Letnú školu organizuje aj Teach for Slovakia, pričom na tú ich nastúpilo v pondelok 20. júla vyše sto detí. Tie sú rozdelené do šiestich tried. Budúcnosť sú naše talenty – tak znie téma tohtoročného ročníka. „Program vyučovania berie ohľad okrem akademických vedomostí aj na rozvoj charakteru žiakov vo vytrvalosti, spolupráci a chuti objavovať,“ vysvetľuje Veronika Pavlíková Klindová z Teach for Slovakia, ktorá ďalej informuje o tom, že letná škola sa koná v dňoch 20. júla až 31. júla v priestoroch ZŠ Pavla Marcelyho v bratislavskom Ružinove. Podobné aktivity organizátori usporadúvajú aj s ohľadom na potrebné hygienické opatrenia. „Počas celej Letnej školy sú kvôli novému koronavírusu dodržané hygienické a bezpečnostné odporúčania ministerstva školstva,“ upozorňuje ďalej Pavlíková Klindová.
Čo všetko deti počas letnej školy robia? Deň sa podľa Pavlíkovej Klindovej začína rannou komunitou, žiaci vo svojich triednych kolektívoch hovoria o tom, čo zažili a preberú aj plán nadchádzajúceho dňa. „Je to zároveň čas aj reflektovať svoje silné stránky a to, ako sa im darí v rozvoji kľúčových charakterových oblastí ako vytrvalosť, spolupráca, chuť objavovať,“ hovorí Veronika Pavlíková Klindová.
Letná škola je zároveň súčasťou šesťtýždňovej prípravy nových účastníkov programu.
Zo začiatku s príchodom koronavírusu prišli obavy, neskôr sa museli organizácie pripraviť na možnosť usporiadať akcie aj za prísnejších opatrení. Pre mnohých to bola možno v určitom okamihu výzva, ale tiež je podľa odborníkov z Teach for Slovakia veľmi dôležité, aby sa pokračovalo vo vzdelávaní ďalej. „Mali sme obavy, keď sa v marci rozšíril vírus na Slovensku a museli sa zavrieť školy. Letná škola je pre nás veľmi dôležitá. Jednak sa tu trénujú účastníci z nášho leadership programu, ktorí v septembri nastupujú do škôl ako učitelia. Na druhej strane je takáto forma letného vyučovania veľkou pomocou pre deti. Môžu si dobrať a upevniť učivo z roka, byť medzi kamarátmi, udržať si denný režim aj počas prázdnin,“ hovorí Erik Tomasch, ktorý je tento rok riaditeľom Letnej školy Teach for Slovakia.
Žiaci sa venujú každý deň štyrom predmetom – matematike, angličtine, prírodným a humanitným vedám. Na každej hodine sa tak podľa Pavlíkovej Klindovej učiteľ, účastník programu Teach for Slovakia, sústredí, aby bolo vyučovanie čo najinteraktívnejšie, zohľadňovalo potreby jednotlivých žiakov a aby obsah hodiny spĺňal aj potrebné akademické štandardy. Dĺžka vyučovacích hodín sa nemení, trvajú klasických 45 minút. Po vyučovaní môžu deti využiť aktivity v rámci záujmových krúžkov, ktoré vedú dobrovoľníci zo širšej komunity Teach for Slovakia. Môžu si vybrať z rôznych oblastí, napríklad šport, tanec, finančná akadémia, kreatívne písanie, herný krúžok, kritické myslenie, bádateľský krúžok.
Spomalilo sa vzdelávanie?
Koronavírus na určitý moment značne spomalil všetky oblasti nášho život a vyzerá to tak, že takmer všetci sa prispôsobili novému trendu v rámci online komunikácii, vzdelávania a podľa možností aj práce z domu. Ale podujatia pokračujú už ďalej a organizátori sa musia v niektorých situáciach prispôsobiť.
Teach for Slovakia hovorí aj o tom, aké zmeny priniesol nový koronavírus v súvislosti s organizovaním podujatí pre deti. V čom ich teda ovplyvnil? „V minulosti našu letnú školu navštívilo veľa známych osobností, bol medzi nimi svojho času aj prezident SR Andrej Kiska, ale aj riaditelia partnerských škôl Teach for Slovakia. Tento rok sa však návštevy museli minimalizovať kvôli opatreniam v dôsledku nového koronavírusu. Letných žiakov navštívi štátna tajomníčka ministerstva školstva Monika Filipová a starostovia mestských častí Ružinov a Vrakuňa,“ vymenúva Pavlíková Klindová.
Po zatvorení škôl pre spomalenie šírenia nového koronavírusu, ktoré trvalo takmer tri mesiace, prišlo ministerstvo školstva s návrhom organizovať letné školy celoplošne. Pavlíková Klindová hovorí aj o tom, ako v priebehu rokov získali skúsenosti, ktoré v kombinácii s know-how z medzinárodnej siete Teach for All môžu byť pomocou v tejto situácii. „Mali sme konštruktívne diskusie na rôznych úrovniach ministerstva a jeho organizácií práve o letných školách,“ hovorí Roman Veverka, šéfkoordinátor spolupráce s partnerskými školami Teach for Slovakia.
Teach for Slovakia tak stále hovorí o zlepšovaní vzdelávania, zameriava sa na problematiku celoplošne. „Cieľom programu pritom nie je – ako je často mylne vnímané – zlepšiť pár desiatok škôl, ktoré sú kvapkou v mori, ale prispieť k zlepšeniu celého školstva a úrovne vzdelania všetkých detí. Model Teach For All túto zmenu chce dosiahnuť tým, že priťahuje do školstva výnimočných mladých ľudí a pripravuje ich na dlhodobú životnú dráhu, aby prevzali a potom zvládli náročné role v systéme školstva, cez ktoré je možné realizovať systémovú zmenu. Veríme, že kriticky veľká skupina takýchto ľudí, ktorí majú osobnú skúsenosť z terénu a potom pôsobia dlhodobo v rôznych častiach systému školstva, dokáže byť kľúčovým katalyzátorom udržateľných zmien,“ približuje hlavné poslanie Veronika Pavlíková Klindová.