Komenský by mal radosť – biznis ako škola hrou

Podnikateľská kultúra sa dá vypestovať. A začínať s ňou treba už v škole. Keď žiaci v sebe nemajú podnikateľského ducha a k tomu dostatok informácií a vzdelanie, ťažko podnikanie rozvíjajú v praxi.

21.12.2009 08:28
Hra Business Master Foto:
Študenti pri hre Business Master.
debata

U nás je niekoľko aktivít v oblasti podnikateľského vzdelávania študentov, z ktorých medzi najvýznamnejšie patria: programy Junior Achievment (najmä program študentských spoločností), program ŠIOV Cvičná firma, národný projekt Kvalitní v škole – úspešní v živote.

Posledný patrí k najmladším, no rozsahovo najväčším projektom v oblasti podnikateľského vzdelávania v posledných rokoch. „V rámci projektu Kvalitní v škole – úspešní v živote sa nám podarilo vytvoriť komplexný obsah podnikateľského vzdelávania. Výstupom boli publikácie, DVD a internetový portál,“ hovorí Ján Solík zo Združenia podnikateľov Slovenska, ktoré tento projekt spolu s partnermi realizovalo.

Stredoškolskí učitelia a študenti dostali k dispozícii vzdelávacie materiály obsahujúce učebné texty (teoretické vedomosti), prípadové štúdie (praktické vedomosti) a mnoho doplnkových interaktívnych materiálov. Pre učiteľov najprínosnejšou časťou boli vzorové metodické postupy vyučovacích hodín, ktoré obsahujú prvky zážitkového vzdelávania.

„Vzdelávacie materiály vytvorené v rámci projektu Kvalitní v škole – úspešní v živote sú spoločnou prácou ľudí z podnikateľského sektora, neziskových organizácií zaoberajúcich sa vzdelávaním a najaktívnejších učiteľov zo stredných škôl na Slovensku. V rámci projektu dostalo 6–zväzkové súpravy spolu s tromi DVD bezplatne viac ako 1 500 stredoš­kolských učiteľov, ktorí sa zúčastnili v uplynulom roku našich vzdelávacích seminárov,“ dodáva Solík.

Okrem existujúcich aktivít sa v tomto školskom roku objavila v oblasti podnikateľského vzdelávania na slovenských školách aj ďalšia novinka – projekt Business Schoolgames, ktorý sa v susednom Rakúsku teší už šesť rokov mimoriadnej obľube študentov.

„Cieľom projektu je zážitkovou formou vzbudiť u stredoškolských študentov záujem o vzdelávanie, rozvíjať ich podnikateľské zručnosti a ekonomické myslenie,“ približuje projekt jeho koordinátor v SR Ladislav Smoroň. „Základnou časťou projektu je spoločenská hra Business Master, ktorá je kombináciou hry Monopoly a Milionár. Je minimálne taká zábavná, ako hra Monopoly, ale hráči sa popri tom dozvedia, ako funguje ekonomika a čo je dôležité pre úspech v podnikaní. Hrajú s reálnymi firmami, s firmami, ktoré poznajú a ktorých produkty využívajú alebo budú využívať v budúcnosti.“ Týmto spôsobom sa podarilo previazať vyučovanie s praxou. Študenti pochopia veľmi rýchlo, že ekonomika a podnikateľské prostredie sú súčasťou ich každodenného života a je pre nich dôležitá. Cieľom hry je založiť čo možno najviac firiem a tieto priniesť na burzu. Hráč to zvládne len v prípade, ak pozná odpovede otázky súvisiace s ekonomikou a podnikaním.

„Aby bol podnikateľ úspešný, potrebuje odborné vedomosti, cieľavedomosť a vytrvalosť. Rovnaké predpoklady potrebuje hráč na to, aby vyhral v hre Business Master. Predovšetkým však hra vzbudzuje záujem o hospodárstvo, hráči spoznajú firmy v regióne, ako aj ekonomické základy a súvislosti. Možno povedať, že hra Business Master pomáha trénovať a rozvíjať podnikateľské schopnosti,“ tvrdí Ladislav Smoroň. Samotná hra Business Master však nestačí na dosiahnutie trvalých výsledkov. Preto sú súčasťou projektu Business Schoolgames aj ďalšie aktivity, z ktorých najvýznamnejšími sú turnaje. Minulý týždeň sa uskutočnil v Bratislave prvý pilotný turnaj. Zúčastnilo sa na ňom 5 stredných škôl z Rakúska a 5 vybraných škôl z celého Slovenska. Hracím jazykom bola angličtina, ktorá je jazykom medzinárodného podnikania.

„Tento turnaj nám urobil obrovskú radosť vysokou úrovňou a záujmom účastníkov, čo nás utvrdilo v plánoch zapojenia ďalších škôl a prípravy slovensko–anglickej verzie Business Master, ktorá bude k dispozícii začiatkom budúceho roka,“ teší sa Ladislav Smoroň.

debata chyba