V systéme duálneho vzdelávania je zamestnávateľ podstatnou zložkou vzdelávania a praktickej prípravy žiaka. Priamo sa tak spolu so školou podieľa na jeho formovaní a vývoji.
Spôsobilosťou zamestnávateľa pre praktické vyučovanie žiakov je hlavne materiálno-technické vybavenie, odborná a personálna pripravenosť. Vzdelávanie žiakov priamo vo výrobnom procese neposúva len samotných školákov, ale do značnej miery aj konkrétneho zamestnávateľa, zamestnancov a firmu ako takú.
Duálne vzdelávanie zvyšuje odbornosť zamestnancov, rieši problém s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily v danej oblasti, šetrí náklady na nábor a rekvalifikáciu zamestnancov, zvyšuje záujem nových odberateľov a zlepšuje imidž firmy.
„Výhodou duálneho systému je, že žiaci sa u nás priamo v spoločnosti prakticky vzdelávajú a keď ukončia štúdium, môžeme ich hneď zamestnať bez skúšobnej doby, pretože sú to už hotoví ľudia,“ potvrdila referentka personálneho odboru spoločnosti Decodom Monika Stoličná. Táto nábytkárska firma je súčasťou duálneho vzdelávania od jeho spustenia v roku 2015 a okrem prvých absolventov – súčasných zamestnancov – má aj vďaka duálu tiež ďalší nový odbor – technik drevárskych CNC zariadení – nábytkárska výroba.
„Našou prioritou je vyrábať kvalitu, a to dokážeme robiť s naozaj výborne zaškolenými ľuďmi a s ľuďmi, ktorí spoločnosť poznajú a majú k nej pozitívny vzťah. Toto všetko sa nám darí vyprodukovať v rámci trojročného alebo štvorročného obdobia, počas ktorého chlapci a dievčatá dokážu spoznať firemnú kultúru a firmu celú,“ konštatoval koordinátor duálneho vzdelávania spoločnosti ZF Slovakia Martin Tvrdý.
Ako ďalej uviedol, na základe dvanásťročných skúseností už môžu tiež povedať, že žiaci, ešte nie oficiálne dualisti, ktorí sa po absolvovaní praxe u nich aj zamestnali, na kariérnom rebríčku postupovali oveľa rýchlejšie ako ľudia, ktorí prišli do spoločnosti zvonku. „Nie preto, že by sme ich uprednostňovali, ale kvôli tomu, že poznali výrobný proces už počas školy, vedeli sa veľmi rýchlo začleniť do kolektívu, pochopiť naše interné procesy a vďaka tomu sa oveľa ľahšie naučili pracovať na danej pozícii, rýchlejšie sa zapracovali, tým pádom mali aj rýchlejší postup,“ dodal.