Chodci idúci po ceste nezabúdajte na reflexné prvky, dajte si ich aj na podrážky, barle či detské kočíky

Na prelome jesene a zimy čelia motoristi rizikám spojeným s hmlou, dažďom, tmou alebo zvýšeným pohybom zvierat na ceste. Prinášame odporúčania, ako predchádzať problémom a škodám.

08.11.2022 18:56
chodec, chodci cestna premavka Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (1)

V tme existuje trojnásobné riziko usmrtenia pri nehode ako počas dňa. Samozrejme, najviac ohrození sú chodci. Slovenská polícia pripomína, že zníženej viditeľnosti musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Reflexné prvky odporúčame nalepiť aj na podrážky topánok, bicykle, prilby, ale aj na barle či detské kočíky. Nezabúdajte na bezpečnosť svojich detí a zabezpečte im oblečenie a školské tašky, ktoré sú vybavené reflexnými a fluorescenčnými bezpečnostnými prvkami.

Majte na mysli, že pokiaľ sa pohybujete na ceste, za zníženej viditeľnosti a v neosvetlenom úseku, vodiči vás zaregistrujú neskoro, keď už nedokážu zabrániť nehode, a to ani pokiaľ sa pohybujú nízkou rýchlosťou. Chodca, ktorý používa na oblečení reflexné prvky, je možné vidieť na 150 – 200 metrov, čo dáva vodičovi dostatok času na to, aby spomalil, zastavil prípadne sa mu vyhol.

Hmla

Podľa štatistík je pravdepodobnosť usmrtenia účastníka cestnej premávky v hmle dvakrát vyššia ako inokedy. Viditeľnosť sa výrazne znižuje a hmla skresľuje vnímanie rýchlosti automobilov , vlastných aj iných). Okrem toho na povrchu vozovky kondenzuje hmla a brzdná dráha sa na klzkom povrchu predlžuje. Vodič môže jazdiť len takou rýchlosťou, aby mohol zastaviť na vzdialenosť svojho výhľadu.

Zákerné sú najmä miestne hmly. Z úseku s dobrou viditeľnosťou sa môžete razom dostať do hmlistého oblaku, pričom niektorí vodiči ho prejdú bez spomalenia. Na to, aby došlo ku kolízii, však stačí niečo neočakávané na ceste. Okrem toho vodič takouto jazdou ohrozuje ďalších prichádzajúcich motoristov a dochádza k sekundárnym nehodám.

Pripomíname, že v hmlistých podmienkach s viditeľnosťou pod 100 metrov by mal vodič zapnúť zadné hmlové svetlo. Predné hmlové svetlo by malo svietiť iba v silnej hmle, snehu alebo daždi.

Strety so zverou

Na jeseň a v zime tiež každoročne stúpa počet nehôd následkom zrážky so zverou, ku ktorým dochádza skoro ráno alebo za tmy, kedy je na cestách horšia viditeľnosť. Podľa štatistík UNIQA poisťovne tvoria škody následkom stretu so zvieraťom asi 10% z celkových škôd na motorových vozidlách a najčastejšie sa stávajú skoro ráno alebo za tmy, kedy je na cestách horšia viditeľnosť. Kolízie so zverou majú často za následok vysoké škody a nezriedka aj zranenia posádky vozidla. Odborníci preto radia – ak už má k zrážke so zverou prísť, neoplatí sa s vozidlom manévrovať a vyhýbať sa zvieraťu vo vysokých rýchlostiach. Riskujete šmyk a tvrdý náraz do stromu alebo iného vozidla v protismere, čo môže mať často horšie následky.

V prípade, že ku kolízii dôjde, okamžite kontaktujte asistenčnú službu poisťovne, ktorá pomôže napr. s odtiahnutím vozidla, ak je nepojazdné. Určite nezabudnite privolať políciu, policajný zápis o nehode bude potrebovať poisťovňa pri riešení poistnej udalosti. Škody následkom stretu so zverou poisťovňa uhradí z havarijného poistenia.

Polícia tiež upozorňuje, aby vodiči po zrážke so zvieraťom nijako nemanipulovali. Právo nakladať s uhynutou zverou má totiž len užívateľ poľovného revíru, ktorého po nehode privolá polícia. Ak by ste si uhynutú zver odviezli domov, hrozí vám obvinenie z pytliactva.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #auto #škodová udalosť #positenie