Pred časom médiami prebehli informácie o tom, že aplikácia Temu nie je úplne bezpečná. Odborníci na kybernetickú bezpečnosť odhalili, že táto aplikácia požaduje až 24 rôznych povolení, vrátane prístupu k informáciám o sieti Wi-Fi, Bluetooth, médiám ako fotografie a videá, ako aj k osobným údajom ako kontakty a údaje o platbách. V posledných mesiacoch sa aplikácia Temu stala jednou z najviac sťahovaných bezplatných aplikácií v obchodoch App Store a Google Play.
Dnes má ale ďalší problém. Ľuďom sťahuje peniaze z účtov, a to aj tým, ktorí si cez Temu nič neobjednali.
„Po čase mi mizli peniaze. Najskôr 2 eurá, potom 38, neskôr 49, až som musela zablokovať kartu. Poslala som však hneď reklamáciu a peniaze mi vrátili,“ uviedla pre TVNOVINY.sk Tereza.
„Aj mne cez Temu zmizli peniaze. Transakcie za 19,99, rýchlo za sebou. Okamžitá blokácia platobnej karty a reklamácia platieb v banke a do týždňa sa mi peniaze vrátili,“ opísal pre TVNOVINY Martin. K nemu sa pridali aj ďalší.
Problém hlásia aj v Česku. „Objednával som raz na Valentína balóniky kvôli oslave kaderníckeho salónu. Po 14 dňoch mi strhli z ničoho nič z účtu 87-tisíc korún (3 442,14 eura). Bolo to o druhej ráno, neprišla žiadna notifikácia o ničom, o žiadnej platbe, ja som o tom netušil. Až keď som sa pozrel na účet, bola tam strata 87-tisíc,“ popísal majiteľ kaderníckeho salónu Filip Kraus pre tn.nova.cz
Temu sa bráni
„Naše platobné transakcie dodržiavajú normy PCI DSS a sú ďalej posilnené protokolmi 3D Secure v spolupráci s poprednými bankami. Na posilnenie bezpečnosti spúšťame program odmeňovania za chyby, do ktorého zapájame odborníkov na kybernetickú bezpečnosť, aby identifikovali a odstraňovali zraniteľnosti,“ uviedla pre TVNOVINY.sk spoločnosť vo svojom stanovisku. Zároveň dodala, že bojuje proti podvodníkom, ktorí jej stránku zneužívajú.
„Náš proaktívny prístup proti online podvodom zahŕňa členstvo v pracovnej skupine Anti-Phishing Working Group (APWG), v rámci ktorej spolupracujeme na boji proti podvodným aktivitám a ochrane identity používateľov. A to v reakcii na podvodné pokusy zamerané na našich zákazníkov – keď sa jednotlivci vydávajú za Temu a pod falošnou zámienkou klamú používateľov, aby poskytli osobné údaje – sme proti týmto páchateľom podnikli rozhodné právne kroky.“
Zdroj: https://tvnoviny.sk/…niaze-z-uctu?…
Predaj nekvalitného tovaru
V súvislosti s vysokými cenami hľadajú ľudia rôzne alternatívy, ako a kde ušetriť. Riešenie ponúkajú e-shopy a nákupné trhoviská z Číny, ktoré „zaútočili” na európsky trh. Jedným z takých trhovísk je aj Temu. Mnoho influencerov ho začalo propagovať a ukazujú kvantá tovaru, ktoré si z neho objednali. Nízke ceny, ktoré trhovisko ponúka, nemajú konkurenciu a za málo peňazí si spotrebitelia môžu kúpiť viac tovaru ako v bežnom obchode. Ako je to možné? Prečo si Temu a podobné trhoviská či e-shopy môžu dovoliť ponúkať ceny často aj pod výrobnými nákladmi? Cena nie je všetko a nákup na takejto stránke môže niekedy priniesť viac starostí ako radosti.
Nebezpečenstvo ukryté v aplikácii
Aplikáciu Temu si stiahlo viac ako 100-miliónov ľudí po celom svete. Populárna sa stala aj na Slovensku, kde si tiež ľudia objednávajú tovar za výhodné ceny. V susednej Českej republike sa však dostalo Temu do oblasti záujmu Národného úradu pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť, rovnako ako predtým iné čínske aplikácie TikTok alebo WeChat. NÚKIB vidí riziko v možnosti úniku citlivých používateľských informácií. Temu je navyše podozrivé z odovzdávania citlivých informácií svojich používateľov.
