Koľko míňame v nákupných centrách?

Slováci míňajú v nákupných centrách približne také isté množstvo peňazí ako v roku 2018. Vyplýva to z piateho ročníka prieskumu nákupných centier Shopping centre index 2019, ktorý realizuje realitno-poradenská spoločnosť CBRE.

26.09.2019 13:00
deti, nakupovanie, obchod Foto:
Ilustračné foto.
debata
K výsledku prispeli v kladnom zmysle rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať. Výraznejší rast naopak brzdili zmena otváracích hodín počas sviatkov a narastajúca konkurencia v podobe e-commerce a retail parkov.

Podľa prieskumu je počet zákazníkov nákupných centier na Slovensku pomerne stabilný. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená. Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. "Spomínané retail parky vznikajú už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi. To výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev,“ konštatuje sa v správe z prieskumu.

Nájomné v nákupných centrách pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. „Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom, ktoré sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách, sme zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške 2 – 6 %. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujeme vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách, ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším nákupným trendom a očakávaniam návštevníkov,“ komentoval výsledky riaditeľ CBRE Branislav Golan.

Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia oblečenia a bielizne. Predajne zamerané na špecializovaný sortiment, ako drogérie, hračkárstva alebo kníhkupectvá, sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módnych doplnkov, topánok, kabeliek či šperkov má podiel takmer 9 % predajnej plochy. Z pohľadu medziročného nárastu nájomného pritom najvýraznejší nárast, a to až o 17 % eviduje prieskum v gastronomickom segmente.

Aktuálna správa Shopping centre index mapuje 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 tis. metrov štvorcových nákupnej plochy s takmer 1 200 maloobchod­nými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo takmer 69 miliónov zákazníkov, resp. návštevníkov.

debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #peniaze #nákupné centrum