Nadpolovičná väčšina Slovákov (53 %) v prieskume uviedla, že v rámci svojho životného štýlu dbá na zdravé stravovanie a zohľadňuje to aj pri výbere potravín. Medzi touto skupinou obyvateľstva sa častejšie vyskytujú ľudia s vysokoškolským vzdelaním. Len 13 % vyslovene tvrdí, že na zdravé stravovanie nedbá.
V reakcii na zvyšujúci sa záujem ľudí o zdravé stravovanie rastie počet potravín, ktoré uvádzajú informácie o výživovej kvalite na obale, v zjednodušenej, graficky zrozumiteľnej forme. Jednou z najpoužívanejších je systém Nutri Score, ktorý hodnotí potraviny na základe obsahu priaznivých a nepriaznivých výživových zložiek na organizmus.
Čítajte aj Vitamín D ako všeliek? Prečo ho máme na jeseň nedostatok a ako si pomôcť?Z prieskumu vyplýva, že označenie potravín systémom Nutri Score ľudia vnímajú pozitívne. Až dve tretiny spotrebiteľov (67 %) uviedlo, že ho považujú za užitočné. Tento názor je najsilnejší medzi najmladšou tzv. generáciou Z (18 až 25 rokov). Asi 8 % respondentov ho vníma neutrálne a len vo výnimočných prípadoch (4 %) je vnímané ako neužitočné. Tento názor je o niečo viac rozšírený medzi mužmi v porovnaní so ženami.
Nutri Score hodnotia pozitívne aj odborníci. „Z môjho pohľadu môže spotrebiteľa správne nasmerovať pri výbere potravín s priaznivou nutričnou kvalitou, a tým zároveň prispieť k zdravšiemu životnému štýlu. Taktiež môže slúžiť ako pomôcka pri rozhodovaní, ktorý výrobok v danej kategórií kúpiť,“ povedala Zuzana Klinčáková, vedúca odboru podpory zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva Bratislava.
Čítajte aj Čo prospieva imunite? Aké zásady treba dodržiavať? Tu sú potraviny, ktoré ju posilniaZ prieskumu tiež vyplynulo, že informáciou v rámci systému Nutri Score by sa riadilo 57 % opýtaných. Tretina zaujala v tejto veci neutrálny postoj a len 10 % to odmieta. Opäť sa medzi tými s negatívnym postojom nachádzajú častejšie muži v porovnaní so ženami.
Takmer polovica spotrebiteľov (48 %) podľa prieskumu zároveň tvrdí, že označenie Nutri Score ovplyvní ich výber a nákup potravín. 37 % ľudí sa v tomto smere vyjadrilo neutrálne a len 15 % odmieta, že by toto označenie ovplyvnilo obsah ich nákupného košíka.