoval výsledky riaditeľ CBRE Branislav Golan.
Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia oblečenia a bielizne. Predajne zamerané na špecializovaný sortiment, ako drogérie, hračkárstva alebo kníhkupectvá, sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módnych doplnkov, topánok, kabeliek či šperkov má podiel takmer 9 % predajnej plochy. Z pohľadu medziročného nárastu nájomného pritom najvýraznejší nárast, a to až o 17 % eviduje prieskum v gastronomickom segmente.
Aktuálna správa Shopping centre index mapuje 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 tis. metrov štvorcových nákupnej plochy s takmer 1 200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo takmer 69 miliónov zákazníkov, resp. návštevníkov.