Radí
pediatrička Lucia Želeňáková
Jedla majú dosť, ale živín málo
Hoci žijeme v období hojnosti a dostatku potravín, pediatri sa často stretávajú so zdravotnými problémami detí, spôsobenými nedostatkom základných živín v strave. Najvypuklejším príkladom je cukor. Už niekoľko rokov pozorujem trend vylúčenia sacharidov zo stravy. Rodičia si pritom neuvedomujú, že svojvoľnými diétami môžu deťom spôsobiť zaostávanie v psychomotorickom aj mentálnom vývine. Napríklad cukor je pre vývoj dieťaťa, jeho mozgu a nervovej sústavy mimoriadne dôležitý. Pre mozog dojčiat je to dokonca jediný zdroj energie. Spôsob stravovania detí neraz kopíruje spôsob stravovania dospelých, prevažne mám. Čím viac reštrikcií majú v potrave, tým viac sa to snažia preniesť aj na deti. Paradox pritom je, že ony mali v detstve stravu pestrú.
Chýba im pestrá strava
Odporúčam, aby boli deti do šiestich mesiacov veku plne dojčené, ak je to možné, potom treba pridávať príkrmy a postupne zavádzať ďalšie zložky vyváženej stravy. V praxi som sa stretla s trojročným pacientom, ktorého mama bola pránistka (pránisti nejedia, nepijú a tvrdia, že žijú z vesmírnej energie, pozn. red.) a minimálnu výživu dávala aj dieťaťu. Vyzeralo na rok, malo desať kíl, bolo úplne schradnuté. Nevieme, ako to u matky vzniklo, lebo kým otehotnela, jedla normálne. Je to na zaplakanie, lebo dieťa si nevyberá, nemá inú možnosť.
Pribúdajú alergie a psychické problémy
Medzi deťmi pribúdajú aj alergie a o alarmujúcich 150 percent stúpol vlani počet psychiatrických diagnóz. Pribúdajú intoxikácie liekmi. Sú neúmyselné i úmyselné – pri úmyselných sme na začiatku školského roka registrovali prípady 12– až 15-ročných detí. Detské psychiatrie praskajú vo švíkoch už niekoľko rokov. Dôvod nárastu detských psychiatrických problémov počas uplynulého obdobia vidím aj v pandémii covidu. Deti boli dlho odtrhnuté od kolektívu, kontaktov, neučili sa tak ako v škole. Obnovenú pravidelnú školskú dochádzku mohli pociťovať ako záťaž. Otravy sú akútne stavy, ktoré však niekde vznikli a pediater by ich mohol spozorovať, pokiaľ by dieťa prišlo k nemu do ambulancie.
Čítajte viac Rodičia budú môcť ospravedlniť svoje deti v školách po novomNáš tip
Ako vybrať detského lekára
Mal by to byť človek s veľkou dávkou empatie a trpezlivosti, ktorému môže rodič, ale aj dieťa dôverovať. Ideálna kombinácia je milý, chápavý prístup lekára a pozitívne prostredie. Nejde len o to vyšetrenie vykonať, dôležité je aj to, aké spomienky si dieťa z návštevy ambulancie odnesie. Aj to môže mať v dospelosti vplyv na jeho zodpovedný prístup k vlastnému zdraviu a dôveru v zdravotníkov. V dôsledku nedostatku a preťaženia pediatrov sa môže stať, že nemajú na pacientov čas a trpezlivosť. Deti však za stav zdravotníctva nemôžu. Snahou detských lekárov by malo byť, aby dieťa neodchádzalo z ošetrenia s traumou.
Majú strach z osobnej návštevy lekára
Covid priniesol aj do ambulancií pediatrov telemedicínu, teda konzultovanie zdravotného stavu na diaľku. Zároveň si v tomto období deti odvykli od osobného kontaktu s lekárom a u mnohých sa zvýraznil strach z návštevy ambulancie. Odporúčam hovoriť s deťmi o tom, čo sa bude v ambulancii diať, citlivo, ale pravdivo. Vhodné je priniesť obľúbenú hračku, knihu alebo hru na rozptýlenie v čakárni.
Počas vyšetrenia treba byť v blízkosti dieťaťa a ak je to možné, rozprávať sa s ním. Nemali by sme mu klamať napríklad o tom, že injekcia vôbec nebolí. Lepšie je pokúsiť sa opísať, čo môže cítiť, a povzbudiť ho, že to dokáže. Dieťa by malo vedieť, že vyšetrenie nie je vždy príjemné, ale pomôže mu, aby sa uzdravilo.
Pokiaľ rodičia vedia, že dieťa má veľký až panický strach z lekára a lekárskeho prostredia, všetkým pomôže, ak o tom informujú lekára vopred. Vyhradí si na vystrašeného malého pacienta dlhší časový priestor, návštevu pojme formou hry, rozhovoru, volí správny časový sled úkonov a vyšetrení. Osvedčené sú názorné ukážky, ako bude vyšetrenie vyzerať, lekár môže pochváliť dieťa za spoluprácu a na záver mu odovzdať napríklad medailu za statočnosť.