Pri prehľadávaní ponúk si predovšetkým overte, či je na webovej stránke uvedený prevádzkovateľ, prípadne si jeho existenciu overte v príslušnom registri. Jednou z povinností prevádzkovateľa internetového obchodu, ktorý mu vyplýva zo zákona, je uverejnenie obchodných podmienok a reklamačného poriadku.
Občianske združenie SOS – ochrana spotrebiteľa, upozorňuje aj na opatrnosť pri platení za dobierku. Ak obchod nie je overený alebo všeobecne známy, pri spôsobe platby zvoľte radšej dobierku a pri preberaní tovaru skontrolujte, či je nie je porušený obal. Ak vám doručili zásielku za vyššiu cenu, ako ste si objednali, nepreberajte ju a hneď kontaktujte predávajúceho.
Opatrnosti nikdy nie je dosť
Na zvýšenú obozretnosť pri internetových nákupoch apeluje aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Zákazníkom odporúča nákupy dôkladne zvažovať, doména .sk ani slovenský jazyk totiž nezaručujú automaticky, že ide o slovenský e-shop. SOI radí tiež prihliadať na to, že e-shopu poskytujete svoje osobné údaje a údaje o spôsobe platby.
Je preto namieste pred každou objednávkou zvážiť, či ide o známy e-shop, či má jasne identifikovaného prevádzkovateľa, resp. predávajúceho aj či je stránka e-shopu v slovenskom jazyku, a overiť si osobu prevádzkovateľa/predávajúceho. Ak sú ceny vo vyhliadnutom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, buďte zvlášť opatrní.
Čítajte viac Pandémia zmenila nakupovanieV niektorých prípadoch totiž môže ísť o predaj falzifikátov alebo aj o podvodný e-shop, ktorý ani po prijatí platby tovar neodošle. Ako ďalej upozorňuje SOI, e-shopy vo väčšine prípadov ponúkajú viacero možností platby, ak ju požadujú vopred, mali by ste zaplatiť iba vtedy, ak ste si istí, že ide o dôveryhodného dodávateľa.
7 rád, ako nenaletieť pri nákupe:
- všímajte si jazykovú úpravu stránky, gramatické chyby, nesprávnu štylizáciu, neraz ide o preklady vytvorené internetovým prekladačom
- neakceptujte požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým neinformoval, napríklad clo, poistenie, náklady na balné
- podozrivá je ponuka na nákup prostredníctvom nevyžiadanej pošty
- neposkytujte predávajúcemu údaje o bankovej karte, prístupové údaje k internetovému bankovníctvu
- na webovej stránke nesmú chýbať informácie o prevádzkovateľovi e-shopu, musí z nej byť jasné, s kým uzatvárate kúpnu zmluvu a voči komu si môžete uplatňovať spotrebiteľské práva, rovnako ako obchodné podmienky, reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar
- súčasťou webovej stránky musia byť aj informácie o možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu
- e-shop môže vzbudzovať dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa, resp. predávajúceho, môže ho však prevádzkovať subjekt z iného členského štátu Európskej únie, prípadne z krajiny mimo nej, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv
Nenakupujte, ak:
webová stránka neuvádza názov predávajúceho alebo uvádza predávajúceho z ďalekého zámoria bez adresy a telefónneho kontaktu, chýba IČO, obchodné podmienky, používa ilustračné fotografie výrobkov, vyžaduje výlučne platbu vopred a pri komunikácii ponúka iba "kontaktný formulár“