Zároveň sa aplikácia môže správať ako tzv. malware či spyware. To znamená, že aplikácia môže bez vášho vedomia pracovať na pozadí, škodiť vám a zbierať vaše informácie. „Aplikácie podobných typov o nás zbierajú množstvo informácií a nie je jasné, akým spôsobom spracovávajú naše osobné údaje,“ varuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Objasňovanie a analýza ešte len prebiehajú. NÚKIB teda zatiaľ nevydal žiadne stanovisko ani bezpečnostné varovanie. „Aplikáciu Temu však neodporúčame sťahovať do mobilného telefónu, pretože už len samotné stiahnutie aplikácie môže predstavovať bezpečnostné riziko,“ dodáva Eduarda Hekšová.
Ako je možné, že ceny sú také nízke?
Temu na túto otázku odpovedá tým, že nízke ceny môže ponúkať vďaka inovatívnym prístupom, keď dochádza k zjednodušeniu dodávateľského reťazca. Z neho sa odstraňujú nadbytočné kroky a zostáva iba vzťah medzi výrobcom a zákazníkom.
Za nízkou cenou však môže byť aj niečo iné. „Tovar, ktorý vám príde, veľakrát nie je vyrobený z kvalitných materiálov, niekedy dokonca nie je ani použiteľný a v určitých prípadoch môže byť aj závadný,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a dopĺňa: „Vzhľadom na nízku cenu je tiež tovar zrejme vyrábaný v kolosálnych objemoch, opomenúť tak nemôžeme ani enormnú záťaž na životné prostredie.“
Ďalší problém môžu predstavovať pracovné podmienky zamestnancov v čínskych továrňach. Je totiž otázkou, či sú zamestnanci odmeňovaní spravodlivo a či pracujú v prijateľných a ľudských podmienkach. Predajom tovaru za takú nízku cenu, ktorá nepokryje ani náklady na materiál, možno priaznivé podmienky len veľmi ťažko zabezpečiť.
Objednávka z Temu však predstavuje aj ďalšie riziká. Výnimočné nie sú ani prípady, keď dorazí úplne iný tovar, ako ste si objednali, alebo tovar nepríde vôbec.
E-shop alebo online trhovisko?
Temu je online trhovisko, čo znamená, že na tejto platforme ponúkajú svoj tovar rôzne spoločnosti. Temu teda zastupuje podnikateľov a poskytuje im priestor na inzerciu. To znamená, že objednaním tovaru dochádza k uzatvoreniu zmluvy priamo medzi vami a predajcom, nie prevádzkovateľom online trhoviska.
Priemerný spotrebiteľ však ťažko odhalí, že ide o online trhovisko. Táto informácia je pred zrakmi spotrebiteľov skrytá v obchodných podmienkach. „Podľa nášho názoru spotrebiteľ nie je náležite informovaný jasným a zrozumiteľným spôsobom o tom, že online trhovisko nie je zmluvnou stranou,“ vysvetľuje Hekšová.
Temu sa zameriava aj na slovenských spotrebiteľov a teda je povinné dodržiavať aj slovenské zákony. Temu porušuje svoju informačnú povinnosť voči spotrebiteľom napríklad tým, že im nedodáva návody v slovenskom jazyku. Následne je možné vidieť problém v prehnaných zľavách, ktoré sa nezdajú byť reálne. „Neuvádzaním pravdivých informácií ohľadom poskytnutých zliav sa môže Temu dopúšťať nekalých obchodných praktík,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.
Kam SOI nedosiahne
Pokiaľ spotrebiteľ nakúpi nekvalitný tovar, ktorý chce reklamovať alebo vrátiť, zvyčajne nič nevyrieši, pretože vymáhateľnosť spotrebiteľských práv od ázijského e-shopu je mizivá.
Slovenská obchodná inšpekcia či Európske spotrebiteľské centrum nemajú na Temu dosah a nemajú veľa možností, ako proti tejto platforme zakročiť. Jedinou možnosťou, ako proti Temu zasiahnuť, by mohlo byť zablokovanie platformy na slovenskom trhu z dôvodu bezpečnostnej hrozby. „Momentálne však nepredpokladáme, že k zablokovaniu Temu dôjde,“ uzatvára Eduarda Hekšová.