Čo je 70-20-10? Model vzdelávania vo firmách

Jedným zo spôsobov, ako môžu spoločnosti ďalej vzdelávať svojich zamestnancov, je tzv. model 70-20-10. Uplatňujú ho najmä firmy, ktoré pracovníkov väčšinou učia priamo v praxi.

05.12.2017 06:00
kancelária, práca, zamestnanci, platy Foto:
Správny spôsob vzdelávania dokáže maximalizovať efektivitu zamestnancov.
debata

Tento model dokáže maximalizovať efektivitu vzdelávania a rozvojových programov prostredníctvom ďalších aktivít. Využívajú ho spoločnosti po celom svete. Jeho základom je podložený princíp, podľa ktorého sa ľudia skutočne učia. U nás na Slovensku tento model využíva napríklad poisťovňa Aegon.

Čo znamenajú jednotlivé časti modelu

70 percent rozvoja tvorí On-the-job training, tzv. učenie praxou, počas práce pri riešení konkrétnych pracovných úloh v reálnej situácii, pri preberaní zodpovednosti za nové, náročnejšie pracovné úlohy. Patria sem aktivity ako práca na projektoch, know-how sharing – odovzdávanie skúseností a informácií medzi kolegami, tzv. tieňovanie – sledovanie odborne skúsenejšieho kolegu pri práci, samoštúdium a ďalšie

20 percent rozvoja tvorí Couching, teda učenie cez spätnú väzbu, ako napríklad spätná väzba od manažéra, kouča či skúsenostne staršieho kolegu

10 percent rozvoja tvorí Formal Learning, učenie cez tréning – prostredníctvom formálnych prezenčných, ale aj e-learningových školení, seminárov, tréningov či konferencií

On-the-job training – učenie praxou (70 %)

  • Plánovanie práce/úloh a ich plnenie
  • Tímová spolupráca
  • Adaptácia nových kolegov – zaúčanie, spoločná práca na úlohách, kópie e-mailov
  • Úvodné „kolečko“ na oddelení administratívy
  • Plnenie kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPIs) a individuálnych ci­eľov
  • Pridelenie a vedenie projektov, participácia na nových projektoch
  • Možnosť štúdia – firemná knižnica
  • Spolupráca/mítingy s kolegami zo zahraničia na regionálnej či medzinárodnej ú­rovni
  • Tieňovanie – sledovanie skúsenejšieho kolegu pri práci

Couching – spätná väzba (20 %)

  • Priebežné mítingy s nadriadeným zamerané na spätnú väzbu a rozvoj, tzv. „1 to 1“
  • Pravidelný hodnotiaci a rozvojový pohovor s nadriadeným raz ročne
  • Mítingy za účasti kolegov z iných tímov, spolupráca a spätná väzba
  • Neformálne stretnutia/te­ambuildingy
  • Koučing (napríklad zamestnanci call centra)
  • Osobnostný koučing
  • Stretnutia s topmanažmentom

Formal Learning – školenia, tréningy (10 %)

  • Vstupné školenie a prierez firmou
  • Produktové školenia (vstupné, v prípade zmien – novinky)
  • Procesné školenia
  • Prezenčné odborné externé školenia
  • Interné školenia zamerané na PC zručnosti
  • E-learningové školenia – vstupné, produktové, povinné (AML, etický kódex, OFV)
  • Účasť na odborných konferenciách a seminároch
  • Rozvoj tímlídrov – soft skills školenia

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #odborné vzdelávanie #model 70-20-10 #couching