Za jeden z dôležitých cieľov hodnotenia škôl pokladajú odborníci pritiahnutie záujmu verejnosti k diskusiám o ich kvalite. Upozorňujú zároveň, že rodičia by si pre získanie presnejšieho obrazu o úrovni škôl mali zistiť aj to, ako sa absolventi uplatnia či už na strednej, prípadne vysokej škole, alebo na trhu práce, ale tiež aké má škola technické vybavenie, štruktúru predmetov či úspešnosť žiakov v rôznych súťažiach.
Podľa Eugena Jurzycu, poslanca Európskeho parlamentu, bývalého ministra školstva a spoluautora projektu hodnotenia škôl má lepšia informovanosť prispieť k efektívnejšej súťaži medzi jednotlivými školami, čo v konečnom dôsledku zvýši ich kvalitu.
„Školstvo by malo mladým ľuďom pomáhať starať sa v budúcnosti úspešne o seba, rodinu a spoločnosť. A pomáha? Vieme, do akej miery? Veru, veľmi nie. Lenže ako chceme bez spätnej väzby, aby rodičia vytvárali tlak na zlepšenie základných škôl, aby dali deti na stredné školy, ktoré pripravujú absolventov úspešných v praxi alebo v ďalšom štúdiu? Ako chceme, aby stredné školy a stredoškolské odbory, ktoré "vyrábajú“ nezamestnaných, postupne uvoľňovali miesto školám, ktoré vedia na život či vysokú školu pripravovať lepšie? Ako chceme, aby bol dobrý učiteľ spoločnosťou morálne ocenený, ak nevieme, ktorý to je? Ako chceme, aby spoločnosť, napríklad obec, miestni podnikatelia, rodičia, pomohli zaostávajúcej škole, ak nevedia, že zaostáva?"
Pripomína, že kým pred dvesto rokmi stačilo na „výstupnú kontrolu kvality“ a návrh korekčných opatrení zopár inšpektorov, dnes to nejde bez dobre informovanej verejnosti „Zamestnávateľ vyšle spoľahlivý signál o tom, či napríklad stredná odborná škola pripravila dobre svojich žiakov na trh práce. Cez ich zamestnanie alebo nezamestnanie a výšku platu. Pri základných školách sú to dobre informovaní rodičia, ktorých tlak môže školy primať k pružnejšiemu prispôsobovaniu čoraz rýchlejšie sa meniacemu zložitému svetu. Nevyhnutne k tomu potrebujú byť dobre informovaní.“
Pre ohodnotenie škôl získavali odborníci čo najviac ukazovateľov na celoslovenskej úrovni, ktoré boli evidované alebo zisťované renomovanou inštitúciou a mali objektívny charakter. Po dôkladnej selekcii dospeli k 45 ukazovateľom, ktoré opisujú podmienky na školách.
Čítajte viac Ako získať peniaze na štúdiumŠkoly s najlepšími výsledkami žiakov 2020/2021
Základné
- Základná škola Staničná 13, Košice – Juh
- Súkromná základná škola – nadané deti, Bajkalská 20, Bratislava
- Základná škola Park Angelinum 8, Košice
Gymnáziá
- Gymnázium Juraja Hronca, Novohradská 3, Bratislava
- Gymnázium Poštová 9, Košice
- Gymnázium Varšavská cesta 1, Žilina
Stredné odborné školy
- SPŠ elektrotechnická Plzenská 1, Prešov
- Súkromná SOŠ ul. 29. augusta 4812, Poprad
- Obchodná akadémia Bernolákova 26, Zlaté Moravce